کد خبر: ۹۲۴۲۳۱
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۱

کرمان؛ رتبه نخست سطح زیرکشت گیلاس و زردآلو

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه این استان از نظر سطح زیرکشت محصولات باغی گیلاس و زردآلو، رتبه نخست کشور را دارد گفت: سالانه چهار هزارو ۴۶۹ تن گیلاس و ۳۰ هزار و ۳۰۰ تن زردآلو و قیسی در این استان تولید می‌شود.
کرمان؛ رتبه نخست سطح زیرکشت گیلاس و زردآلو
آفتاب‌‌نیوز :

علی باقری روز چهارشنبه افزود: در استان سطح زیر کشت میوه گیلاس ۹۷۷ هکتار و سطح زیر کشت زردآلو و قیسی نیز پنج هزارو ۱۶۷ هکتار است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه در استان رقم‌های گیلاس تکدانه محلی مشهد، زودرس اصفهان و سیاه مشهدی تولید می‌شود، اظهارداشت: ارقام زردآلو نیز در استان شامل زردآلو شاهرودی، زردآلو قیسی، زردآلوی تخم‌مرغی و زردآلو نوری است.

وی با اشاره به اینکه عمده این تولیدات که به سرباغی در استان شهرت دارد داخل استان مصرف می‌شود و مصرف داخلی دارد، گفت: در کرمان بیشترین سطح زیر کشت گیلاس مربوط به شهرستان بردسیر و کمترین سطح تولید نیز مربوط به رفسنجان و بم است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ادامه داد: بیشترین سطح زیر کشت زردآلو نیز مربوط به شهرستان بافت و کمترین سطح تولید این محصول مربوط به شهرستان اُرزوییه است.

وی با بیان اینکه باوجود رتبه نخست سطح زیر کشت این محصولات در استان، اما از نظر میزان تولید محصول رتبه هجدهم کشور هستیم به برنامه‌های مدیریت امور باغبانی استان برای ارتقایء بهره‌وری و بهبود عملکرد کمی و کیفی باغات گیلاس و زردآلو در استان پرداخت و تصریح کرد: حذف ارقام نامناسب و کم‌محصول و تغییر رقم با ارقام پُرمحصول و سازگار به منطقه از جمله این برنامه هاست.

باقری با اشاره به اینکه در تولید محصولات زردآلو و گیلاس عملکرد باغات شاخص استان کرمان ۶.۵ تن در هکتار است، گفت: عمده مصرف گیلاس و زردآلو در استان به صورت تازه‌خوری است و واحد فرآوری برای آن وجود ندارد.

باقری گفت: با توجه به مدیریت مصرف کود‌های شیمیایی پایه مانند کود ازته و فسفر کیفیت این محصولات نیز در استان وضعیتی مطلوب دارد و عمدتا جرو تولیدات سالم در این استان محسوب می‌شود.

 کرمان پهناورترین استان کشور در جنوب شرقی ایران قرار دارد و ارتفاعات آن دنباله رشته کوه‌های مرکزی ایران است.

این استان گرچه بیشتر به نقاط کویری و گرم آن شناخته می‌شود، اما از تنوع آب و هوایی بسیار منحصربه فردی برخوردار است به طوری که در حاشیه نقاط کویری که گرم‌ترین نقاط ایران و جهان شناخته می‌شوند.

تنوع اقلیمی در استان کرمان بسیار زیاد است به طوری که در هر زمان از سال چهارفصل را تجربه می‌کنیم؛ مناطق کوهستانی سرد و پربرف مثل رابر، بزنجان بافت، بافت، چهارگنبد سیرجان، سرچشمه رفسنجان، راین (شهرستان کرمان)، کوهبنان، گوغر (بافت)، خبر (khabr)، سیرچ (شهرستان کرمان)، ساردوییه (جیرفت)، لاله زار (بردسیر) و دِهبَکری را در خود جای داده است.

انگور، گردو، آلبالو، گیلاس، زردآلو، گلابی، بادام، شلیل، به، سیب گلاب و آلو همگی از جمله مواردی هستند که می‌توانیم در بین درخت‌های میوه مقاوم سردسیری و کوهستانی آن‌ها را بگنجانیم، زیرا این درختان به‌خوبی در چنین آب و هوایی رشد می‌کنند و میوه‌های مرغوب می‌دهند.

طی سال‌های اخیر نیز شاهد برگزاری جشنواره گیلاس نیز در برخی نقاط استان از جمله روستای سِکُنج از توابع شهرستان کرمان بوده ایم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین