کد خبر: ۹۲۴۲۵۵
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۰

چهار‌راه‌های تهران در قرق کودکان‌کار اتباع!

تحقیقات نشان می‌دهد خانواده‌های کودکان کار اتباع ماهانه درآمدی بیش از ۶۰ میلیون تومان دارند.
چهار‌راه‌های تهران در قرق کودکان‌کار اتباع!
آفتاب‌‌نیوز :

محکم با سنگ کوبید تو شیشه ماشینم، چون گفتم پول ندارم که کمکش کنم. قبلا ترحم می‌خریدن و الان طلبکارن» این گلایه یکی از شهروندان تهرانی از کودکان کار است. 

دبیر مرجع ملی حقوق کودک سیدعلی کاظمی روز سه‌شنبه اعلام کرده است که «۸۵ درصد از کودکان در موقعیت خیابان در تهران از کودکان اتباع هستند.»

این درحالی است که به گفته مدیرکل بهزیستی استان تهران اکثر این اتباع غیرمجاز و غیرقانونی وارد ایران شده‌اند.

پیش‌تر و در فروردین ماه سال جاری این رقم در تهران ۷۰ درصد برآورد شده بود.

براساس آمار‌های اعلام شده فقط در تهران ۷۰‌هزار کودک کار وجود دارد که عمده‌ی آن‌ها مهاجران غیرقانونی افغانستانی و پاکستانی هستند از این تعداد کمتر از ۱۱٠٠٠ نفر ملیت ایرانی دارند. یعنی از هر ۷ کودک کار در تهران فقط یک نفرشان ایرانی است.

نتایج تحقیقات سازمان بهزیستی نشان می‌دهد که خیابان‌های ایرانی مقصد درآمدزایی خانواده‌های اتباع است و خانواده‌های چند فرزندی ماهانه بیش از ۶۰ میلیون درآمد خواهند داشت. 

به طوری که به گفته مدیرکل بهزیستی استان تهران «اتباعی که به ایران می‌آیند، قبل از هرکاری کودک خود را سرچهارراه می‌فرستند.»

سرپرست دفتر آسیب دیدگان سازمان بهزیستی محمدرضا حیدر‌هایی مثل بسیاری دیگر از افراد معتقد است «خانواده‌ها به دلیل مشکل فرهنگی یا فقر کودک را به اجبار به خیابان‌ها می‌فرستند تا منبع درآمدی باشد.».

اما ساره امیرجان، فعال بهزیستی، معتقد است که «اتفاقا درآمد بالا یکی از مهمترین دلایل حضور خیابانی کودکان کار است نه نیاز شدید مالی» و حتی برخی کودکان برای کار به تنهایی به ایران سفر می‌کنند.

محمود برزگر رییس بهزیستی شهرستان تهران توصیه می‌کند که مردم به کودکان کار در خیابان‌ها کمک نکنند و در مقابل به صورت هدفمند به نهاد‌هایی مانند سازمان بهزیستی کمک کنند تا به صورت بهتری برای این کودکان خرج شود چرا که کمک‌های مردمی به کودکان‌کار باعث درآمد بالا و استمرار حضور آن‌ها در خیابان‌ها می‌شود، در نتیجه ایران مقصد کودکان اتباع بیشتری برای درآمدزایی خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین