کد خبر: ۹۲۴۳۰۴
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۰

عباس عبدی: اگر قرار باشد از تیم‌های دیگر هم وارد کابینه پزشکیان شوند، انتخابات بی‌معناست

«در واقعیت محدودیت‌های فراوانی پیش روی ترکیب‌بندی تیم سیاست قرار می‌دهند. البته قرار نیست همه امور به سود تیم جدید باشد و به‌طور طبیعی باید با گفتگو و تفاهم آن را حل کرد، ولی قرار هم نیست که بازیکنان و مدیریت این تیم و حتی نوع بازی آن‌ها مثل تیم قبلی یا شبیه به آن‌ها باشد، که اگر چنین شود انتخابات بی‌معناست.»
عباس عبدی: اگر قرار باشد از تیم‌های دیگر هم وارد کابینه پزشکیان شوند، انتخابات بی‌معناست
آفتاب‌‌نیوز :

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب در روزنامه اعتماد نوشت: پس از انتخابات اخیر و به هر دلیلی راه برای حضور یک تیم جدید سیاسی باز شده است. این تیم رویکردها و ضوابط و ارزش‌ها و اولویت‌های خود را دارد و با مجموعه‌ای که آن را آورده‌اند می‌تواند کار کند و آن‌ها را عملی نماید.

در واقعیت محدودیت‌های فراوانی پیش روی ترکیب‌بندی تیم سیاست قرار می‌دهند. البته قرار نیست همه امور به سود تیم جدید باشد و به‌طور طبیعی باید با گفت‌وگو و تفاهم آن را حل کرد، ولی قرار هم نیست که بازیکنان و مدیریت این تیم و حتی نوع بازی آن‌ها مثل تیم قبلی یا شبیه به آن‌ها باشد، که اگر چنین شود انتخابات بی‌معناست.

یکی از ویژگی‌های لازم هر انتخاباتی، امکان تحقق اهداف و مطالبات رأی‌دهندگان از طریق نامزد پیروز و با انتخاب افراد مناسب برای آن اهداف است. البته این وضع صفر و یکی نیست، ولی در حد متعارف باید اجرایی شود تا انتخابات معنادار شود.

با این مقدمات یکی از اصلی‌ترین وظایف آقای پزشکیان در مقام رییس‌جمهور اصلاح زمین بازی سیاست است. غیر ممکن است که او یا هر کس دیگر بتوانند در زمین موجود، موفقیت‌های پایدار و چشمگیری به دست آورند. در درجه اول بسیاری از بازیکنان خوب وارد این بازی نمی‌شوند. آنان هم که وارد شوند، نمی‌توانند کارایی کافی داشته باشند و بازی خوبی به نمایش بگذارند.

برنامه رییس‌جمهور در گام اول باید حل این مسائل از جمله موارد زیر باشد:

شکل دادن و تقویت داوری منصفانه و بی‌طرفانه؛

شکل دادن استقلال رسانه‌ای؛

ایجاد وحدت و وفاق درون ساختار قدرت از یکسو و از سوی دیگر میان ساختار و مردم؛

از میان بردن شکاف قدرت و مسوولیت؛

دفاع از شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات؛ دفاع کامل از حق مشارکت مردم و ایجاد نهادهای مردمی و حرفه‌ای و احترام به آنان؛

حذف تبعیض‌ها در همه سطوح اقتصادی و اجتماعی و سیاسی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین