کد خبر: ۹۲۴۳۵۸
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۶

مردم برای عبور از این روز‌های گرم چه کنند؟

رئیس اورژانس کرمان درباره راهکارهای فرار از گرمای این روزها گفت: باید قبل از تشنگی آب بنوشیم و بهترین نوشیدنی آب است. همچنین نوشیدن دوغ، شربت‌های طبیعی مانند شربت آبلیمو، خاکشیر، آب هندوانه و خوردن هندوانه برای پیشگیری از گرمازدگی و تامین آب بدن پیشنهاد می‌شود.
مردم برای عبور از این روز‌های گرم چه کنند؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سیدمحمد صابری دمای نرمال بدن را حدود ۳۷ درجه سلسیوس دانست و اظهار کرد: سیستم خودکاری در بدن، دما را تنظیم می‌کند و در زمان افزایش دمای هوا، با دفع گرما، بدن را در حالت نرمال قرار می‌دهد.

به گفته وی، وقتی هوا گرم باشد و سیستم خودکار بدن نتواند دمای مرکزی بدن را تنظیم کند و دمای بدن به بیش از ۳۸ درجه برسد، فرد دچار گرمازدگی می‌شود.

رئیس اورژانس کرمان؛ تهوع، سردرد، سرگیجه، ضعف و بی حالی را از علائم گرمازدگی اعلام کرد و گفت: اگر گرمازدگی شدیدتر باشد، به صورت استفراغ و درد دل و اسپاسم‌های عضلانی است و در موارد حاد ممکن است منجر به تشنج و کاهش سطح هوشیاری و حتی کما و مرگ شود.

صابری توصیه کرد: کشاورزان و کارگرانی که در آفتاب یا در محیط‌های گرم کار می‌کنند، ساعات کاری خود را به ساعات خنک روز موکول کنند و از فعالیت در ساعات گرم روز (از ساعت ۱۱ تا ۱۶ ) خودداری کنند. همچنین بایستی در این ساعات از انجام فعالیت‌های ورزشی خودداری شود.

«افرادی که در محیط گرم یا در معرض آفتاب فعالیت می‌کنند، سعی کنند لباس‌های نازک نخی با رنگ روشن بپوشند تا آفتاب را زیاد جذب نکند و بدنشان زیاد گرم نشود، همچنین لباس گشاد باشد تا حرارت بدنشان دفع شود.» این مطلب، ادامه توصیه‌های این پزشک بود.

به گفته رئیس اورژانس کرمان، گروه‌های حساس مانند افراد سالمند، خانم‌های باردار، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای، کودکان و خردسالان بیشتر نکات فوق را رعایت کنند.

توصیه دکترصابری به مادران این بود که کودکان زیر شش ماه که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، مرتب تغذیه شوند تا بدن آنها کم آب نشود و از آوردن کودکان در محیط گرم و آفتاب خودداری کنند و مراقب انجام فعالیت‌های بدنی کودکان و خردسالان مانند دویدن و ... باشند و از خانه خارج نشوند تا دچار گرمازدگی نشوند.

وی درباره نحوه امدادرسانی به فرد گرمازده نیز گفت: حتماً با اورژانس تماس گرفته و از راهنمایی‌های آنها استفاده کنید و در صورت لزوم، آمبولانس برای انتقال فرد گرمازده اعزام خواهد شد.

صابری افزود: برای درمان نیز باید از مایعاتی که پیشتر توصیه شده، مصرف کنند. البته افراد چه برای پیشگیری و چه برای درمان از مصرف مایعات گرم خودداری کنند زیرا مایعاتی گرمی مانند چای، قهوه و ... علاوه برآنکه گرم هستند، سوخت و ساز آنها در بدن حرارت تولید می‌کنند و منجر به افزایش شدت گرمازدگی می‌شود بنابراین بهتر است از این مایعات استفاده نشود.

وی اضافه کرد: مصرف مشروبات الکلی در روزهای گرم اکیداً ممنوع است زیرا باعث افزایش دمای بدن می‌شود.

«اگر سطح هوشیاری فرد گرمازده کاهش یافته بود، از خوراندن مواد و مایعات به او خودداری کنید. همچنین فرد گرمازده را فوراً از محیط گرم خارج کرده و در محیط خنک قرار دهید و لباس او را در آورده و سطح بدنش را مرتب (آب بریزید یا با پارچه مرطوب) خیس کنید و در مقابل جریان هوا که می‌تواند جریان هوای طبیعی یا پنکه یا بادبزن باشد، قرار دهید تا دمای بدن فرد پایین بیاید». این مطلب بخش دیگری از توصیه‌های پزشکی صابری در این گفت و گو بود.

رئیس اورژانس کرمان اظهار کرد: البته سریع‌ترین راه کاهش دمای بدن فرد گرمازده، قرار دادن او در یک وان پر از آب سرد و حتی اگر تکه‌های یخ نیز در آن باشد، بسیار مطلوب است و اگر گرمازدگی بسیار شدید باشد باید فرد به مراکز درمانی منتقل و توسط پزشکان درمان شود.

طبق گفته وی، خوشبختانه تا این لحظه موردی از گرمازدگی شدید در استان کرمان نداشتیم. البته موارد محدودی گرمازده داشتیم که به صورت سرپایی درمان شده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین