کد خبر: ۹۲۴۵۴۵
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۵

راهکار‌هایی برای کاهش عوارض اشعه فرابنفش

یک متخصص پوست و مو به بیان راهکارهایی برای کاهش عوارض ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش پرداخت و گفت: استفاده از لباس پوشیده و کلاه علاوه بر ضد آفتاب می‌تواند به کاهش آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش کمک کند.
راهکار‌هایی برای کاهش عوارض اشعه فرابنفش
آفتاب‌‌نیوز :

اشعه فرابنفش (Ultraviolet) یا به اختصار UV، نوعی از تابش الکترومغناطیسی است که انرژی آن کمتر از پرتو ایکس، ولی بیشتر از نور مرئی است. پرتو UV توسط خورشید ساطع شده و تقریباً شامل ۱۰ درصد تمام امواج منتشر شده از سطح خورشید می‌شود.

اگرچه اشعه UV برای برخی فرآیند‌های حیاتی مانند تولید ویتامین D در بدن ضروری است، اما قرار گرفتن بیش از حد در معرض آن می‌تواند مضرات جدی برای پوست و سلامت انسان داشته باشد.

اختلاف میان شدت تابش پرتو‌های فرابنفش خورشیدی از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶ به بیش از ۱۰ می‌رسد در حالی که شاخص پرتو‌های بنفش از عدد یک تا ۳ به عنوان «محدوده ایمن» شناخته می‌شود.

شهرام آریایی نژاد در گفتگو با میزان درباره مضرات قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش و راه‌های پیشگیری از آن گفت: نه تنها الان بلکه سال‌هاست و می‌توان گفت از ابتدای تاریخ، اشعه UV اثرات نامطلوبی را بر روی پوست داشته و افزایش احتمال ابتلا به سرطان‌های مختلف به ویژه سرطان سلول بازل (پوست) را به همراه دارد و می‌تواند موجب پیری پوست شود.

وی ضمن اشاره با اینکه افراد مختلف با رفتن به زیر سایه و پوشاندن خود و همچنین با استفاده از ضد آفتاب از پوستشان در برابر این اشعه مراقبت می‌کنند، ادامه داد: وجود اشعه UV مسئله جدیدی نیست و پیشنهاد ما برای کاهش آسیب‌های قرار گرفتن در معرض این اشعه این است که تماس با نور از جمله نور آفتاب و لامپ‌های کم مصرف به حداقل برسد.

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه برای کاهش عوارض ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش راهی غیر از مراقبت پوست وجود ندارد، افزود: افراد باید از وقتی که از خواب بیدار می‌شوند هر ۳ ساعت ضد آفتاب بزنند و حتی وقتی در خانه هستند باید این اقدام را انجام دهند چراکه لامپ‌های کم مصرف نیز دارای این اشعه هستند.

این پزشک متخصص با اشاره به اینکه نوع اشعه رادیولوژی کاملا با اشعه UV متفاوت است، بیان کرد: افرادی که پوست روشن دارند بیشتر در معرض آسیب ناشی از این اشعه قرار دارند و باید مراقبت بیشتری داشته باشند.

وی توضیح داد: به طور کلی استفاده از لباس پوشیده و کلاه علاوه بر ضد آفتاب می‌تواند به کاهش آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش کمک کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین