کد خبر: ۹۲۴۸۲۳
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۷

باکتری‌های دستگاه گوارش بر وزن چه تاثیری دارند؟

بدن ما به طور طبیعی متشکل از میلیاردها باکتری است. بیشتر این باکتری ها در روده قرار دارند.
باکتری‌های دستگاه گوارش بر وزن چه تاثیری دارند؟
آفتاب‌‌نیوز :

باکتری های روده ای برای حفظ سلامتی بدن، تقویت سیستم ایمنی و هم چنین تولید برخی از ویتامین ها ضروری هستند. طی تحقیقاتی مشخص شد، تنوع باکتری های روده ای در افراد چاق بسیار کمتر از افراد لاغر می باشد. اما در کل، این باکتری ها به دلیل تاثیری که بر روی هضم مواد مختلف می گذارند، باعث چاقی و افزایش وزن می شوند.

کوروش صمد پور متخصص تغذیه گفت: بدن ما به طور طبیعی متشکل از میلیاردها باکتری است. بیشتر این باکتری ها در روده قرار دارند. باکتری های روده ای برای حفظ سلامتی بدن، تقویت سیستم ایمنی و هم چنین تولید برخی از ویتامین ها ضروری هستند.

سلامت نیوز در خبری نوشت:علاوه براین، باکتری های روده ای بر نحوه هضم غذا و تولید مواد شیمیایی تاثیر می گذارند و شما احساس سیری خواهید کرد.

در این مقاله، به تاثیر باکتری های روده ای بر روی وزن و اینکه کدام غذاها باعث افزایش تعداد این باکتری ها می شوند، می پردازیم.

باکتری روده ای چیست؟
باکتری های زیادی به طور طبیعی برروی پوست و یا سایر قست های بدن، به خصوص روده بزرگ زندگی می کنند. با این که برخی از این باکتری ها علت بروز بیماری هستند، اما بیشتر آن ها به سلامتی شما و مقابله با عفونت کمک می کنند، و از آن جایی که بر سیستم هاضمه و سیری تاثیر می گذارند، می توان گفت که باکتری های روده ای بر وزن نیز تاثیر گذارند.

باکتری های روده ای بر نحوه هضم مواد غذایی تاثیر می گذارند
از آنجایی که باکتری های روده ای در قسمتی از روده بزرگ (سکوم) زندگی می کنند، در تماس مستقیم با مواد غذایی هستند، در نتیجه، بر نحوه جذب مواد غذایی و انرژی به دست آمده از آن ها نیز تاثیر می گذارد.

جالب است بدانید که طی تحقیقاتی مشخص شد، تنوع باکتری های روده ای در افراد چاق بسیار کمتر از افراد لاغر می باشد. اما در کل، این باکتری ها به دلیل تاثیری که بر روی هضم مواد مختلف می گذارند، باعث چاقی و افزایش وزن می شوند.

به طور مثال، بدن انسان قادر به هضم فیبر نیست، اما باکتری های روده ای این کار را انجام می دهند. با هضم فیبر، مواد شیمیایی توسط باکتری های روده ای تولید می شود، که برای سلامتی و کاهش وزن مفید هستند. به عنوان مثال، افرادی که فیبر بیشتری ممصرف می کنند، افراد لاغری هستند، که می تواند به دلیل تاثیر باکتری های روده ای بر روی هضم فیبر باشد.

وجود دو نوع باکتری پروتلا (Prevotella) و باکتروئیدوس (Bacteroidetes) در روده به هضم فیبر و کربوهیدرات کمک می کند، و تا حدی تعیین کننده میزان کاهش وزن شما می باشد.

باکتری های روده ای قادر به هضم برخی از آنتی اکسیدان های موجود در گیاهانی با نام فلاوونوئید هستند که از بروز چاقی نیز پیشگیری می کنند. در نهایت، این باکتری ها بر نحوه جذب چربی ها در روده و میزان ذخیره آهن ها در بدن تاثیر می گذارند.

باکتری های روده ای بر التهاب نیز تاثیر می گذارند
التهاب، پاسخ سیستم ایمنی بدن می باشد نسبت به عفونت ها. التهاب می تواند به دنبال رژیم غذایی ناسالم ایجاد شود. رژیم غذایی پرچرب و پر کالری، باعث تولید مواد شیمیایی از جمله پلی لیپوساکارید، در بافت های چربی و رگ های خونی، و در نهایت افزایش وزن و مقاومت به انسولین می شود. وجود برخی از باکتری های روده ای، باعث کاهش التهاب و پیشگیری از چاقی و افزایش وزن می شود.

برخی از مواد غذایی مفید برای باکتری های روده ای عبارتند از:

حبوباتی که غنی از فیبر هستند، توسط باکتری های روده ای هضم می شوند و در نهایت به کاهش وزن کمک می کنند.
میوه و سبزیجات تازه که برای باکتری های روده ای و تناسب وزن مفید هستند.
غداهای غنی از پلی فنول، از جمله: شکلات تلخ، چای سبز و شراب قرمز. این قبیل مواد غذایی به تنهایی هضم نمی شوند، اما توسط باکتری های مفید روده ای تجزیه می شوند و به رشد سایر باکتری ها کمک می کنند.
پروبیوتیک ها. مصرف پروبیوتیک ها همیشه ضروری نیست، اما باعث می شوند تا باکتری ها بعد از یک بیماری و یا مصرف آنتی بیوتیک به حالت اولیه خود برگردند.
اما از طرفی، مصرف برخی مواد غذایی به ضرر باکتری های روده ای هستند، از جمله:

مواد قندی. مصرف شکر و قند، رشد باکتری های ناسالم در روده را تحریک می کند، و فرد بیشتر در معرض چاقی و یا سایر بیماری های مزمن قرار می گیرد.
شیرین کننده های مصنوعی، از جمله آسپارتام، باعث کاهش تعداد باکتری ها در روده بزرگ شده و می تواند یکی از دلایل قند خون بالا نیز باشد.
چربی های ناسالم. مصرف چربی های سالم از جمله امگا ۳، برای رشد باکتری های روده ای بسیار مفید می باشد. اما مصرف چربیهای اشباع به مقدار زیاد با رشد باکتریهای بیماری زا در ارتباط است
باکتری های روده ای، با تولید و ترشح هورمون هایی نظیر لپتین و گرلین، تاثیراتی را بر اشتهای شما می گذارند. حتی برخی تحقیقیات حاکی از آن است که، برخی از این باکتری ها میزان ترشح هورمون ها و احساس سیری و یا گرسنگی را نیز کنترل می کنند.
نتیجه گیری
باکتری های موجود در بدن، برای حفظ سلامتی مهم هستند. باکتری های روده ای بر نحوه هضم مواد غذایی، میزان ذخیره چربی و زمان احساس گرسنگی و یا سیری تاثیر می گذارند. علاوه براین، وجود باکتری های روده ای، برای حفظ تعادل وزن نیز بسیار اهمیت دارد. به همین خاطر، مصرف فیبر، میوه، سبزیجات تازه و حبوبات را که به رشد باکتری های روده ای کمک می کنند، در وعده های غذایی خود فراموش نکنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین