کد خبر: ۹۲۴۸۴۵
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۱

کدام رنگ خون پریودی خطرناک است؟ تفسیر جامع از رنگ خون پریودی

رنگ خون پریودی در روز‌های قاعدگی ممکن است متفاوت باشد. رنگ‌هایی مانند قرمز، نارنجی، قرمز تیره نگران کننده نیست؛ اما رنگ‌های سیاه، خاکستری و سبز ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری جسمانی باشد.
کدام رنگ خون پریودی خطرناک است؟ تفسیر جامع از رنگ خون پریودی
آفتاب‌‌نیوز :

اگر رنگ سیاه یا نارنجی خون را در زمان پریودیتان مشاهده کردید، مضطرب نشوید! رنگ خون پریودی در روز‌های قاعدگی ممکن است متفاوت باشد. رنگ‌هایی مانند قرمز، نارنجی، قرمز تیره نگران کننده نیست؛ اما رنگ‌های سیاه، خاکستری و سبز ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری جسمانی باشد. انواع رنگ خون پریودی بیانگر سلامتی یا وجود مشکلی خاص است.

انواع رنگ خون پریود

در دوران قاعدگی احتمال دارد، رنگ خون پریودی سیاه، رنگ خون پریودی قهوه ای، رنگ خون روشن پریودی یا حتی خاکستری را مشاهده کنید. در ادامه انواع رنگ خون پریودی را بررسی می‌کنیم:

۱. رنگ خون روشن پریودی

کمبود آهن یا استروژن دو دلیل اصلی خون صورتی رنگ است. رنگ صورتی خون معمولا نزدیک به دوران یائسگی در خانم‌ها دیده می‌شود. گاهی اوقات نیز خون قرمز روشن با ترشحات واژن مخلوط می‌شود و باعث روشن‌تر شدن خون پریودی می‌گردد.

خونریزی شدید به رنگ قرمز روشن، ممکن است نشانه‌ای از سقط جنین نیز باشد. دیگر علائم سقط جنین انقباضات شکمی و از بین رفتن علائم بارداری است.

۲. رنگ خون قرمز روشن پریودی

رنگ خون قرمز پریودی در حالتی است که خون تازه از رحم خارج شده و زمان زیادی در رحم باقی نمانده‌است. انقباض عضلات نیز می‌تواند دلیل دیگری برای خون روشن در زمان پریودی باشد.

۳. رنگ خون قرمز تیره پریودی

اگر رنگ خون پریودی شما به رنگ قرمز تیره باشد؛ یعنی این خون مدت زمان بیشتری در رحم شما بوده‌است.

۴. رنگ خون پریودی سیاه

خون سیاه رنگ پریودی قدیمی‌تر است و آهسته‌تر نیز از رحم خارج می‌شود. گاهی اوقات خون سیاه در پایان روز‌هایی دوران قاعدگی دیده می‌شود و علت آن اکسید شدن خون است. البته باید بدانید، خون سیاه پریودی می‌تواند یکی از نشانه‌های انسداد واژن باشد. انسداد واژن به دلیل گیر کردن جسم خارجی مانند تامپون ایجاد می‌شود. مهم‌ترین نشانه‌های انسداد واژن:

  • ترشحات بدبو واژن
  • تب
  • سوزش ادرار
  • ورم در داخل یا اطراف واژن

۵. رنگ خون پریودی قهوه‌ای

رنگ خون قهوه‌ای پریود می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. شایع‌ترین دلایل رنگ خون پریودی قهوه‌ای عبارت‌اند از:

  • لوچیا

خونی که پس از اولین هفته پس از زایمان از بدنتان خارج می‌شود لوشیا (لوچیا) نام دارد. این خون برخی اوقات قهوه‌ای رنگ است. گاهی اوقات شاهد لوشیا (لوچیا) سفید هستید. در آخرین مرحله از خروج ترشحات پس از زایمان، کمی خون با آن‌ها ترکیب شده و در نتیجه لوشیای سفید ایجاد می‌شود.

  • سقط جنین خاموش (سقط جنین فراموش شده)

 زمانی که رشد جنین در رحم متوقف شود و جنین در رحم باقی بماند، شاهد لکه بینی خواهید بود. لکه بینی در این زمان قهوه‌ای رنگ است.

  • بارداری

لکه بینی به رنگ قهوه‌ای یکی از اولین علائم بارداری است. ۱۰ تا ۱۴ روز بعد از لقاح ممکن است این نوع رنگ خون را مشاهده کنید.

  • اکسید شدن خون

 اگر در ابتدای دوره پریودی رنگ خون شما قهوه‌ای باشد علت آن باقی ماندن خون از دوره قبلی و اکسید شدن آن است. در انتهای سیکل قاعدگی نیز به همین دلیل خون پریودی به رنگ قهوه‌ای دیده می‌شود.

اگرچه اغلب رنگ قهوه‌ای خون پریودی نگران کننده نیست؛ اما در برخی موارد، این رنگ خون نشانه‌ای از عفونت، تنبلی تخمدان (PCOS) و فیبروم است.

۶. رنگ خون نارنجی پریودی

گاهی اوقات مخلوطی از مایع دهانه رحم و خون، رنگ نارنجی را می‌سازد. اگر رنگ نارنجی خون با بوی تند همراه باشد، پیام اخطاری از عفونت‌هایی از قبیل واژینوز باکتریایی یا تریکومونیازیس محسوب می‌شود. این عفونت همراه با علائمی از قبیل بوی بد واژن، خارش واژن و ترشحات واژن نارنجی رنگ است.

۷. خون آبکی پریودی

خون آبکی پریود ممکن است به دلیل عدم تعادل هورمونی ناشی از مشکلاتی، چون اختلال تیروئید یا سندرم تخمدان پلی کیستیک ایجاد شود.

کدام رنگ خون پریود خطرناک است؟

زمانی که رنگ خون پریودی شما به رنگ خاکستری یا سبز باشد، آژیر خطر برایتان به صدا درمی‌آید. این دو رنگ در واقع نشان دهنده‌ی عفونت در بدن شما هستند. رنگ خاکستری نشانه عفونت باکتریایی است. مهم‌ترین علائم عفونت باکتریایی واژن (واژینوز باکتریایی) عبارت‌اند از:

  • خارش در داخل و نزدیک به واژن
  • بوی بد واژن مانند بوی ماهی
  • سوزش ادرار
  • تب

سخن پایانی

تغییر رنگ خون پریودی در اکثر موارد نگران کننده نیست؛ با این حال اگر در طول دوره قاعدگی خون سبز، خاکستری یا سیاه را مشاهده کردید، بهتر است موضوع را با پزشک درمیان بگذارید. شما می‌توانید تمامی سوالات خود را به صورت آنلاین از بهترین پزشکان در اپلیکیشن ایمپو بپرسید.

سوالات متداول

تغییر رنگ خون پریودی در ابتدا و انتهای پریودی طبیعی است؟

تغییر رنگ خون پریود در طول دوره قاعدگی طبیعی است. این تغییر رنگ به دلیل قدیمی یا تازه بودن خون پریود، سریع یا آهسته خارج شدن خون یا برخی از شرایط جسمانی و بیماری‌ها پیش می‌آید.

اگر رنگ خون پریودی تغییر کرد، چه کنیم؟

تغییر رنگ خون پریودی اغلب نگران کننده نیست. اگر رنگ خون شما خاکستری یا سبز بود نیاز است موضوع را با متخصص زنان و زایمان درمیان بگذارید.

کدام رنگ خون پریود نشانه بیماری است؟

رنگ خون پریود سبز یا خاکستری ممکن است نشانه‌ای از عفونت باشد. رنگ سیاه خون پریودی نیز نشانه‌ای از انسداد واژن است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین