کد خبر: ۹۲۴۸۷۱
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۷

تحویل پزشکیان شد: کشوری تعطیل با خزانه‌ای جارو شده

برای این که بدانیم این رقم به معنای واقعی کلمه برای خزانه کشوری مانند ایران در حکم "هیچ" است کافی است بدانیم طبق اعلام رییس سازمان اداری و استخدامی کشور در آبان سال گذشته و قبل از افزایش حقوق‌های امسال، دولت هر ماه ۱۵۰ هزار میلیارد تومان حقوق و دستمزد به کارمندان می‌دهد. به عبارت بهتر، موجودی کنونی خزانه‌ای که دولت سیزدهم تحویل دولت چهاردهم می‌دهد، تنها برای دادن حقوق ۲ الی ۳ روز کارمندان دولت کفایت می‌کند. البته این بدان معنا نیست که پولی در آینده نخواهد آمد و دولت نمی‌تواند حقوق‌ها را بدهد، به هر حال خزانه علاوه بر مخزن پول، مسیر گردش آن نیز هست، ولی غنی نگه داشتن خزانه در عین گردش مالی آن، علمی است که فقط اقتصاددادن‌ها بدان واقف اند و نه شعارگرایان.
تحویل پزشکیان شد: کشوری تعطیل با خزانه‌ای جارو شده
آفتاب‌‌نیوز :

مسعود پزشکیان دولت را با چه خزانه‌ای تحویل می‌گیرد. این سوال مهمی است، چرا که وضعیت خزانه، مانند دماسنجی، اوضاع مالی ساخته شده در دولت قبلی را نشان می‌دهد.

 با آنچه مدعیان و منتقدان می‌گویند کاری نداریم و آنچه مسوولان دولت سیزدهم می‌گویند را حمل بر صحت می‌کنیم. بر اساس نامه رسمی وزیر امور اقتصادی و دارایی به سرپرست ریاست جمهوری که تاریخ یک روز قبل را دارد (۶ مرداد ۱۴۰۳)، موجودی نقدی خزانه ۱۰.۵ هزار میلیارد تومان است که حدود ۱۷۰ میلیون دلار می‌شود.

برای این که بدانیم این رقم به معنای واقعی کلمه برای خزانه کشوری مانند ایران در حکم "هیچ" است کافی است بدانیم طبق اعلام رییس سازمان اداری و استخدامی کشور در آبان سال گذشته و قبل از افزایش حقوق‌های امسال، دولت هر ماه ۱۵۰ هزار میلیارد تومان حقوق و دستمزد به کارمندان می‌دهد. به عبارت بهتر، موجودی کنونی خزانه‌ای که دولت سیزدهم تحویل دولت چهاردهم می‌دهد، تنها برای دادن حقوق ۲ الی ۳ روز کارمندان دولت کفایت می‌کند.

البته این بدان معنا نیست که پولی در آینده نخواهد آمد و دولت نمی‌تواند حقوق‌ها را بدهد، به هر حال خزانه علاوه بر مخزن پول، مسیر گردش آن نیز هست، ولی غنی نگه داشتن خزانه در عین گردش مالی آن، علمی است که فقط اقتصاددادن‌ها بدان واقف اند و نه شعارگرایان.

همان طور که در ابتدای مطلب نیز نوشتیم، درباره موجودی خزانه، به حرف خود دولتمردان استناد و حمل بر صحت شان می‌کنیم. حسن روحانی، رئیس جمهور اسبق، درباره وضع موجودی خزانه‌ای که به دولت رئیسی داد چنین گفته بود: ما خزانه را با چند میلیون دلار گرفتیم و با "چند میلیارد دلار" تحویل دادیم.

اصلاً از آن چند میلیارد دلار را چشم می‌پوشیم؛ خود دولت سیزدهم همواره مدعی بود توانسته است فروش نفت و درآمد‌های ناشی از آن و سایر صادرات و درآمد‌های داخلی را به چند برابر دولت قبلی برساند، ولی برغم آن همه ادعا، خزانه‌ای با ۱۷۰ میلیون دلار تحویل داده است. اینجاست که باید پرسید ثمره و نشانه آن همه درآمد و ادعای موفقیت‌های شگرف اقتصادی کجاست؟ سر سفره مردم که نیست! در خرانه هم که نیست! پس کجاست؟!

 قبلی که عمدتاً خداوندگاران کارنامه سازی و تبلیغات بودند، در روز‌های آخر دولت‌شان، کلمه‌ای را برای توصیف دولتی که تحویل پزشکیان می‌دهند ساختند که البته نگرفت و خیلی زود سوژه طنز مردمان شد و آن "اسب زین شده" بود و حالا باید گفت که نه اسب زین شده و نه حتی به تعبیر ابراهیم اصغرزاده، "خر لنگ" که "خزانۀ جارو شده" که گوشه‌ای از آن حقوق ۳ - ۲ روز کارمندان را باقی گذاشته‌اند تحویل دولت جدید داده‌اند؛ و باز از طنز‌های تلخ روزگار این که پزشکیان در روزی دولت را تحویل گرفت که به دلیل ناتوانی دولت سیزدهم در تأمین برق، کشور را برای صرفه جویی تعطیل کرده بودند و پزشکیان کشوری به معنای واقعی کلمه، "تعطیل" تحویل گرفته با خزانه‌ای که از بس که خالی است صدا در آن می‌پیچد.

بعد از تحریر:

 آقای پزشکیان!

اگر عمری باقی باشد و رسانه ای، انشاء الله درباره خزانه‌ای که شما به دولت بعدی تحویل می‌دهید نیز خواهیم نوشت؛ اگر پر و پیمان بود، تحسین‌تان خواهیم کرد و اگر غبار روبی شده بود، عیان‌تر از امروز به چوب نقد خواهیم‌تان نواخت که با هیچ کس عقد اخوت نداریم. حواس‌تان به خزانه مملکت یا همان بیت‌المال باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین