کد خبر: ۹۲۴۸۸۷
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۵

چرا بسیاری افتتاحیه المپیک پاریس را شیطانی خواندند؟

افتتاحیه المپیک پاریس شرایطی را با اجراهای مختلف خود رقم زد که در نهایت موجی از انتقادهای منفی به آن وارد شد؛ به گونه‌ای که بسیاری اجرای گروه متال فرانسوی به نام «Gojira» را شیطانی خواندند.
چرا بسیاری افتتاحیه المپیک پاریس را شیطانی خواندند؟
آفتاب‌‌نیوز :

مراسم افتتاحیه المپیک پاریس پنجم مرداد (۲۶ جولای) در پایتخت فرانسه برگزار شد که از لحظه برگزاری تا امروز انتقادات بسیاری را به دنبال داشته و در عین حال، توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

در این رویداد هنرمندان سرشناس بسیاری مانند سیلین دیون و لیدی گاگا به اجرای موسیقی پرداختند؛ همین موضوع هم باعث شد تا برخی، افتتاحیه المپیک پاریس را پر زرق و برق بدانند و از آن راضی باشند؛ البته این تمام ماجرا نیست چرا که بخش‌هایی از آنچه در افتتاحیه المپیک پاریس گذشت، افراد زیادی را در آسیا، اروپا و امریکا به خشم آورده است؛ به ویژه بخش‌های زیادی از مسیحیان معتقد، مسلمانان و البته فعالان اجتماعی حقوق خانواده و کودکان از این جمله هستند. 

اگر روز گذشته مروری بر مطالب مربوط به المپیک پاریس در فضای مجازی داشتید، حتما با خشم بسیاری از مردم در سراسر جهان نسبت به افتتاحیه پاریس به خصوص به خاطر اجرای «Gojira» موجه شده‌اید. البته که نحوه حضور پررنگ همجنس‌گرایان در این رویداد به تنهایی موجی از نفرت مخاطبان را برانگیخته است. به خصوص که در چند سال گذشته، نقد‌های بسیاری نسبت به تبلیغات بزرگ‌نمایی شده رسانه‌ها برای این قشر به ویژه در اروپا وجود داشته و به معنای دیگر امروزه کار به جایی رسیده که مردم پرداختن رسانه‌ها به اهالی این جامعه را به وضوح آسیب‌زا نسبت به نسل‌های آینده تلقی می‌کنند. حال نمونه یکی از این آسیب‌ها، حضور یک کودک در کنار اجراکننده‌های ترنس صحنه بازسازی تابلوی «شام آخر» حضرت عیسی (ع) است که علاوه بر توهین به مسیحیان، بسیاری در حال حاضر اتهام کودک آزاری را به این اجرا وارد می‌دانند.

مراسم افتتاحیه پر زرق و برق بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس باعث خشم جناح راست مذهبی در ایالات متحده و سایر مناطق جهان نیز شده است و منتقدان به‌ویژه از تصویری آشکار از «شام آخر» با حضور بازیگران همجنس‌گرا ناراضی هستند تا جایی که چندین کاربر، برای توصیف این اجرا، از عبارت «کافران» استفاده کرده‌اند.

علاوه بر اجرای بحث‌برانگیز که یادآور «شام آخر» بود، یکی از اجرا‌های پرحاشیه این رویداد به یک نمایش مد برمی‌گردد. این اجرا شامل صحنه‌ای مشابه بازسازی مدرن نقاشی مشهور لئوناردو داوینچی بود که فیلیپ کاترین، (هنرپیشه و خواننده فرانسوی) در نقش خدای یونانی دیونوسوس ظاهر شد؛ بدنش را آبی کرده بود و برهنه در حالی که تنها با یک دسته گل پایین تنه خود را پوشانده بود روی صحنه آمد و با این کار خود موجب خشم مسیحیان شد. علاوه بر مسیحیان، کاربران در سراسر جهان بار‌ها و بار‌ها ویدیوی این اجرا را به نمایش گذاشته‌اند و ابراز تعجب کرده‌اند. کاربران روسی و چینی نیز با به اشتراک گذاشتن این ویدیو، اجرای افتتاحیه المپیک فرانسه را به نسبت المپیک‌های برگزار شده در کشور خود، تمسخر کرده‌اند!

جنا الیس (وکیل کمپین انتخاباتی سابق دونالد ترامپ) در توییتر درحالی که بازسازی صحنه «شام آخر» را «نمادگرایی آشکار بت پرستی و شیطانی» خوانده است، در وصف اجرای توهین‌آمیز Gojira اینگونه گفته است: «در این صحنه از مراسم افتتاحیه المپیک، نقاشی معروف شام آخر بازسازی می‌شود، اما مسیح با یک زن چاق جایگزین شده است، در حالی که چهره‌های عجیب و غریب و ترنس (از جمله یک کودک!) حواریون او را به تصویر می‌کشند.»

اثر «شام آخر» از داوینچی به آخرین وعده غذایی که حضرت عیسی مسیح (ع) قبل از مصلوب شدن با ۱۲ حواری خود به اشتراک گذاشت، اشاره دارد و به طور کلی موضوعی حائز اهمیت در هنر مسیحیت است.

در کنار این‌ها، تصویر عجیب دیگری که در مراسم افتتاحیه المپیک پاریس، انتقادات فراوانی را به دنبال داشت، مشعل‌به‌دستی اسنوپ داگ، رپر معروف امریکایی بود. کاربران مختلفی از این موضوع انتقاد کرده‌اند که چرا باید یکی از مبلغان مصرف مواد مخدر به صورت علنی، مشعل‌دار یکی از بزرگترین رویداد‌های ورزشی جهان باشد!

توماس جولی، مدیر هنری مراسم افتتاحیه، هنگامی که در یک کنفرانس خبری از او درباره برخی از واکنش‌ها پرسیده شد، از تولید خود دفاع کرد و گفت که از انتقاد‌ها بی خبر است و صرفا قصد داشته‌اند از تمام اقشار جامعه در افتتاحیه استفاده کنند!

او در نشست خبری کمیته بین‌المللی المپیک گفت: «وقتی می‌خواهیم همه را در بر بگیریم و کسی را حذف نکنیم، سؤالاتی مطرح می‌شود. موضوع ما توطئه‌گرانه و مخرب نبود. هرگز چنین قصدی نداشتیم. تنها می‌خواستیم در مورد تنوع صحبت کنیم. تنوع یعنی با هم بودن.»

او ادامه داد: «می خواستیم همه را به همین سادگی سهیم کنیم. ما در فرانسه آزادی خلق و آزادی هنری داریم». این سخنان مدیر هنری مراسم افتتاحیه المپیک در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از کاربران خشمگین شبکه‌های اجتماعی، تصاویر و پرفورمنس‌های اهانت‌امیز علیه مقدسات مسیحیان و البته کانون خانواده را نوعی از حمله اخلاقی و مخالف آزادی بیان و عقیده دانسته‌اند.

به عنوان مثال هریسون باتکر (مهاجم تیم فوتبال کانزاس سیتی)، در پستی در اینستاگرام، این اجرا را «دیوانگی» خواند و از کتاب عهد جدید «نامه به غلاطیان» نقل کرد و هشدار داد که «انسان هر آنچه را که بکارد، همان را نیز درو خواهد کرد.»

اسقف امانوئل گوبیلار، سخنگوی مقر مقدس هم درباره بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، به NBC News گفته است که تصویر شام آخر در المپیک پاریس او را «عمیقاً آزرده خاطر» کرد.

او گفته است: «این واقعیت که دین ما در فرانسه مورد تمسخر قرار می‌گیرد، امری عادی است و در فرانسه به کفرگویی عادت کرده‌ایم، اما این مسئله متفاوت است؛ چراکه این اتفاق ناخوشایند در رویدادی رخ داده است که بخش زیادی از جمعیت جهان را گرد هم می‌آورد. به همین جهت من این صحنه‌سازی را آزاردهنده و نابجا دیدم».

ماریون مارشال لوپن، سیاستمدار راست افراطی فرانسوی، در پستی در ایکس گفت که «این اجرا از طرف فرانسه صحبت نمی‌کند، بلکه از طرف یک اقلیت چپ است که آماده هرگونه تحریک است». همچنین کایل بکر (تهیه‌کننده سابق فاکس نیوز) با بیش از نیم میلیون دنبال کننده در ایکس گفت که اجرا‌ها گویی صرفا برای ارزش بخشی به جامعه همجنس‌گرایان بوده‌اند!

ایلان ماسک به چندین میم واکنش نشان داد و «ووکیسم» این رویداد را تقبیح کرد. (در دو دهه اخیر لفظ ووک بیشتر به عنوان یک اصطلاح عامیانه در ارتباط با سیاست‌های چپ، فمینیسم، کنشگری همجنس‌گرایان و... اشاره دارد) علاوه بر این، میم‌های بیشماری در شبکه ایکس، درباره ووکیسم در اروپا و به ویژه فرانسه در حال دست به دست شدن است و کاربران زیادی تلاش دارند تا از این فرصت برای صحبت کردن از پیامد‌های بسیار منفی و آسیب‌زای ووکیسم برای جوامع صحبت کنند.

با این وجود، اسقف رابرت بارون، از اسقف وینونا-روچستر، در مینه‌سوتا، از ۲۸۰۰۰۰ دنبال کننده خود در ایکس پرسید: «آیا آن‌ها هرگز به دنبال تمسخر کردن صحنه‌ای از ادیان دیگر را این شکل فجیع و عمومی بوده‌اند؟ همه ما پاسخ را می‌دانیم! ما مسیحیان، ما کاتولیک‌ها نباید گوسفند باشیم. ما باید مقاومت کنیم. ما باید صدایمان را به گوش مردم برسانیم».

در بخش‌هایی از این گزارش، مقاله‌ای از NBC NEWS در نقد افتتاحیه المپیک پاریس استفاده شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین