کد خبر: ۹۲۴۹۴۲
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۷

اگر من و قلعه‌نویی مصدوم نمی‌شدیم استقلال ستاره سوم را هم می‌گرفت

بازیکن فوق العاده تکنیکی اسبق استقلال و تیم ملی از خاطرات قهرمانی آبی‌پوشان در آسیا صحبت کرد.
اگر من و قلعه‌نویی مصدوم نمی‌شدیم استقلال ستاره سوم را هم می‌گرفت
آفتاب‌‌نیوز :

مجید نامجو مطلق تابستان سال ۱۳۷۰ با استقلال قهرمان آسیا شد و عنوان فنی‌ترین بازیکن جام را نیز به خود اختصاص داد. در سی و سومین سالگرد قهرمانی استقلال با آقا مجید پیرامون آن مسابقات به گفت‌وگو نشستیم.

هفتم مرداد ۱۳۷۰ را به خاطر دارید؟ روزی که با استقلال قهرمان آسیا شدید

عجب روزی بود. عجب روزگاری بود. انگار همین دیروز بود. حالا با خاطره آن اتفاق شیرین یاد آن روزها می‌افتیم و لذتش را می‌بریم. چه دوره‌ای بود. تیم خوب استقلال با شایستگی قهرمان آسیا شد و خود من هم فنی‌ترین بازیکنان مسابقات شدم. تیم ما واقعاً شایسته قهرمانی بود. اگر لیست بازیکنان استقلال را نگاه کنید جدا از ۷ ملی‌پوشی که داشتیم، بازیکنان ارزشمند دیگری نیز در مجموعه حضور داشتند که قبلاً عضو تیم ملی بودند. از آقا رضا نعلچگر گرفته تا مرحوم رضا احدی، عبدالعلی چنگیز، جعفر مختاری‌فر و...

چند سال قبل در فضای مجازی شایعه ای مطرح شد مبنی بر اینکه ناصر حجازی و منصور پورحیدری هنگامی که استقلال در بنگلادش قهرمان شد، پیرامون بازی محمدان با استقلال با یکدیگر قول و قرار گذاشته بودند. ادعایی که البته مدیران  و اغلب بازیکنان وقت استقلال آن را با قاطعیت رد کرده‌اند. شما آن زمان بازیکن فیکس استقلال بودید. در این رابطه می‌خواهیم نظر شما را هم بشنویم

در آن دوره فوتبال آنقدر پاک بود که اصلاً کسی چنین مسائلی به ذهنش خطور نمی‌کرد. تازه فرض کنید دو طرف ماجرا منصورخان پورحیدری و ناصرخان حجازی باشند. این حرفها اصلاً کوچک‌ترین صحت و پایه‌ای ندارد. اگر قرار بود خدای ناکرده چنین بحث‌هایی مطرح باشد که ما باید به محمدان می‌باختیم ولی بازی با مساوی تمام شد و محمدان حذف شد. اصلا این حرف‌ معنا ندارد. ما با قدرت بازی کردیم و نه مرحوم حجازی و نه مرحوم پورحیدری کوچک‌ترین حرفی از چنین نکته‌ای مطرح نکردند. در آن مسابقه منصورخان برای اینکه بازیکنان فیکس استقلال مصدوم یا محروم نشوند، به چند نفر استراحت داد چون ما قبل از جدال با محمدان صعود خودمان را قطعی کرده بودیم ولی همانطور که گفتم، آنقدر ستاره داشتیم که حتی بازیکنان ذخیره استقلال نیز فوق العاده توانمند بودند. این شایعات بی‌اساس را باور نکنید.

چند ماه بعد از قهرمانی استقلال، این تیم دوباره به جام باشگاههای آسیا رفت و این بار نایب قهرمان شد. کاظم اولیایی مدیرعامل وقت استقلال سال گذشته در گفتگو با خبرورزشی مدعی شد اگر شما و امیر قلعه نویی حد فاصل آن چند ماه مصدوم نمی‌شدید استقلال دوباره قهرمان آسیا می‌شد و ستاره سوم را هم می‌گرفت

تیم بسیار خوبی داشتیم و اگر من و امیر قلعه نویی مصدوم نمی‌شدیم، قطعا دوباره استقلال قهرمان آسیا می‌شد. حد فاصل آن ۵ ماه علاوه بر من و امیر، مرحوم رضا احدی نیز مصدوم شد. البته بچه‌ها آنقدر توانمند بودند که با وجود غیبت ما، بازهم استقلال را به فینال رساندند و در جدال مقابل الهلال صرفاً به خاطر بدشانسی کاپ قهرمانی و ستاره سوم را از دست دادیم.

۳۳ سال از آخرین قهرمانی استقلال در آسیا می‌گذرد. وقتی مجید نامجو مطلق برمی‌گردد و به این روزها می‌نگرد، خاطره ای شیرین در ذهنش نقش می‌بندد یا حسرت می‌خورد؟

بارها مردم در خیابان به من گفتند اگر الان فوتبال بازی می‌کردی میلیاردها تومان می‌گرفتی و به تیم‌های بزرگ خارجی می‌رسیدی. ما قهرمان آسیا شدیم ولی حتی یک ۱۰ دلاری هم به ما پاداش ندادند. قضیه اضافه بار را هم که دیگر همه می‌دانند. وقتی می‌خواستیم از بنگلادش برگردیم همه پول روی هم گذاشتیم تا اضافه بار را بدهیم. خود من با اینکه اضافه بار نداشتم ولی پول دادم چون رفاقت در تیم موج می‌زد. ما در قیاس با نسل کنونی پول به مراتب کمتری گرفتیم ولی لذت فوتبال را بردیم. این مسئله خیلی مهم است. ما روزهای بسیار خوشی را داشتیم که از آن به معنای واقعی کلمه لذت بردیم. اتفاقاً قهرمانی استقلال در آسیا هم یکی از همان روزهای خوش تلقی می‌شود.

یادمان نمی‌رود وقتی استقلال قهرمان آسیا شد، هنگام بازگشت از بنگلادش علی پروین سرمربی وقت پرسپولیس و تیم ملی هم برای استقبال از شما به فرودگاه آمده بود

بله. این دقیقاً به خاطر همان بحث رفاقت بود که گفتم. آن زمان در فوتبال رفاقت خیلی بیشتر بود. هیچوقت یادم نمی‌رود در مقطعی پرسپولیس را از جام حذفی کنار گذاشته بودند، یک روز منصور خان پورحیدری بعد از قطعی شدن این مسئله سر تمرین آمد و گفت: ما هم باید به خاطر پرسپولیس از جام حذفی کنار بکشیم. اگر شما می‌خواهید بازی کنید، بروید ولی من به حرمت پرسپولیس روی نیمکت نمی‌نشینم. آن زمان در عین رقابت، به معنای واقعی کلمه شاهد رفاقت هم بودیم.

و به عنوان سوال آخر؛ به نظر شما استقلال با جواد نکونام قهرمان آسیا می‌شود؟

ببین، اصلاً بحث جواد نکونام یا سرمربیان دیگر استقلال نیست بلکه منظور من از این حرف، وضعیت کلی تیم‌های ایرانی است. باید این واقعیت را بپذیریم که شرایط قهرمانی در آسیا برای ما خیلی مشکل شده است. شما هزینه‌هایی که عربستانی ها و سایر کشورهای عربی انجام می‌دهند را با فوتبال ایران مقایسه کنید تا متوجه حرف من بشوید. هزینه یک بازیکن در لیگ عربستان به اندازه کل فوتبال ما می‌شود. آنها کریستیانو رونالدو را به کشور خود آورده‌اند ولی ما هنوز دنبال فراهم کردن شرایطی برای استفاده از سیستم کمک داور ویدیویی هستیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین