کد خبر: ۹۲۴۹۵۴
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴

برای جلوگیری از خشونت کلامی چه باید کرد؟

یک روانشناس گفت: یادگیری مهارت زندگی و زناشویی راهکاری برای جلوگیری از خشونت کلامی است.
برای جلوگیری از خشونت کلامی چه باید کرد؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر منصور بیرامی ظهار کرد: انسان در جاهای مختلف نسبت به سایر موجودات زنده از تفکر بالایی برخوردار است و بنابه دلایل روانشناختی هیچ موجود زنده‌ای جز انسان قادر به تکلم نیست. بهترین داشته‌ی انسان قدرت حرف زدن است که به راحتی ارتباط برقرار می‌کند و نباید این ابزار را آلوده کند.

وی با بیان اینکه به دلایل مختلف این آلودگی زمانی اتفاق می‌افتد که هیجانی به نام خشم در قالب مدل رفتاری به نام پرخاشگری خود را نشان می‌دهد، افزود: زمانی که می‌توانیم حرف بزنیم باید هیجانات به قدری مدیریت شود تا قابلیت فرد را منفی نکند.

وی ادامه داد: خشونت را می‌توان به سه بعد کلامی، غیرکلامی و فراکلامی تقسیم بندی کرد.

بیرامی خاطر نشان کرد: بعد کلامی به معنای این است که با انتخاب واژه‌هایی یکدیگر را مورد خطاب قرار می‌دهیم‌ که می‌تواند واژه خوب و بد باشد وقتی خشونت شکل کلامی پیدا می‌کند معمولا کلمات نامطلوبی به کار گرفته می‌شود. بعد غیر کلامی یعنی زدن دیگران، شکستن وسایل و ... .

وی به بعد فرا کلامی اشاره کرد و افزود: برخی مواقع اگر کلمات مناسب هم نباشند می‌توانیم با لحن زیبایی بیان کنیم که طرف مقابل از ما احساس عاطفه مثبت دریافت کند.

این روانشناس ادامه داد: مجموعه عوامل مثل ناکامی‌ها، دعواهای زناشویی و آرزوهای برآورده نشده باعث خشونت کلامی می‌شود و اگر این زندگی سوپاپ تخلیه نداشته باشد باعث اتفاقات ناگواری خواهد شد.

وی با بیان اینکه زن و شوهر باید با مسافرت، عذرخواهی، حرف‌های محبت آمیز و معرفی خوب یکدیگر به دیگران مانع خشونت کلامی شوند، گفت: برخی مواقع محل تخلیه را می‌بندیم و مدام به ناکامی‌ها اضافه می‌کنیم.

بیرامی بیان کرد: زخم زبان از بین نمی‌رود و در فضاهای بین سیناپسی پروتئین سازی کرده و به نفرت و کینه توزی تبدیل می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: هر فردی باید قبل از ازدواج به یادگیری مهارت‌های زندگی و زناشویی اقدام کند و بداند که زمانی که همسر عصبانی است چگونه آن را کنترل کرده و چگونه احساسات عاطفی را به یکدیگر منتقل کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین