کد خبر: ۹۲۵۰۸۷
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۵

عکس| بیوه سیاه مدیترانه کیست؟

نیش بیوه سیاه مدیترانه می‌تواند برای انسان‌ها دردناک و خطرناک باشد اما معمولا مرگبار نیست.
عکس| بیوه سیاه مدیترانه کیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

بیوه سیاه مدیترانه، با نام علمی Latrodectus tredecimguttatus، یک گونه عنکبوت سمی است که در مناطق مدیترانه‌ای و اطراف آن یافت می‌شود.

این عنکبوت یکی از اعضای خانواده بیوه‌های سیاه (Latrodectus) است که به دلیل سمی بودن نیششان شناخته می‌شوند.

شکل ظاهری: این عنکبوت‌ها معمولاً بدنی سیاه رنگ دارند با لکه‌های قرمز یا نارنجی روی شکم خود که می‌تواند شامل ۱۳ نقطه باشد.

اندازه: ماده‌ها بزرگ‌تر از نر‌ها هستند و می‌توانند به طول ۱۰ تا ۱۵ میلی‌متر برسند.

زیستگاه: بیوه سیاه مدیترانه در مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری زندگی می‌کند و معمولاً در مناطقی با پوشش گیاهی کم یا در نزدیکی ساختمان‌ها یافت می‌شود.

رفتار و تغذیه: این عنکبوت‌ها شکارچی هستند و از حشرات کوچک تغذیه می‌کنند. آن‌ها تار‌هایی چسبناک و نامنظم می‌بافند تا طعمه‌های خود را به دام بیاندازند.

نیش و خطرات: نیش بیوه سیاه مدیترانه می‌تواند برای انسان‌ها دردناک و خطرناک باشد، اما به ندرت کشنده است. علائم معمولاً شامل درد شدید، تورم، گرفتگی عضلات و تعریق می‌باشد. در صورت نیش زده شدن، باید به سرعت به مراکز درمانی مراجعه شود.

پیشگیری و کنترل: برای جلوگیری از برخورد با این عنکبوت‌ها، باید محیط زندگی خود را تمیز و بدون حشرات نگه داشت. در مناطقی که این عنکبوت‌ها شایع هستند، بهتر است لباس‌های محافظ مانند دستکش و بوت‌های بلند استفاده شود.

نکته جالب اینکه عنکبوت نر بلافاصله بعد از جفت گیری باید پا به فرار بگذارد در غیر اینصورت به سرعت توسط جنس ماده شکار می‌شود و در حقیقت پدر نخستین غذای فرزندان خود خواهد بود و به همین دلیل عنکبوت ماده همواره بیوه می‌ماند.

آیا در ایران هست؟

این عنکبوت سمی در مناطق مختلف کشور از جمله نواحی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری حضور دارد. اگرچه نیش این عنکبوت بسیار دردناک است و می‌تواند علائم جدی ایجاد کند، اما معمولاً مرگبار نیست و با درمان مناسب می‌توان علائم را کنترل کرد. در صورت گزش، مراجعه سریع به مراکز درمانی ضروری است.

سال گذشته این عنکبوت در قشم و جنوب ایران دیده شد.

.عکس| بیوه سیاه مدیترانه کیست؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین