کد خبر: ۹۲۵۲۳۵
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۸

سفره خالی مردم در شهر طلایی ایران!

آذربایجان‌غربی با وجود دارا بودن ذخایر عظیم و سرشار معدنی یکی از استان‌های مناسب و شاخص برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ معدنی است، ولی تخصیص نیافتن صحیح حقوق معدنی در طی سالیان گذشته به این استان موجب کمتر برخورداری از این مسئله شده به طوری که عواید مردم شهرستان تکاب در این استان، از تولید ۳۸ درصد طلای خام و شمش کشور، تخریب زیرساخت‌های عمرانی و زیست محیطی این شهرستان بوده است.
سفره خالی مردم در شهر طلایی ایران!
آفتاب‌‌نیوز :

آذربایجان‌غربی ۵۱۲ معدن دارای پروانه بهره برداری معتبر با ذخیره قطعی بیش از یک هزار و ۱۹۲ میلیون تن انواع مواد معدنی با ظرفیت استخراج سالانه ۱۸ میلیون و ۴۲۸ هزارتن انواع مواد معدنی را داراست و حتی معدن طلای «زره‌شوران» به عنوان بزرگ‌ترین معدن طلای ایران در این استان واقع شده است.

تولید ۳۸ درصد از طلای خام کشور در شهرستان تکاب

محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه یکی از علل عقب ماندگی برخی مناطق استان، عدم بهره مندی مردم بویژه شهرستان تکاب از عواید معدنی است گفته بود: انتظار می‌رود تا در خصوص بهره‌مندی مردم شهرستان تکاب از عواید معدنی بازنگری جدی صورت گیرد.

وی اذعان داشت: عواید مردم تکاب از تولید ۳۸ درصد طلا و شمش کشور، تخریب اندک زیرساخت‌های عمرانی و زیست محیطی است، روا نیست شهرستانی، چون تکاب که به لحاظ معدنی جزو ثروتمندترین مناطق ایران باشد، از ضعیف‌ترین زیرساخت‌ها برخوردار باشد.

روح‌الله محبوبی مدیرکل بازرسی استان به تازگی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، مسأله بازگشت پانزده درصدی حقوق دولتی معادن به استان دارای معدن را به عنوان یک چالش معرفی نموده و خواستار پیگیری و تاکید بر این موضوع شد.

رشد وصول حقوق دولتی معادن آذربایجان‌غربی

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در خصوص آمار معادن موجود در استان و میزان حقوق دولتی وصول شده از آنها، گفت: میزان حقوق دولتی وصول شده معادن در سه ماهه اول ۱۴۰۳، حدود ۳ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۵ برابر و به عبارتی دارای رشد ۵۰ درصدی شد چرا که میزان حقوق دولتی وصول شده در سه ماهه اول ۱۴۰۲ حدود ۲هزار و ۴۹۵ میلیارد ریال بوده است.

صابر پرنیان ادامه داد: هم اکنون در استان آذربایجان غربی ۵۱۸ معدن دارای پروانه بهره برداری معتبر با ظرفیت استخراج سالانه بیش از ۱۸ میلیون و ۹۷۵ هزار تن انواع مواد معدنی وجود دارد.

وی اضافه کرد: برای بهره برداری از این معادن بیش از ۹ هزار و ۲۱۸ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده که بیشتر سرمایه گذاری‌ها در بخش معدن و صنایع معدنی استان توسط بخش خصوصی انجام و زمینه اشتغال برای ۵هزار و ۸۳ نفر بصورت مستقیم در این معادن فراهم شده است.

سفره خالی مردم در شهر طلایی ایران!

پرنیان اضافه کرد: طی ۳ماهه نخست سال جاری ۱۲ فقره پروانه اکتشاف برای محدوده‌های اکتشافی، ۴ فقره گواهی کشف برای محدوده‌های معدنی در شرف بهره برداری و ۷ فقره پروانه بهره برداری در استان صادر شده که ظرفیت استخراج سالانه این معادن ۱۷۸ هزار تن است، برای بهره‌برداری از این معادن ۷۹ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام و زمینه اشتغال مستقیم ۴۲ نفر در این معدن فراهم شده است.

سرپرست اداره کل صمت آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: جهت احیاء معادن راکد استان و استفاده از تمام ظرفیت‌های معدنی برای توسعه اقتصادی استان در سال جاری برابر مزایده‌ای که در خردادماه ۱۴۰۳ برگزار شد، تعداد ۲۸۹ معدن و محدوده معدنی جهت فعال سازی به افراد واجد شرایط واگذار خواهد گردید.

دولت موظف به بازگرداندن ۱۵درصد از حقوق دولتی معادن به آن منطقه است

بنابر ماده ۱۴ قانون معادن، دارنده پروانه بهره‌برداری معدن باید درصدی از بهای ماده معدنی موضوع پروانه را به نرخ روز در چارچوب بودجه مصوب به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان حقوق دولتی به وزارت صمت پرداخت کند.

تبصره ۶ همین ماده نیز بیان می‌کند: «دولت مکلف است ۱۵ درصد از حقوق دولتی وصولی از معادن را به اعتبارات همان استان اضافه کند به طوری که تمام اعتبارات یاد شده برای ایجاد زیرساخت و رفاه و توسعه شهرستان با اولویت بخشی که معدن در آن واقع شده، اختصاص یابد».

معدن در آذربایجان‌غربی؛ مزیت یا عیب؟

مرز بودن با سه کشور و داشتن منابع معدنی غنی، در کنار تمامی امتیازات مثبت خود، سبب آلایندگی هوا، تهدیدات امنیتی بیشتر، به خطر افتادن سلامت افراد و محیط زیست منطقه، استهلاک جاده‌ها و... شده و در قبال این موضوع بایستی نمایندگان استانی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، صنعت معدن و تجارت استان، پیگیر اجرای قانون مذکور در جهت احقاق حقوق عامه و پاسخگوی مردم آذربایجان‌غربی باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین