کد خبر: ۹۲۵۳۳۱
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۷

دلیل اصلی آلودگی هوای تهران چیست؟

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: دلیل اصلی آلودگی شهر تهران ذرات معلق با منشاء معدنی و ذرات گردوغبار و کانون‌های اطراف شهر هستند.
دلیل اصلی آلودگی هوای تهران چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

داریوش گلعلیزاده اظهارکرد: دو روز گذشته هوای شهر تهران در شرایط مناسبی قرار نداشت و دلیل آن ذرات معلق با منشاء معدنی و ذرات گردوغبار و کانون‌های اطراف شهر تهران بود.

وی با اشاره به اینکه استان‌های اصفهان، سیستان و بلوچستان، مرکزی و یزد نیز در شرایط مشابه قرار داشتند، افزود: البته منشاء آلودگی در این شهرها قدری متفاوت است. به عنوان مثال در شهر یزد اراضی تخریب شده پیرامون شهر و فعالیت صنعتی در این امر دخیل است.

گلعلیزاده میزان مصرف برق به‌صورت میانگین در کشور را در حال حاضر ۷۹ هزار مگاوات ذکر کرد و تصریح کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 6000 مگاوات افزایش داشته است و یعنی مصرف سوخت نیروگاه‌ها نیز افزایش یافته است و این باعث می شود تا ناکس تبدیل به ذرات معلق ثانویه شود.

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست ادامه داد: شرایط کیفیت هوا به گونه‌ای است که باید وابستگی به سوخت‌های فسیلی را به حداقل برسانیم و در این زمنیه وزارت نیرو باید برنامه‌ای ارائه دهد تا بدانیم در برابر ناترازی چه اقداماتی انجام خواهیم داد.

گلعلیزاده اضافه کرد: شدت مصرف انرژی در کشور نشان می‌دهد که ما جزو سه کشور بالا هستیم و این با درآمد ناخالص ملی مطابقت ندارد.

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست تاکید کرد: بخشی از این مساله به تجهیزات اما بخش دیگر به الگوی مصرف در کشور ما بر می گردد.

وی اضافه کرد: ما ۳۰۰ روز در سال امکان استفاده از انرژی خورشیدی را داریم اما اکنون سهم ما کمتر از یک درصد از انرژی‌های تجدیدپذیر است و قرار بود در طی چهار سال به ۱۱ هزار مگاوات برسیم.

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اشاره به فواید توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اظهارکرد: اگر تامین انرژی از محل انرژیهای تجدیدپذیر باشد، هم برای اقتصاد کشور مفید است و هم آلودگی‌های محیط زیست را در آینده کاهش خواهد داد.

وی افزود: بیش از ۹۴ درصد تامین انرژی کل کشور از محل انرژی‌های فسیلی است و ما باید وابستگی به انرژی‌های فسیلی را در کشور کاهش دهیم تا آلودگی هوا کمتر شود.

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست تشکیل آلاینده ثانویه ازن را از جمله دغدغه‌های مهم در این ایام دانست و تصریح کرد: ازن جو پایین آلاینده بسیار خطرناک است و با توجه به وجود اکسیدهای نیتروژن و آلاینده‌های فرّار که در حضور نور خورشید تبدیل به ازن می‌شوند، نگرانی‌ها در این زمینه بسیار افزایش یافته است.

وی ادامه داد: دلیل اصلی آلودگی شهر تهران ذرات معلق با منشاء معدنی و ذرات گردوغبار و کانون‌های اطراف شهر هستند.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست گلعلیزاده گفت: وزارت نیرو باید گام‌های مشخص با زمانبندی و هزینه مشخص در این زمینه بردارد و در این زمینه شاخص ارزیابی نیز مشخص باشد، در غیر اینصورت هزینه اصلاح این روند در آینده بسیار بیشتر از امروز خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین