کد خبر: ۹۲۵۳۳۹
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵

چه کار کنیم تا گرمازده نشویم؟

کارشناس فوریت‌های امدادی جمعیت هلال احمر با تشریح علائم گرمازدگی، توضیحاتی را برای رفع و جلوگیری از گرماردگی ارائه کرد.
چه کار کنیم تا گرمازده نشویم؟
آفتاب‌‌نیوز :

سعید سپهری کیا درباره گرمازدگی گفت: فصل تابستان همیشه با گرما همراه بوده است اما در سال‌های اخیر  و علی الخصوص امسال شاهد هستیم که گرمای هوا به شدت افزایش یافته که این افزایش دما باعث ایجاد مشکلاتی برای هموطنانمان می‌شود. 

گرمازدگی چه موقع ایجاد می‌شود؟
وی با اشاره به عواملی که باعث گرمازدگی می‌شود؛ افزود: اگر فردی در محیط گرم قرار گیرد و بدن وی نتواند فرصت سرد کردن پیدا کرد یا فعالیت های بدنی یک فرد زیاد باشد؛ ممکن است فرد دچار گرمازدگی شود. همچنین در این مواقع، پوشش افراد نیز بسیار اهمیت دارد اگر البسه ما مناسب نباشد،  تهویه هوا انجام نمی‌شود و  گرما را در بدن نگه می دارد. 

سپهری کیا گفت: استفاده از مایعات نیز بسیار مهم است، اگر آب بدن کم شود گرمازدگی نیز تشدید می شود، پس توصیه مهم این است که افراد حتما از مایعات استفاده کنند.

علائم گرمازدگی کدام است؟
وی افزود: همه ما باید علائم گرمازدگی را بشناسیم تا بتوانیم آن را رفع کنیم. تعریق زیاد یکی از علائم مهم این عارضه است که نشان می‌دهد مایعات بدن در حال کم شدن است بنابراین باید مایعات بیشتری نوشید. 

کارشناس فوریت های امدادی هلال احمر ادامه داد: در ادامه ممکن است فرد احساس سوزش و التهاب روی پوست داشته باشد که ممکن است باعث آفتاب سوخنگی شود. همچنین برخی افراد آب دهنشان خشک می شود و سر درد شدیدی ایجاد می شود. اگر فردی این علائم را داشته باشد و آن را جدی نگیرد؛ از آنجایی که آب میان عضلات کاهش می یابد؛ توانایی حرکت افراد کم می شود و احساس بی‌حالی تشدید می‌شود. همچنین نفس تنگی نیز در این عارضه مشاهده می‌شود.

برای فرد گرمازده،چه کاری انجام دهیم؟
وی با اشاره به اقداماتی که هنگام گرمازدگی باید انجام داد؛ افزود: در ابتدا به فرد آرامش دهید و سعی کنید او را آرام کنید. سپس فرد را به محیط خنک‌تر و در سایه انتقال دهید. او را بخوابانید و حالت بدنش را راحت بگذارید. همچنین کفش ها و لباس‌های اضافی‌اش را در بیاورید.

وی افزود:مایعات خنک یا آب به فرد بخورانید و حتی اگر اماکنش است روی بدنش آب بریزید تا خنک شود. بهترین نوشیدنی برای جبران کمبود آب بدن، یک سرم قندی- نمکی مانند پودر او آر اس؛ است.

چه اقداماتی انجام دهیم که گرمازده نشویم؟
سپهری کیا گفت: لباس رنگ روشن و نخی بپوشید. از کیف‌های کوچک استفاده کنید تا بین کوله و کمر افراد فاصله وجود داشته باشد. علاوه بر این، کفش نیز باید مناسب باشد تا تهویه هوا به خوبی صورت گیرد و در پیاده روی ها پاها هر یک ساعت باید استراحت کنند و شسته شوند.

وی افزود: غذای سنگین و چرب می تواند به بدن افراد برای هضم فشار بیاورد و احتمال گرمازدگی را افزایش می دهد. استفاده از کلاه و عینک آفتابی نیز بسیار موثر است و پیشنهاد می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین