کد خبر: ۹۲۵۹۰۱
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۷

ناو جنگی کانادا از تنگه تایوان عبور کرد

بیل بلر وزیر دفاع کانادا مدعی شد که در راستای تعهد این کشور به منطقه هندوپاسیفیک «آزاد و باز» یک ناو جنگی کانادایی اخیرا از تنگه تایوان عبور کرد.
ناو جنگی کانادا از تنگه تایوان عبور کرد
آفتاب‌‌نیوز :

بلر چهارشنبه اظهار کرد: همانطور که در سند راهبرد هندوپاسیفیک ۲۰۲۲ اعلام شده است کانادا حضور نیروی دریایی سلطنتی کانادا را در منطقه هندوپاسیفیک افزایش می‌دهد.

بر اساس این گزارش، ناو اچ. ام. سی. اس مونترال «اخیرا از یک مسیر ترانزیتی معمول» در تنگه تایوان عبور کرد، اما به زمان دقیق آن اشاره نشده است.

چین تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و تنش‌ها بر سر این جزیره به موضوعی دامنه‌دار و پرتنش تبدیل شده است. همچنین اختلافات ارضی چین و کشور‌های همسایه باعث شده است آمریکا و کانادا و برخی کشور‌های دیگر در صدد افزایش حضور نظامی خود در منطقه برآیند.

از این رو، فرانسه، کانادا و نیوزیلند قصد دارند با فیلیپین که اختلافات ارضی گسترده‌ای با چین دارد، قرارداد‌های نظامی امضا کنند.

بنابر توافق جدید که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵میلادی به امضا رسد، قوای این کشور‌ها می‌توانند در قلمروی فیلیپین و بالعکس عملیات نظامی انجام دهند.

این در حالی است که همزمان با افزایش تنش‌ها بر سر جزیره تایوان، دو ماه پیش وزرای دفاع کانادا و چین برای اولین بار پس از یازده سال در حاشیه نشست امنیتی بین‌المللی شانگری لا در سنگاپور با هم دیدار کردند.

بلر اعلام کرد: در دیدار با دونگ جون وزیر دفاع چین نگرانی‌های اوتاوا در مورد حمایت مالی و اقتصادی چین از روسیه و رزمایش‌های نظامی اخیر پکن در نزدیکی تایوان را به همتای چینی خود اعلام کردم.

بلر همچنین در جریان سخنرانی خود در نشست شانگری لا اعلام کرده بود: ما آماده تعامل با چین و همه شرکای خود در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام هستیم تا منطقه‌ای با ثبات و امن را تضمین کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین