کد خبر: ۹۲۵۹۵۲
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۶

شهریه مدارس در همدان افزایش یافت

سرپرست اداره مشارکت‌های مردمی و مدارس غیردولتی آموزش و پرورش همدان از افزایش دو برابری حقوق معلمان حق‌التدریسی در همدان خبر داد و گفت: شهریه مدارس نیز با توجه به چند شاخص افزایش یافته است.
شهریه مدارس در همدان افزایش یافت
آفتاب‌‌نیوز :

رسول یوسف‌وند با بیان اینکه امسال الگوی تعیین شهریه مدارس متفاوت از سال‌های گذشته است اظهار کرد: مدارک و مستندات مدارس در نواحی مختلف آموزش و پرورش بارگذاری و در کمیته تعیین شهریه بررسی می‌شود و پس از تعیین برای تصمیم‌گیری نهایی به اداره مشارکت‌های آموزش و پرورش ارسال می‌شود تا بر اساس برنامه‌های تعیین شده شهریه تک تک مدارس نهایی و به ابلاغ شود.

 وی با بیان اینکه در حال حاضر شهریه ۸۰ درصد مدارس استان تعیین شده و چند مدرسه باقی مانده که آن‌ها نیز مشکلات سیستم و مسائلی از این قبیل دارند گفت: امسال بر اساس هفت مؤلفه شهریه مشخص شده و نمی‌توان برای افزایش شهریه نیز درصد تعیین کرد.

سرپرست اداره مشارکت‌های مردمی و مدارس غیردولتی آموزش و پرورش همدان با اشاره به اینکه از برنامه‌های تعیین شهریه، دوره‌های آموزشی دانش‌آموزان است افزود: در دوره‌های ابتدایی، متوسطه اول و دوم شهریه‌هایی تعیین شده و طبق دوره‌ها میزان آن متفاوت است.

وی ادامه داد: در دوره ابتدایی شهریه در کشور ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، متوسطه اول ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و متوسطه دوم ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

یوسف‌وند بیان اینکه امسال در تعیین شهریه دو اتفاق می‌افتد که یکی این است اگر شهریه مدرسه‌ای کمتر از میزان تعیین شده باشد به میزان تعیین شده می‌رسد و دوم با توجه به امتیاز مدارس افزایش شهریه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود ادامه داد: برنامه‌های سال تحصیلی نیز در تعیین میزان شهریه مؤثر است که باز هم در هر دوره‌ای متفاوت است.

وی با بیان اینکه فضای فیزیکی و تجهیزات آموزشی نیز در میزان شهریه مؤثر است عنوان کرد: دانش‌آموزان در برخی مدارس امکانات خوبی دارند و میزان بهره‌گیری از فناوری آموزشی برای آن‌ها بهتر است بنابراین شهریه بالاتری پرداخت می‌کنند.

سرپرست اداره مشارکت‌های مردمی و مدارس غیردولتی آموزش و پرورش همدان ادامه داد: نرخ تورم رسمی کشور نیز بر میزان شهریه مؤثر بوده و به علاوه اینکه سهم آموزش و پرورش و شرایط منطقه اثرگذار است؛ طبق این سرفصل‌ها دو شهریه یکی شهریه نهایی و دیگری فوق برنامه برای مدارس تعیین می‌شود.

 وی تصریح کرد: اولیا ملزم به پرداخت شهریه نهایی هستند، اما شهریه فوق برنامه اختیاری است و با توجه به پیشنهادی که مؤسس مدارس غیرانتفاعی می‌دهند، در مقطع ابتدایی سقف ۱۲ ساعت، متوسطه اول ۱۶ ساعت و متوسطه دوم ۱۷ ساعت در نظر گرفته می‌شود و نباید فراتر از ۴۰ درصد شهریه نهایی باشد.

یوسف‌وند با بیان اینکه طبق برنامه‌های تعیین شده، میزان شهریه به مدارس ابلاغ می‌شود افزود: البته مؤسسین مدارس غیرانتفاعی می‌توانند اعتراض خود را اعلام کنند که در وزارت آموزش و پرورش بررسی می‌شود و نتیجه نیز مجدد به استان برگشت داده می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق این دستورالعمل اینطور نیست که برای مثال دو مدرسه شهریه یکسان داشته باشند گفت: با توجه به سوابق، نحوه فعالیت و... شهریه تعیین و به مدارس ابلاغ شده و خوشبختانه با بازخورد‌هایی که از مؤسسین و اولیا داشتیم، میزان تعیین شده قابل قبول است و کمترین اعتراض را شاهد بودیم.

امسال میزان شهریه در مدارس رصد می‌شود

سرپرست اداره مشارکت‌های مردمی و مدارس غیردولتی آموزش و پرورش همدان با بیان اینکه در حال حاضر سامانه شهریه به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند متصل است افزود: امسال نخستین سالی است که شهریه رصد می‌شود و اولیا می‌توانند شهریه نهایی و فوق برنامه را در سامانه ملاحظه کنند تا مسأله‌ای مبهم باقی نماند.

وی بیان کرد: دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی و بیمه از طریق سامانه به اطلاعات شهریه، حقوق کارکنان و معلمان و قرارداد‌های مؤسسین با اولیا دسترسی دارند.

یوسف‌وند در پاسخ به گلایه‌های اولیا نسبت به افزایش شهریه که یکی از آن‌ها عنوان داشته سال گذشته ۱۶ میلیون تومان شهریه داده و امسال به ۲۴ میلیون تومان رسیده و مدرسه و پایه تحصیلی فرزندش هم تفاوتی نداشته است گفت: مدارس غیرانتفاعی استان مدارس درآمد، هزینه هستند و تورم سالانه که امسال بیش از ۴۰ درصد بوده نیز در این افزایش تأثیرگذار است.

 وی با اشاره به اینکه افزایش اجاره بهای مدارس و تورم رسمی از نکات کلیدی در افزایش شهریه است عنوان کرد: امسال حقوق معلمان حق‌التدریس هم دو برابر شده و آموزش و پرورش صددرصد حقوق نیرو‌های آموزشی مدارس غیرانتفاعی را افزایش داده است.

سرپرست اداره مشارکت‌های مردمی و مدارس غیردولتی آموزش و پرورش همدان با بیان اینکه قبلا برای کارکنان مدارس غیرانتفاعی قانون ثابتی وجود نداشت و در هر قراردادی حقوق آن‌ها تضییع می‌شد افزود: امسال با توجه به قرارداد‌های موجود، حداقل حقوقی که برای این نیرو‌ها تعیین شده حدود ۱۰ میلیون تومان با توجه به زمانی که در مدرسه اشتغال دارند، است.

 وی با بیان اینکه سقف ساعت کاری این نیرو‌ها پایین آمده و در حقیقت سال‌های گذشته نیز همین افزایش شهریه‌ها را داشتیم، اما امسال چند درصدی افزایش داشته است ادامه داد: افزایش شهریه به ۸۰ درصد مدارس ابتدای تیرماه ابلاغ شده و خوشبختانه مشکل خاصی در ثبت نام خانواده‌ها نبوده است.

یوسف‌وند با بیان اینکه ۷۵ درصد شهریه‌ای که در کشور برای مدارس غیرانتفاعی تعیین شده زیر ۳۰ میلیون تومان است ادامه داد: در حال حاضر شهریه برخی مدارس پیش‌دبستانی که زیر نظر آموزش ابتدایی و دولتی است، ۱۵ میلیون تومان بوده و مدارسی در استان هستند که در دوره متوسطه اول با شهریه ۱۲ میلیون تومان اداره می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بالاترین مبلغ شهریه مدارس غیرانتفاعی در استان تقریبا ۳۲ میلیون تومان و آن هم شهریه نهایی است عنوان کرد: البته شهریه ۲۰ درصد مدارس باقی مانده که نهایی نشده و با تعیین تکلیف آنها، می‌توان میانگین اعلام کرد که حداقل و حداکثر شهریه‌ها در استان به چه صورت بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین