کد خبر: ۹۲۶۰۱۵
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۷
در پی ترور اسماعیل هنیه در تهران

تلاش آمریکا و اروپا برای ممانعت از پاسخ ایران به اسرائیل؛ تصمیم تهران چیست؟

همزمان با انتشار اخباری مبنی بر شدت گرفتن تحرکات دیپلماتیک برخی کشور‌های غربی، جمهوری اسلامی ایران بر استفاده از حق ذاتی خود در پاسخ به رژیم صهیونیستی تاکید دارد.
تلاش آمریکا و اروپا برای ممانعت از پاسخ ایران به اسرائیل؛ تصمیم تهران چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

پس از حمله تروریستی رژیم صهیونیستی که به شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران منجر شد دیپلمات‌های غربی برای جلوگیری از مجازات اسراییل توسط ایران صف کشیده‌اند.

بنا بر اخبار منتشر شده توسط برخی رسانه‌های خارجی، آمریکایی‌ها برای در امان ماندن نیروی نیابتی خود در منطقه (رژیم صهیونیستی) با کمک دیپلمات‌های اروپایی تلاش دارند تا تهران را برای عدم پاسخگویی به این اقدام متقاعد کرده و حاشیه امنی برای اقدامات تروریستی این رژیم محیا کنند.

در همین خصوص فایننشال تایمز خبر داده مذاکرات بر روی متقاعد کردن تهران برای عدم پاسخگویی یا انجام یک اقدام نمادین متمرکز است.

وال‌استریت ژورنال نیز نوشت واشینگتن از طریق میانجی‌ها پیام‌هایی را برای حزب‌الله و ایران فرستاده است تا از تنش بیشتر جلوگیری کنند.

الجزیره هم تایید کرد دیپلمات‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا در حال مذاکره با همتایان منطقه‌ای خود هستند تا از گسترش بیشتر بحران جلوگیری کنند. این رسانه نوشت اعتقاد بر این است که تلاش‌های اتحادیه اروپا بر ایران متمرکز شده است، که رهبران آن قول داده اند که «انتقام سختی» از اسرائیل بگیرند.

این هماهنگی ویژه برای جلوگیری از اقدام مشروع و قانونی جمهوری اسلامی ایران در شرایطی است که دولت‌های غربی در برابر جنایت‌های مکرر رژیم صهیونیستی سکوت کرده‌اند و بعضا از محکوم کردن اقدام واضح و تروریستی صورت گرفته نیز خودداری نموده‌اند.

خبرگزاری دلت نوشت: واضح است که عدم پاسخگویی تهران نه تنها به عنوان بازگشت به ایده صبر استراتژیک و عدم پایندی به راهبرد اجرایی شده در عملیات وعده صادق معنا می‌شود که این رژیم را در برابر اقدامات تهاجمی دیگر نیز تشویق خواهد کرد.

از همین رو ایران نیز پیام‌های خود در استفاده قطعی از حق قانونی جهت پاسخگویی به دشمن را به کشور‌های همسایه و دولت‌هایی که در برخی موضوعات نقش واسطه‌ای را ایفا نموده اعلام کرده است.

گفتگو‌های تلفنی علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه با وزرای خارجه مصر، ترکیه، عربستان و قطر در همین راستا قابل ارزیابی است.

وی در این تماس‌ها به طور مکرر تصریح کرده است که ایران از حق ذاتی و مشروع خود برای اقدام پشیمان کننده و قاطع علیه رژیم جعلی صهیونیستی استفاده خواهد کرد تا دیوانگی مستمر رژیم اشغالگر قدس به پشیمانی ابدی مواجه شود.

ایرنا در پایان نوشته است: پیش‌بینی می‌شود در روز‌های آتی بر حجم این رایزنی‌ها افزوده گردد.

پاسخ محور مقاومت قطعی است

روزنامه لبنانی الاخبار نیز در گزارشی با اشاره به ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران، این اقدام را نقطه تحولی در روند درگیری‌های کنونی دانست و تاکید کرد که منطقه به این ترتیب در برابر مرحله‌ای جدید قرار دارد. دشمن صهیونیستی متوجه این نکته شده که نمی‌تواند جبهه‌های پشتیبان غزه را از آن جدا کند. ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نمودی از تصمیم اسرائیل برای از بین بردن رهبران جنبش و تمامی عناصر مرتبط با برنامه‌ریزی برای عملیات طوفان الاقصی بود.

نتیجه قطعی این تحولات این است که با وجود هر سناریویی که جنگ در غزه و منطقه با آن مواجه شود، باید گفت که تحولات منطقه‌ای وارد مرحله‌ای جدید شده که یا به سمت انفجاری منطقه‌ای پیش می‌رود یا اینکه می‌تواند جایگزینی واقعی برای توقف جنگ ارائه دهد. 

آمریکا برای انتقام‌جویی احتمالی ایران پس از ترور اسماعیل هنیه آماده می‌شود 

به نوشته جماران، خبرنگار الجزیره مستقر در واشنگتن نیز مدعی شد که مقامات دولت ایالات متحده در چند جبهه نگران هستند. اول از همه، این سوال وجود دارد که ترور‌های رخ داده در بیروت و تهران برای خاورمیانه چه معنایی دارد. برخی گمانه زنی‌ها حاکی از این است که وضعیت به وجود آمده می‌تواند منجر به جنگ گسترده تری در منطقه شود.

همچنین نگرانی‌هایی در مورد اینکه ترور اسماعیل هنیه چه معنایی برای منافع آمریکا دارد، وجود دارد. به‌ویژه اکنون که به صراحت از رئیس مجلس ایران شنیده‌ایم که آمریکا در این ترور مسئول شناخته می‌شود. بدیهی است که ایالات متحده حامی اصلی و تامین کننده اصلی تسلیحات اسرائیل است.

آیا اقدام تلافی جویانه‌ای علیه ایالات متحده صورت خواهد گرفت و به چه شکلی می‌تواند داشته باشد؟ آیا این می‌تواند نوعی اقدام در سرزمین اصلی ایالات متحده باشد، یا همانطور که بسیاری گمان می‌کنند اقدامی علیه یک هدف نرم مانند یک سفارتخانه، یا منافع تجاری و سیاسی ایالات متحده در خارج از کشور یا حتی اهداف نظامی انجام خواهد شد؟ تعداد زیادی پرسنل نظامی در سرتاسر خاورمیانه پراکنده هستند و به خوبی می‌توانند هدف قرار گیرند.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که ما درست در میانه چرخه مبارزات انتخاباتی ایالات متحده هستیم. کمتر از ۱۰۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری فاصله داریم. دونالد ترامپ زمانی که رئیس جمهور بود نسبت به ایران بسیار تندخو بود. او اخیرا گفته تنها کسی است که می‌تواند جنگ جهانی سوم را متوقف کند.

جلسه مقامات ارشد ایران با نمایندگانی از متحدان منطقه‌ای

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از پنج منبع که هویتشان فاش نشده، مدعی شد قرار است امروز مقامات ارشد ایران با نمایندگانی از متحدان منطقه‌ای از لبنان، عراق و یمن درباره اقدامات تلافی جویانه احتمالی علیه اسرائیل  دیدار و گفتگو کنند.

نحوه انتقام در دست بررسی است

سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح در حاشیه مراسم تشییع شهید اسماعیل هنیه اظهار داشت: در مورد اینکه محور مقاومت و ما چگونه این خونخواهی را انجام می‌دهیم موضوعی است که در دست بررسی است. حتما این کار اتفاق خواهد افتاد. اقدامات گوناگونی باید صورت بگیرد و صهیونیست‌ها حتما پشیمان خواهند شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین