کد خبر: ۹۲۶۱۱۵
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۷

ایوان گرشکویچ روزنامه‌نگار آمریکایی آزاد شد

«ایوان گرشکویچ» روزنامه‌نگار وال استریت ژورنال و «پل ویلان» تفنگدار سابق آمریکایی که به اتهام جاسوسی در روسیه زندانی بودند، به همراه «ولادیمیر کارا مورزا»، سیاستمدار و روزنامه نگار روسی-بریتانیایی در تبادلی گسترده میان شرق و غرب آزاد شدند.
ایوان گرشکویچ روزنامه‌نگار آمریکایی آزاد شد
آفتاب‌‌نیوز :

ریاست جمهوری ترکیه نام این سه نفر را در میان ۲۶ زندانی دیگری اعلام کرد که اهل ایالات متحده، روسیه، آلمان، لهستان، اسلوونی، نروژ و بلاروس بودند و در تبادلی بزرگ از شرق به غرب در روز پنجشنبه یکم اوت (۱۱ مرداد) آزاد شدند.

در گزارش دولت ترکیه آمده است که ۱۰ زندانی از جمله دو کودک خردسال به روسیه، ۱۳ نفر به آلمان و سه نفر به ایالات متحده منتقل شده‌اند.

سازمان اطلاعات ترکیه، میت می‌گوید در این فرآیند تبادل زندانیان نقش میانجیگر را ایفا کرده است. این نهاد اطلاعاتی در میانه مبادله بزرگ بین روسیه و بلاروس از یک سو و کشور‌های غربی از جمله ایالات متحده و آلمان از سوی دیگر، اعلام کرده بود که در حال هماهنگی برای این تبادل گسترده زندانیان است.

کرملین از اظهارنظر فوری درباره هرگونه مبادله میان ایالات متحده آمریکا و روسیه سرباز زد. دمیتری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی ولادیمیر پوتین، در پاسخ به پرسش‌هایی دراین‌باره هیچ اظهار نظری نکرد.

آسوشیتدپرس نیز در روز پنجشنبه به نقل از منبعی آشنا نوشت که این آزادی‌ها در چهارچوب مبادله «گسترده» زندانیان با مشارکت ایالات متحده و روسیه انجام می‌شود.

تبادلات گذشته میان روسیه و آمریکا

این آخرین مبادله در طی دو سال گذشته بین واشنگتن و مسکو خواهد بود. آخرین‌باربریتنی گرینر بسکتبالیست آمریکایی در ازای ویکتور بوت، دلال اسلحه روس در سال ۲۰۲۲ به ایالات متحده بازگردانده شده بود.

روسیه مدت‌هاست که علاقه‌مند به بازگرداندن وادیم کراسیکوف است که در سال ۲۰۲۱ در آلمان به جرم قتلی، که به دستور سرویس‌های امنیتی مسکو انجام شد، محکوم شده است.

گرشکوویچ نیز به ۱۶ سال زندان محکوم شده بود، محکومیتی که واشنگتن آن را ساختگی می‌دانست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین