کد خبر: ۹۲۶۳۴۳
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵

نیویورک تایمز: نتانیاهو خودسرانه بر سر جنگ منطقه‌ای خطر کرده است

روزنامه آمریکایی تحلیل می‌کند رژیم صهیونیستی همزمان با تلاش‌های دولت جو بایدن و متحدانش برای تحقق آتش‌بس در نوار غزه، در ارتباطاتش با این متحدان «خودسر شده است.»
نیویورک تایمز: نتانیاهو خودسرانه بر سر جنگ منطقه‌ای خطر کرده است
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در مطلبی تحلیل می‌کند، «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی یک سخنرانی «لجبازانه» را در ۲ هفته قبل در کنگره آمریکا ایراد کرده و «به رغم تداوم موج محکومیت‌های بین‌المللی وعده ادامه دادن به جنگ علیه حماس در غزه و کرانه باختری را داد؛ جایی که اسرائیل در آن هر هفته ده‌ها فلسطینی را کشته و به زندان می‌اندازد بدون آنکه هیچ برنامه روشنی برای پایان دادن به جنگ داشته باشد.»

به باور «استیون ارلانگر»، تحلیلگر نیویورک تایمز، اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی شامل ترورهای اخیر رهبران و فرماندهان حماس و حزب‌الله از سوی این رژیم نشانگر «خودسر شدن» این رژیم بوده و «به باور تحلیلگران خطر یک جنگ منطقه‌ای بزرگتر را در ضمن تدارک ایران، حماس و حزب‌الله برای تلافی‌جویی افزایش داده است.»

تنش‌ها میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی از هفته گذشته به ویژه بعد از حمله روز سه‌شنبه رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی در بیروت که منجر به شهادت «فواد شکر» یکی از فرماندهان ارشد این گروه شد، بیش از پیش تشدید شده است.

 روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز چهارشنبه گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در پی هدف قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران به شهادت رسیدند.»

نیویورک تایمز تحلیل می‌کند، با وجود به شهادت رسیدن فواد شکر و اسماعیل هنیه، رژیم صهیونیستی نخواهد توانست به «سرگشتگی استراتژیک بر سر اینکه چطور به جنگ پایان دهد، غزه را اداره کند یا مراقب غیرنظامیان آنجا باشد پایان دهد. این تحولات احتمالا بیشتر از آنکه باعث فروکاستن از جنگ شود باعث تشدید آن خواهد شد و پیشرفت حاصل کردن در قبال مساله آتش‌بس در غزه را حتی دشوارتر خواهد ساخت.»

نیویورک تایمز: نتانیاهو خودسرانه بر سر جنگ منطقه‌ای خطر کرده است
فواد شکر، فرمانده حزب‌الله 

نیویورک تایمز در ادامه تحلیل می‌کند، هر چند واشنگتن برقراری یک آتش بس بعد از یک توافق منطقه‌ای را به عنوان یک جواب می‌بیند نتانیاهو چنین کاری را تحقیر کرده و تنها به جنگ و اعمال قدرت نظامی معتقد است.

این روزنامه آمریکایی خاطرنشان می‌کند: «لجبازی‌های نتانیاهو در غیاب اینکه هدف روشنی برای جنگش داشته باشد، هم بین اسرائیل و متحدانش و هم در داخل آن در حال ایجاد شکاف است. این روند، اعتماد به رهبران کابینه نتانیاهو را هرچه بیشتر متزلزل کرده و به سوءظن‌ها درباره اینکه او عمدا جنگ را ادامه می‌دهد تا خودش را در قدرت حفظ کند دامن می‌زند. در داخل جامعه اسرائیل نیز یک شکاف عمیق را درباره سرنوشت گروگان‌ها (اسرای صهیونیست تحت کنترل حماس)، نحوه اجرای جنگ و حاکمیت قانون تشدید کرده و به این ترتیب پیوندهای نهادی که اسرائیل را حفظ می‌کنند به چالش می‌کشد.»

«صنم وکیل»، یک تحلیلگر حوزه غرب آسیا در اندیشکده «چتم هاوس» می‌گوید: «از ماه اکتبر و به رغم گذشت ۹ ماه از جنگ وجهه بین‌المللی اسرائیل دارد ضربه می‌خورد، در حالی اهداف نظامی آن محقق نشده و شهرت کابینه آن در سطح اجتماعی و داخلی نیز آسیب دیده است.»

به باور تحلیلگر نیویورک‌تایمز نتانیاهو برای حفظ کردن قدرتش سیاستمداران راست افراطی حامی شهرک‌سازی‌ها را که با تشکیل کشور فلسطین به هر شکلی مخالف هستند، قدرت بخشیده است. این نشریه می‌نویسد: «او به ایتامار بن گویر، یک مجرم دارای محکومیت قضایی، که اکنون مسئول امنیتی است و در نحوه اداره کرانه باختری اعمال نفوذ می‌کند نقش‌های قدرتمندی داده و بتسلئیل اسموتریچ را نیز وزیر دارایی کرده است. هر ۲ نفر در جهت تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطین، حمایت از گسترش شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری و مخالفت با هر گونه توافقی با حماس عمل کرده‌اند و در عین حال طرفداران خود را در مناصب کلیدی بروکراسی اسرائیل گماشته‌اند.»

نیویورک تایمز: نتانیاهو خودسرانه بر سر جنگ منطقه‌ای خطر کرده است
بن گویر و اسموتریچ

«ناهوم بارنیا» یک مفسر و خبرنگار مشهور اسرائیلی گفت: ما در حال تجربه یک پروسه بسیار خطرناک هستیم که می‌تواند دی‌ان‌ای اسرائیل را تحت‌الشعاع قرار دهد. سیاستمداران راست افراطی دارای یک دستور کار هستند.

نیویورک تایمز معتقد است که نتانیاهو سالها در حال اجرای یک شورش در داخل خود اسرائیل نیز بوده و این شورش را می‌توان به مشهودترین شکل در قوانین پیشنهادی جدیدی که قدرت دادگاه عالی و نظام قضایی را به نفع پارلمان تعضیف کرد و باعث ۹ ماه اعتراضات و برجسته شدن شکاف‌ها در سرزمین‌های اشغالی شد نیز دید.

همچنین تحلیلگر این روزنامه آمریکایی تصریح می‌کند، به طول انجامیدن جنگ غزه نیز در حال تشدید فروپاشی در داخل خود رژیم صهیونیستی بوده و در این میان راست‌های افراطی در تلاش برای تضعیف نهادهای کلیدی و نفوذ به آنها هستند و انضباط در داخل ارتش نیز آسیب دیده است.

نیویورک تایمز تحلیل می‌کند، اسموتریچ و بن گویر حالا در کنار نتانیاهو تبدیل به «چهره اسرائیل» نزد جهانیان شده‌اند. این نشریه آمریکایی نوشته است: « وجهه خود نتانیاهو به دلیل اتکای سیاسی به این دو و مسامحه کردن نسبت به اقدامات و افراط گری‌های آنها لکه دار شده است.»

«دالیا شایندلین»، یک تحلیلگر و مجری افکارسنجی در سرزمین‌های اشغالی اظهار کرد: «اسرائیلی‌ها به این ایده که قانون گزینشی است عادت کرده‌اند. افراد زیادی وجود دارند که بالاتر از قانون قرار دارند همچون شهرک‌نشین‌ها که مثل ارتودکس‌های افراطی بالاتر از قانون قرار دارند و نیروهای امنیتی که از شمول قانون خارجند؛ در حالی که فلسطینی‌ها و بسیاری از شهروندان عرب اسرائیل اغلب تحت قانون حکومت نظامی هستند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین