کد خبر: ۹۲۶۶۱۰
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۴

مزایای شیردهی برای مادر و نوزاد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد با بیان اینکه مادرانی که به نوازدان‌شان شیر می‌دهند، روزانه ۴۸۰ کالری مصرف می‌کنند، گفت: تامین سلامت قلب و عروق از مهم‌ترین منافع شیردهی برای مادران است، از سوی دیگر شیردهی احتمال دیابت در مادران را کاهش می‌دهد.
مزایای شیردهی برای مادر و نوزاد
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر راحله درفشی اظهار داشت: بهترین تغذیه برای هر شیرخواری، شیر مادر است که منافع زیادی برای سلامتی مادر و نوزاد دارد. شیرخوارانی که تا شش ماهگی تنها از شیر مادر استفاده می‌کنند، اسهال، عفونت‌های تنفسی، عفونت‌های گوش و عفونت ادراری کمتری را تجربه می‌کنند و همچنین احتمال عفونت‌های خونی و مننژیت و مرگ و میر نوزادی خیلی کم می‌شود.

وی اثرات مفید تغذیه با شیر مادر را محدود به دوران شیرخوارگی ندانست و افزود: اطفال و نوزادانی که از شیر مادر بهره‌مند می‌شوند، بیماری‌های دیابت نوع ۱ و ۲، چاقی، هایپرکلسترومی و حتی احتمال لنفوما، سرطان خون و بیماری‌های روده‌ای در سنین بالاتر در آنها کمتر است.

درفشی خاطرنشان کرد: آلرژی‌ها، حساسیت‌ها، اسهال، بروز ضایعات پوستی، خس خس سینه، تنگی نفس، رفلاکس و بازگشت شیر در اطفال و نوزادانی که از شیر خشک و مصنوعی استفاده می‌کنند، به مراتب بیشتر از نوزادانی است که با شیر مادر تغذیه می‌کنند.

این فوق تخصص گوارش اطفال و نوزادان یادآور شد: شیر مادر شیر سبک و مناسبی برای کودک است و وقتی نوزاد مصرف می‌کند، خیلی راحت‌تر از معده عبور می‌کند. حجم شیر مادر در روزهای اول بعد از تولد در حد چند قطره است و به مرور افزایش می‌یابد. شیر اولیه مادر حاوی آنتی بادی‌هایی بوده که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و مقاومت در برابر بیماری‌ها می‌شود.

درفشی متغیر بودن پروتئین شیر مادر بر اساس سن شیرخوار را یکی دیگر از منافع شیر مادر به نسبت شیر خشک عنوان و تاکید کرد: پروتئین شیر مادر در ۴ تا ۶ هفته بعد از تولد شروع به کم شدن می‌کند و کاملا خودش را با نیازهای شیرخوار تطبیق می‌دهد؛ در حالیکه در هیچ یک از شیرهای خشک و مصنوعی این تغییر پروتئین به این خوبی اعمال نمی‌شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی تصریح کرد: شیر مادر یک شیر پویا است و شیری که نوزاد در ایام مختلف روز مصرف می‌کند، از لحاظ چربی و پروتئین متفاوت بوده و بسته به ساعت روز نیازهای او را تامین می‌کند. همچنین رشد مغزی شیرخوارانی که از شیر مادر بهره‌مند می‌شوند، بهتر است.

درفشی ادامه داد: نوزاد با خوردن شیر مادر در معرض مزه‌های غذایی مادر قرار می‌گیرد و بهتر مزه‌های غذا را درک می‌کند و در سنین بالاتر برای غذا خوردن کمتر با مشکل مواجه می‌شود.

فوق تخصص گوارش اطفال و نوزادان دانشگاه علوم پزشکی گناباد مهمترین منفعت شیردهی برای مادر را سلامت قلبی عروقی وی عنوان و اذعان کرد: مادرهایی که شیر خودشان را به نوزاد می‌دهند روزانه ۴۸۰ کالری مصرف می‌کنند که باعث برقراری تعادل در ذخایر چربی جمع شده در دوران بارداری می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی مادر به نوزاد شیر می‌دهد، چربی‌ها، تری گلیسریدها و کلسترول‌های انباشت شده که در زمان بارداری رخ داده، از بین می‌رود و دوباره چربی‌های جدید در بدن تولید می‌شود و مقاومت به انسولین در مادر کم و لذا احتمال دیابت کاهش می‌یابد. وقتی مادر به شیرخوار خود شیر می‌دهد این کار باعث ایجاد کلسیم جدید بر روی استخوان‌های مادر می‌شود و وضعیت استخوانی مادر نیز بهبود می‌یابد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین