کد خبر: ۹۲۶۸۹۴
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۴
یک متخصص علوم اعصاب شناختی:

افرادی که دچار کم‌خوابی هستند ریسک‌پذیری کمتری دارند

یک متخصص علوم اعصاب شناختی گفت: افرادی که دچار کم خوابی هستند اغلب کمتر ریسک می‌کنند و ریسک‌هایی که انجام می‌دهند هم در اغلب موارد منطقی و با پشتوانه استدلال نیست.
افرادی که دچار کم‌خوابی هستند ریسک‌پذیری کمتری دارند
آفتاب‌‌نیوز :

نگار کریمی در نشست تخصصی بررسی الگوی تصمیم گیری در افراد دارای اختلال بی خوابی که توسط جهاد دانشگاهی البرز برگزار شد، اظهار کرد: خواب یکی از مسائل مهم و تاثیرگذار در ابعاد مختلف زندگی هر فرد است.

وی با اشاره به اینکه طبق تحقیقات افرادی که دارای اختلال بی خوابی هستند در معرض خطرات مختلفی قرار دارند، ادامه داد: این آسیب‌ها طیف گسترده‌ای از فشارهای جسمی تا مشکلات روانی را شامل می‌شود.

وی توضیح داد: یکی از اختلالات شایع خواب که بشر همواره با آن درگیر بوده ولی از پاندمی کرونا شیوع بیشتری پیدا کرده اختلال بی خوابی است.

این دکتری علوم اعصاب شناختی اضافه کرد: با توجه به شیوع این اختلال در جامعه تصمیم گرفتیم تا در قالب طرحی پژوهشی ابعاد مختلف تاثیر بی خوابی بر روی افراد را بررسی کنیم.

افرادی که دچار کم‌خوابی هستند ریسک‌پذیری کمتری دارند
وی اظهار کرد: در بررسی‌ها و پژوهش‌های انجام شده مشخص شد بی خوابی بنا به پیشینه شخصیتی، فرهنگی، جایگاه اجتماعی، نگرش و ... افراد تاثیر مختلفی بر روی آنها دارد ولی یکی از مهمترین آنها تحت شعاع قرار دادن فرایند تصمیم گیری است.

کریمی با اشاره به اینکه افراد در طول روز بنا به مقتضیات در موقعیت‌های مختلف تصمیم گیری قرار می‌گیرند، گفت: تصمیم گیری جزئی جدایی ناپذیر از زندگی هر فرد است و در این پژوهش سعی کردیم نتیجه فرایند تصمیم گیری در افرادی که دارای اختلال بی خوابی هستند با کسانی که خواب مناسبی دارند را بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه بررسی الگوی تصمیم گیری در جامعه هدفی که دارای اختلال بی خوابی بودند حدود یک سال زمان برد، افزود: این پژوهش نشان داد این افراد غالبا در بین گزینه‌هایی که برای تصمیم گیری پیش روی خود دارند، ریسک پذیری کمتری در مقایسه با دیگران دارند.

این دکتری علوم اعصاب شناختی توضیح داد: افرادی که دچار کم خوابی هستند اغلب کمتر ریسک می‌کنند و ریسک‌هایی که انجام می‌دهند هم در اغلب موارد منطقی و با پشتوانه استدلال نیست.

وی با بیان اینکه در این پژوهش حدود ۱۷۰ نفر که دارای اختلال بی خوابی بودند بررسی شدند، افزود: به هر فردی که خواب کمتری در مقایسه با دیگران دارد نمی‌توان گفت دچار اختلال بی خوابی است چون پژوهش‌ها نشان داده مدت زمان خواب کافی در افراد مختلف لزوما یکسان نیست و از همه مهمتر کیفیت خواب از کمیت آن مهمتر است.

وی اضافه کرد: نباید فراموش کنیم تصمیم گیری متاثر از عوامل مختلفی است و بی خوابی می تواند یکی از فاکتورهایی باشد که گاها این فرایند را دچار اختلال می کند. بنابراین اگر فردی دچار اختلال بی خوابی است و در تصمیم گیری هم مشکل دارد باید عوامل مختلفی را در خود بررسی کند تا روند تصمیم گیری خود را اصلاح کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین