کد خبر: ۹۲۶۹۰۱
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۰
برگزاری نشست سازمان کنفرانس اسلامیغ چهارشنبه این هفته در سطح وزرای خارجه

کنعانی: رژیم صهیونیستی مسئول اول و آخر ترور شهید هنیه است و باید پاسخگوی این اقدام خود باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ترور در ذات رژیم صهیونیستی است و اساس این رژیم بر ترور بنا شده و بقای آن نیز بر تداوم رویکرد تروریسم دولتی است.
کنعانی: رژیم صهیونیستی مسئول اول و آخر ترور شهید هنیه است و باید پاسخگوی این اقدام خود باشد
آفتاب‌‌نیوز :

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران ضمن تسلیت و محکوم کردن ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت حماس، اظهارداشت: این قبیل اقدامات تروریستی نه تنها خللی در عزم و اراده ملت مقاوم فلسطین در راه مبارزه علیه رژیم صهیونیستی و آزادی قدس شرف ایجاد نمی‌کند و این رژیم از ترور شهید هنیه و ترور‌های گذشته خود نتیجه‌ای نخواهد گرفت، بلکه عزم آن‌ها را جزم‌تر می‌کند.

وی گفت: اقدام رژیم صهیونیستی در ترور ناجوانمردانه رهبر عالی سیاسی ملت فلسطین در تهران در حالی که وی مهمان رسمی جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران بود نقض فاحش حقوق بین الملل و قوانین بین‌المللی و نیز عُرف سیاسی مورد احترام حامعه بین المللی بود.

جهان باید از تنبیه رژیم متجاوز صهیونیستی حمایت کند

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ترور در ذات رژیم صهیونیستی است و اساس این رژیم بر ترور بنا شده و بقای آن نیز بر تداوم رویکرد تروریسم دولتی است. اولا جهان باید این جنایت را قویا محکوم کند، دوما باید از تنبیه متجاوز حمایت کند و از هر رویکردی که معنای حمایت از متجاوز را می‌دهد پرهیز کند.

کنعانی افزود: ما حق خود را برای دفاع از امنیت ملی و حاکمیت و تمامیت سرزمینی خود بلا تشکیک می‌دانیم و کسی حق ندارد در تنبیه رژیم ماجراجو صهیونیستی تردیدی کند. تا این لحظه اقدامات سیاسی و دیپلماتیک لازم را انجام دادیم که از جمله پیگیر برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل شدیم که با همکاری کشور‌های دوست ما همچون روسیه، چین و الجزایر این نشست برگزار شد. همچنین درخواست برگزاری نشست سازمان کنفرانس اسلامی در جده نیز مطرح شد که مورد موافقت قرار گرفت و قرار است چهارشنبه این هفته در سطح وزرای خارجه برگزار شود. مکاتباتی را با دبیرکل سازمان ملل، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی برخی مجامع بین‌المللی داشتیم و مواضع مستدل خود را مطرح کردیم. گفتگو‌های تلفنی زیادی را با مقامات مختلف خارجی داشتیم و به بیان نقطه نظرات خود را پرداختیم.

ایران از حق دفاع مشروع خود استفاده می‌کند 

کنعانی ادامه داد: به دلیل اعمال نفوذ برخی دولت‌ها از جمله آمریکا در اجرای وظایف برخی نهاد‌های بین المللی از جمله شورای امنیت شاهد تنش‌های اخیر هستیم. ایران یکبار دیگر تاکید میکند که در دفاع از منافع و امنیت ملی از حق خود در اقدام قاطع برای تنبیه متجاوز استفاده خواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران در این راستا برای تنبیه رژیم صهیونیستی متجاوز و به منظور ایجاد بازدارندگی از حق مشروع خود در دفاع از امنیت ملی استفاده می‌کند و با قاطعیت و با صلابت عمل میکند. جامعه بین المللی باید از تنبیه متجاوز به دست جمهوری اسلامی ایران که اقدامی در استای تامین امنیت منطقه و جهان خواهد بود و البته اقدامی در چارجوب قوانین بین المللی است حمایت کند. 

سفر وزیر خارجه اردن به تهران در چارچوب روابط دوجانبه بود

وی افزود: سفر وزیر خارجه اردن در چارچوب روابط دو جانبه انجام شده است. پیش از این نیز گفتگو‌هایی را میان وزرای خارجه و مقامات دیگر اردن و ایران شاهد بودیم؛ بنابراین سفر اخیر در راستای تداوم سفر‌های دیپلماتیک میان ایران با کشور‌های دوست به منظور بررسی شرایط پیچیده و بغرنج منطقه و به خصوص جنگ غزه است که به امنیت و صلح منطقه منجر خواهد شد.  دولت آمریکا شریک تمام عیار اسرائیل در نسل کشی و جنایت جنگی علیه فلسطینیان است. آن‌ها باید با متوقف کردن ماشین کشتار رژیم صهیونیستی و البته عدم ارسال سلاح به این رژیم به وظیفه خود بر اساس حقوق و قوانین بین‌المللی عمل کند. آمریکا باید از حمایت رژیم صهیونیستی دست بردارد و این رژیم را از تداوم جنایت‌های خودبازدارد.

رژیم صهیونیستی مسئول ترور شهید هنیه است

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: ما بر این باور هستیم که رژیم صهیونیستی بدون هماهنگی آمریکا دست به اقدامات ماجراجویانه نمی‌زند، بنابراین بهتر است که آمریکا در قبال وظایف خود مسئولانه عمل کند. شواهد و قرائن نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی در پشت این ترور است و هیچ کس به اندازه این رژیم از ترور اخیر نفع نمی‌برد و این رژیم مسئول اول و آخر این ترور فرا سرزمینی است و باید پاسخگوی این اقدام خود باشد.

ادامه دارد...

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین