کد خبر: ۹۲۶۹۲۴
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹

کاشت تراشه در مغز دومین بیمار توسط ایلان ماسک تایید شد

استارت‌آپ «نورالینک» دومین تراشه خود را در مغز یک بیمار کاشته است تا هدف کمک کردن به افراد فلج را در استفاده از دستگاه‌های دیجیتال با قدرت فکر کردن محقق کند.
کاشت تراشه در مغز دومین بیمار توسط ایلان ماسک تایید شد
آفتاب‌‌نیوز :

«ایلان ماسک»(Elon Musk) مالک استارت‌آپ «نورالینک»(Neuralink) در یک پادکست اعلام کرد که این استارت‌آپ با موفقیت تراشه خود را در مغز دومین بیمار کاشته است تا توانایی استفاده از دستگاه‌های دیجیتال با فکر کردن را برای بیماران مبتلا به فلج اندام فراهم کند.

به نقل از گاردین، نورالینک به آزمایش کردن تراشه خود می‌پردازد که برای کمک به افراد مبتلا به ضایعات نخاعی در نظر گرفته شده است. این دستگاه به اولین بیمار کمک کرد تا بازی‌های ویدیویی را انجام دهد، اینترنت را جست‌وجو کند، در رسانه‌های اجتماعی پست بگذارد و مکان‌نما را روی لپ‌تاپ خود حرکت دهد.

ماسک در اظهارات خود، جزییات کمی را درباره شرکت‌کننده دوم ارائه کرد و فقط گفت که این شخص به همان آسیب نخاعی بیمار اول دچار شده است که در یک حادثه غواصی فلج شده بود. به گفته ماسک، ۴۰۰ الکترود روی مغز بیمار دوم کار می‌کنند. نورالینک در وبسایت خود نوشته است که تراشه از ۱۰۲۴ الکترود استفاده می‌کند.

ماسک گفت: به نظر می‌رسد که کار با تراشه دوم بسیار خوب پیش رفته است. سیگنال‌ها و الکترودهای بسیاری وجود دارند که خیلی خوب کار می‌کنند.

ماسک زمان انجام شدن جراحی دومین بیمار را فاش نکرد و گفت که انتظار دارد نورالینک تراشه‌های بعدی را در سال جاری به عنوان بخشی از آزمایش‌های بالینی خود در مغز هشت بیمار دیگر قرار دهد.

«نولاند آرباگ»(Noland Arbaugh) اولین بیمار دریافت‌کننده تراشه نیز در این پادکست به همراه سه مدیر نورالینک حضور داشت. آنها جزئیاتی را درباره نحوه عملکرد تراشه و جراحی تحت هدایت ربات ارائه کردند.

پیش از اینکه آرباگ تراشه را دریافت کند، از یک چوب در دهانش برای ضربه زدن به صفحه نمایش تبلت استفاده می‌کرد. آرباگ گفت که با کمک تراشه اکنون می‌تواند به آنچه می‌خواهد روی صفحه رایانه ظاهر شود، فکر کند تا دستگاه آن را انجام دهد. وی خاطرنشان کرد که این تراشه به او کمی استقلال داده و اتکای او را به مراقبان کاهش داده است.

آرباگ در ابتدا پس از جراحی با مشکلاتی روبه‌رو شد زیرا سیم‌های کوچک تراشه جمع شدند و کارآیی الکترودهایی که می‌توانستند سیگنال‌های مغز را اندازه‌گیری کنند، کاهش یافت. رویترز گزارش داده که نورالینک از این موضوع در آزمایش‌های خود روی حیوانات آگاه بوده است.

نورالینک گفت که با ایجاد تغییراتی شامل اصلاح الگوریتم تراشه برای حساس‌تر شدن، توانایی تراشه را برای نظارت بر سیگنال‌های مغزی آرباگ بازیابی کرده است. ماسک در پادکست گفت که آرباگ رکورد جهانی پیشین خود را در افزایش سرعت کنترل مکان‌نما با فکر کردن به تنهایی بهبود بخشیده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین