کد خبر: ۹۲۷۳۹۹
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۲

نگاه بازار ارز به خونخواهی ایران

اقدام ایران در جهت خون‌خواهی اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس تا کنون انجام نشده است و با گذر زمان و اظهار نظراتی که انجام شده اطمینان تحلیلگران و معامله ‌گران به سنجیده بودن و بازدارنده بودن این اقدام افزایش یافته است.
نگاه بازار ارز به خونخواهی ایران
آفتاب‌‌نیوز :

روز جاری را می‌توان روز رکودی در بازار ارز دانست؛ چراکه نوسانات ارزی به قدری محدود شد که هرکدام از اقلام ارز در محدوده خود تقریبا درجا زدند، درهم امارات رشد ۳۰ تومانی را ثبت کرد و حباب آن در محدوده ۵۰ تومانی قرار گرفت، ولی دلار تهران و نسبت به روز قبل ۵۰ تومان کاهش یافت و تتر با کاهش ۲۰۰ تومانی در محدوده ۶۱ هزار و ۶۰۰ تومانی قرار گرفت.

خبرنگار صهیونیستی خبرگزاری آکسیوس مدعی شده است که ایران پیام وعده حتمی انتقام خود را از طریق وزیر خارجه مجارستان به اسرائیل رسانده است. در حالی که برخی مدعی بودند که روز قبل ایران به اسرائیل حمله خواهد کرد این اتفاق تاکنون به وقوع نپیوسته است و هنوز نحوه پاسخ ایران مشخص نیست. خبر‌هایی که از رفت و آمد‌های دیپلماتیک منتشر می‌شود از چشم تحلیلگران دور نمانده است؛ چراکه دیپلماسی می‌تواند مانع از سناریوی بدبینانه جنگ فراگیر منطقه‌ای در بازه زمانی کنونی باشد.

حجت‌الاسلام علی سعیدی، رئیس دفتر عقیدتی سیاسی رهبری با اشاره به اینکه در برابر جبهه کفر سه‌راه بیشتر وجود ندارد، اظهار کرد: «راه اول جنگیدن است که مصلحت ما نیست، زیرا ما به دنبال جنگ نبوده و نیستیم. راه دوم تسلیم‌شدن است که این هم خط بطلانی بر تمام پیروزی‌ها و موفقیت‌ها می‌کشد، در نهایت، راه سوم، راهبرد مقاومت فعال است.»

اقدام ایران در جهت خون‌خواهی اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی جنبش حماس تا کنون انجام نشده است و با گذر زمان و اظهار نظراتی که انجام شده اطمینان تحلیلگران و معامله‌گران به سنجیده بودن و بازدارنده بودن این اقدام افزایش یافته؛ به طوری که با اعتماد بیشتر به این سناریو روند صعودی دلار تهران تا کنون متوقف شده است.

بر اساس اخبار منتشر شده توافق بانکی میان ایران و روسیه از شهریورماه اجرایی خواهد شد و ایرانیان می‌توانند با عابربانک‌هلی ایرانی در روسیه روبل دریافت کنند.

کمیته ارزی به میدان برگشت

در روز جاری اتاق ایران نوشت که محدودیت رفع تعهد ارزی صادرکنندگان قیر به سامانه نیما مانع صادرات است. در نشستی که اعضای کمیته ارزی اتاق ایران با اعضای انجمن صادرکنندگان قیر داشته است، مقرر شد تا علاوه بر نامه‌نگاری با با بانک مرکزی و تاکید بر استفاده صادرکنندگان قیر از همه روش‌هایی قانونی برای رفع تعهد ارزی، موضوع در شورای گفتگو مطرح شود.

کمیته ارزی دوباره در حال ایفای نقش خود به عنوان واسطه میان بانک مرکزی و تولیدکنندگان است. این اقدامات منجر به در نظر گرفته شدن شرایط صادرکنندگان و انتقال دغدغه‌های آنان به بانک مرکزی خواهد شد که امنیت خاطر و فعالیت صادرکنندگان را افزایش خواهد داد. اقدامات کمیته ارزی می‌تواند بر صادرات اثر مثبت گذاشته و باعث افزایش صادرات شود که بر کنترل بازار ارز در بلندمدت موثرتر خواهد بود.

با افزایش ارزش اونس جهانی طلا نسبت به روز قبل، قیمت‌ها در بازار سکه کمی در روز جاری رشد کرد، ولی حباب اقلام سکه ثابت ماند. در نقطه مقابل حباب طلای آب‌شده که در روز قبل رشد چشمگیری داشته، در روز جاری کاهش یافت و منجر به کاهش قیمت طلای آب‌شده شد.

رکود در بازار‌ها سنگین است

شاخص کل بازار سرمایه در روز جاری به روند نزولی خود ادامه داد و شاخص کل بازار سرمایه در محدوده دو میلیون و دو هزار واحدی قرار گرفت.

ارزش معاملات خرد در محدوده هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی قرار دارد که کمترین مقدار در ۲۲ ماهه گذشته است و نشان می‌دهد که رکود در بازار سرمایه سنگین است.

طبق اعلام اتاق بازرگانی تهران، اخیرا سامانه‌ای با نام ۲۴۳۰ (برآیند مواد ۲۴ و ۳۰ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار) ایجاد شده که فعالان اقتصادی می‌توانند از طریق این سامانه و همچنین بات ۲۴۳۰ در پیام‌رسان بله، تغییرات ناگهانی مقررات از سوی دستگاه‌های دولتی را اطلاع دهند و به بهبود ثبات و امنیت فضای کسب‌وکار کمک کنند.

صدور مقررات آنی از سوی ادارات دولتی یکی از زمین‌های بازی رانت‌بازان است که ظاهرا قرار است مسدود شود تا امنیت بخش خصوصی افزایش یابد. با توجه به آنکه مقرارت آنی دولتی یکی از بلا‌هایی است که دامن بازار سرمایه را گرفته اقدامات این چنینی برای بازار سرمایه مفید خواهد بود و باعث کاهش ریسک سیستماتیک خواهد شد.

فردا آخرین روز از زمان اعلامی برای محدودیت دامنه نوسان است که باید دید آیا این زمان پایان خواهد یافت یا ادامه می‌یابد. در حال حاضر، نوع پاسخ انتقامی ایران، محدودیت دامنه نوسان و کابینه اقتصادی دولت مهم‌ترین چالش‌ها و سوال‌های بازار سرمایه است که تا از بین نرود نمی‌توان انتظار تغییر وضعیت در بازار سرمایه را داشت.

از طرفی فردا روز ثبت‌نام برای خودرو‌های شرکت سایپا است که می‌تواند با جذب نقدینگی رکود بازار ارز و سهام را بدون ورود متغیر جدید در رکود نگه دارد.

 در روز جاری خروج پول حقیقی از بازار سهام ادامه داشت، ورود پول به صندوق‌های طلا کاهش یافت، ولی در نقطه مقابل ورود پول به صندوق‌های درآمد ثابت افزایش یافت که نشان‌دهنده برتری نگاه رکودی در میان معامله گران بازار سرمایه در روز جاری است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین