کد خبر: ۹۲۷۴۵
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۹

مشروح انتقادات دکتر خرازی به مستند هسته‌ای صداوسیما

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر کمال خرازی، وزیر سابق امور خارجه و رییس شورای راهبردی روابط خارجی از برنامه مستندی که چندی پیش از شبکه 3 صداوسیما درباره موضوع هسته‌یی پخش شد، به شدت انتقاد کرد.

خرازی گفت: «متاسفانه برنامه‌ مزبور با هدفی سوگیرانه برای تخریب دولت گذشته و هیات مذاکره کننده هسته‌یی تهیه و در آن به مطالبی استناد شده بود که قبلا در برنامه مشابهی توسط بی.‌بی.‌سی برای القای شبهه پخش شده بود؛ مطالبی عاری از حقیقت و نادرست که شایسته نبود رسانه‌ ملی به آنها استناد کند».

خرازی ادامه داد: «این برنامه قصد داشت القا کند که هیات مذاکره کننده هسته‌یی سرخود و بدون تصویب مقامات عالیه کشور اقداماتی را انجام می‌داده است که با استقلال کشور سازگار نبوده و در واقع از روی ترس هرچه اروپایی‌ها دیکته می‌کردند می‌پذیرفته است.این درحالی است که تصمیمات هسته‌یی همواره با نظر و تصویب مقام معظم رهبری اتخاذ می‌گشت و مسوولین مذاکره و اجرای آن تصمیمات برعهده دبیر شورای عالی امنیت ملی قرار داشت، هم‌چنان‌که امروز نیز چنین است. لذا تخطئه عملکرد دولت در آن زمان در واقع تخطئه سیاست‌های مصوب رهبری است، زیرا به بیان ایشان این مسیری بود که می‌بایست در آن زمان طی می‌شد».

رییس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: «سیاست نظام در آن برهه این بود که برای نفی هرگونه بهانه‌ای، همکاری را تجربه نماید و درعمل ارزیابی کند که آیا اروپایی‌ها صادقانه می‌خواهند مساله‌ هسته‌یی ایران از طریق مذاکره و همکاری حل و فصل شود یا قصد دارند با اعمال فشار ایران را از حق طبیعی خود مبنی بر استفاده‌ی صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی محروم سازند؟ که متاسفانه نتیجه دوم عاید گشت و مشخص گردید که اروپایی‌ها قصد حل مساله را به شیوه‌ای عادلانه و منطبق بر تعهدات بین‌المللی ندارند. البته درعین حال دوران مذاکره این فرصت را برای ایران فراهم ساخت که در زمینه‌هایی که برای تکمیل دستاوردهای فنی خود نیاز به زمان داشت به تکمیل کار خود بپردازد، زیرا تعلیق به شکلی پذیرفته شده بود که مجال ادامه کار را برای ایران در زمینه‌های خاص فراهم می‌ساخت».

خرازی ادامه داد: «در اواخر دولت هشتم که بسیاری از مراحل تحقیقاتی طی شده بود و عملا کشور در شرایطی بود که می‌توانست چرخه‌ کامل سوخت را آغاز کند و از طرفی مذاکرات در اثر کارشکنی اروپایی‌ها به نتیجه نرسیده بود با هدایت مقام معظم رهبری جمع به این تصمیم رسید و با راه‌اندازی کارخانه‌ی یو.سی.‌اف اصفهان تعلیق را شکست. در واقع دوران همکاری و مذاکره با اروپایی‌ها اتمام حجتی بود که اگر در آن برهه آن را انجام نداده بودیم، امروز مورد سرزنش قرار می‌گرفتیم که چرا راهبرد همکاری با اروپایی‌ها را برای حل مساله‌ هسته‌یی تجربه نمی‌کنیم. امروزه با سربلندی اعلام می‌داریم که ما صادقانه تا حد تعلیق موقت و نسبی همکاری کردیم، ولی اروپایی‌ها قصد حل قضیه را نداشتند و لذا برای تحقق حق طبیعی کشورمان ناچار تعلیق را شکستیم».

کمال خرازی در ادامه با بیان اینکه «اشتباهات اتهام‌آمیز برنامه پخش شده زیاد است» در توضیح این اشتباهات گفت: «در برنامه ادعا شده است که سفیر وقت ایران در پاریس پیشنهادی را به آمریکایی‌ها جهت حل مسائل فی‌مابین دو کشور ارایه بوده است که در آن ایران تعهداتی را مغایر با سیاست‌های جاری کشور پذیرفته است. در این مورد باید به اطلاع شما برسانم که همان‌طور که قبلا نیز سفیر وقت جمهوری اسلامی ایران در پاریس آقای صادق خرازی در مصاحبه با ایسنا در تاریخ 23/9/1387 اعلام داشته است طرح مزبور نه از سوی ایران، بلکه از سوی آمریکایی‌ها و از طریق افراد واسط برای ایران ارسال شده بود و ایران اشکالات مهمی را بر آن وارد ساخت و بدین ترتیب قضیه منتفی گردید. بنابراین اصل قضیه دروغ و استناد به مطالب بی.‌بی.‌سی و ادعاهای آمریکایی‌ها در این مورد ناموجه است».

خرازی افزود: «آمریکایی‌ها پس از ناکام ماندن طرح مزبور تلاش کردند وانمود سازند که آغازکننده این ابتکار ایران بوده است. بی.‌بی.‌سی نیز در حمایت از آمریکا همین موضوع را در برنامه خود تبلیغ نمود و دامی افکند که متاسفانه سیمای جمهوری اسلامی بدون مراجعه به سوابق قضیه، در آن افتاد. علاوه بر این، متن تحویل شده توسط آمریکایی‌ها دارای دو قسمت مجزاست؛ دریک قسمت آن اهداف آمریکا و در قسمت دیگر اهداف ایران ذکر شده است. متاسفانه در برنامه مزبور واژه‌ اهداف (aims) به تعهدات ترجمه شده است. یعنی به جای آن‌چه «هدف» آمریکاست و طبعا نمی‌تواند مورد پذیرش ایران باشد نوشته شده است «تعهدات» ایران. گویی ایران دربست خواسته‌های آمریکا را پذیرفته و خود را به انجام آنها متعهد کرده است».

وی در ادامه اشتباه دیگر موجود در این برنامه را «استفاده از نقل قولی که بی.‌بی.‌سی به صورت هدفدار از میان صحبت‌های مفصل‌تر سفیر سابق ایران در سازمان ملل گزینش و برای اثبات فرضیه‌ نومحافظه‌کاران آمریکایی به کار برده است». دانست و توضیح داد: «آقای جواد ظریف سفیر وقت جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در پاسخ به البرادعی که نیاز به اعتمادسازی از طرف ایران از طریق تعلیق را مطرح می‌سازد، لزوم اعتمادسازی آژانس و غرب نزد مردم ایران را مطرح کرده، به منظور تاکید بر آن، حتی به از دست رفتن اعتبار تیم مذاکره کننده در اثر ناکام ماندن فرآیند مذاکره و همکاری اشاره می‌کند که خود می‌تواند اشاره به احتمال تغییر سیاست ایران و شکستن تعلیق باشد، اما برنامه چنین القا می‌کند که تیم مذاکره کننده معترف است که در داخل از اعتبار و حیثیت برخوردار نیست و حتی اعتماد به نفس خود را از دست داده است که صراحتا سوء برداشت از صحبت‌های ایشان است».

خرازی گفت: «برنامه در جایی که صحبت از مذاکره‌ سفیر ایران با سفیر سوییس برای تدوین تعهدنامه ادعایی را مطرح می‌سازد تصویری از جناب آقای خاتمی، آقای صادق خرازی و فردی دیگر را نشان می‌دهد و مدعی می‌شود که آن فرد سوم سفیر سوییس است، درحالی که فرد سوم یکی از اساتید دانشگاه در شهر بوستون می‌باشد و محلی که آن تصویر برداشته شده است منزل آن استاد است. تهیه تصویر مزبور نیز نتیجه‌ یک شوخی بی‌جا و شیطنت‌آمیز در انتشار آن بوده است. در واقع یکی از دوستان صادق که بانی آن جلسه بوده است از وی می‌خواهد کراوات بزند و در همان حالت از او عکس می‌گیرد و عکس را در سایت شخصی خود منتشر می‌سازد. بی.‌بی.‌سی هم که همواره درصدد ضربه زدن به جمهوری اسلامی است عکس مزبور را به عنوان سند مذاکره‌ سفیر و آقای خاتمی با سفیر سوییس درباره تعهدنامه ادعایی منتشر می‌سازد».

وزیر سابق امور خارجه «اغلاط ترجمه‌ای بسیار که بعضا به قلب واقعیت انجامیده است» را اشتباه دیگر موجود در این برنامه دانست و گفت: «مثلا برنامه جملاتی را از بوش رییس‌جمهور پیشین آمریکا ترجمه و زیرنویس می‌کند که نادرست می‌باشد. بوش در جایی می‌گوید "ایران خطرناک بود، ایران خطرناک هست، ایران خطرناک خواهد بود اگر به دانش سلاح هسته‌یی دست یابد". در این برنامه سلاح هسته‌یی به انرژی هسته‌یی تبدیل شده است که معنا را کاملا تغییر می‌دهد».

رییس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: «به هر صورت، این‌گونه اشتباهات و اشکالات در برنامه مزبور زیاد است. واقعا هم جای تاسف است که صداوسیما در یک مساله‌ ملی که سابقه آن نه تنها به دولت گذشته، بلکه به دولت‌های اسبق نیز می‌رسد و دستاورد هسته‌یی امروز کشور نتیجه‌ تلاش همه‌ کسانی است که در چند دهه‌ اخیر صادقانه جهت تحقق آن انجام وظیفه کرده‌اند، به جای این‌که از سوگیری برحذر باشد و اطلاعات صحیح را در اختیار مردم قرار دهد، این‌گونه در دام یک رسانه بیگانه می‌افتد و گناه بزرگی را در انتساب دروغ به کارگزاران جمهوری اسلامی، تخطئه سیاست‌های مصوب نظام در آن برهه و ریختن آب به آسیاب دشمن مرتکب می‌شود. امیدوارم صدا و سیما فرصت را غنیمت شمرده به تصحیح اشتباه خود بپردازد».

به گزارش ایسنا دکتر کمال خرازی درچهارم تیرماه سال 85 با حکم مقام معظم رهبری به ریاست شورای راهبردی روابط خارجی منصوب شد. این شورا برای کمک به تصمیم‌گیری‌های کلان و جست‌وجوی افق‌های نو در روابط خارجی جمهوری اسلامی و بهره‌مندی از نظرات نخبگان در این عرصه تشکیل شد. وی صحبت درباره عملکرد این شورا را به وقتی دیگر موکول کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین