کد خبر: ۹۲۷۶۰۲
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۷

نگاه معاون اول کامالا هریس به ایران چگونه است؟

مسئله ایران یکی از موضوعاتی است که والز در زمانی که در کنگره آمریکا فعالیت داشت.
نگاه معاون اول کامالا هریس به ایران چگونه است؟
آفتاب‌‌نیوز :

بالاخره کامالا هریس، زنی که قرار است پاییز امسال در مقابل دونالد ترامپ در صحنه انتخابات آمریکا، محبوبیت خود را محک بزند، معاون اول خود را انتخاب کرد. او دقیقا در انتخاب معاون اول خود نقطه مقابل ترامپ را در نظر گرفت. ونس، معاون اول ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، مردی جوان، پرهیاهو و یک سلبریتی آمریکایی است که توانسته از دو سال قبل تا امروز قاپ خانواده ترامپ را بدزدد.

اما تیم والز، مردی که کامالا هریس او را به‌عنوان معاون اول خود برخواهد گزید، مردی جا افتاده، ۶۰ ساله و کم‌هیاهو است که ترجیح می‌دهد اظهارنظر‌های تندی نکرده و در جایگاه سیاستمداری جاافتاده عمل کند. هریس روز سه‌شنبه، تیم والز، فرماندار پیشین مینه‌سوتا را رسما به عنوان معاون خود در رقابت‌های ریاست‌جمهوری انتخاب کرد. والز قبل از اینکه فرماندار مینه‌سوتا شود، بیش از یک دهه در کنگره خدمت کرد و در زمان حضورش، اظهارنظر‌هایی درمورد خاورمیانه، از جمله حمایت از خروج آمریکا از عراق و حمایت از توافق هسته‌ای ایران را در پرونده خود داشت.

مسئله ایران یکی از موضوعاتی است که والز در زمانی که در کنگره آمریکا فعالیت داشت، به طور مفصل به آن می‌پرداخت. والز از توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ حمایت کرد و گفت که این توافق، بهترین فرصتی را که در سال‌های اخیر برای توقف برنامه هسته‌ای ایران داشته‌ایم، فراهم کرده است. او البته این اقدام را راهی برای ایجاد بازرسی‌های سخت‌گیرانه در خصوص برنامه هسته‌ای ایران دانسته و معتقد بود برجام، پیشرفت‌هایی را که ایران در زمینه هسته‌ای به دست آورده، از بین می‌برد و کشور را برای بازرسی‌های سخت‌گیرانه باز می‌کند.

 به گزارش رادیو عمومی مینه سوتا، والز در بیانیه‌ای گفته بود: «اگر ایران مفاد توافق را نقض کند، ما این حق را برای خود محفوظ می‌داریم که تحریم‌های اقتصادی سخت‌گیرانه‌ای را که در وهله اول ایران را به پای میز مذاکره کشاند، دوباره اعمال کنیم.» والز افزود: «ایالات متحده در آن زمان حق ما برای دفاع از خود در برابر تجاوز ایران را حفظ می‌کند.»

از سوی دیگر، مواضع والز در قبال ایران تا حدی به جمهوری‌خواهان هم نزدیک است. جالب اینکه ونس، معاون اول احتمالی ترامپ، با وجود اینکه به ایران بابت سیاست‌های منطقه‌ای و هسته‌ای انتقادات تندی دارد، اما منتقد هرگونه جنگ احتمالی میان ایران و آمریکا است و آن را به ضرر ایالات متحده می‌داند. با این‌حال و به‌طور کلی، والز را نمی‌توان در زمره سیاستمداران جنگ‌طلب در خاورمیانه دانست.

او از منتقدان جنگ عراق بوده و در ماه‌های اخیر مواضع محافظه‌کارانه‌ای را در قبال اسرائیل از خود نشان داده است و می‌گوید از طرح دو کشوری و بازگشت به مرز‌های ۱۹۶۷ حمایت می‌کند. از طرف دیگر، تحلیل‌ها از عملکرد والز در صورتی‌که کامالا هریس، رئیس‌جمهور آینده آمریکا باشد، می‌گوید که او به‌احتمال زیاد به همان فردی تبدیل شود که بایدن برای اوباما بوده است.

هریس در انتخاب این مرد نسبتا جاافتاده و کهنه‌کار به مسائلی دقت کرده است که آمریکایی‌ها را به یاد اوباما می‌اندازد. اگر این تحلیل درست از آب در بیاید، والز در مقام معاون اول نقش فردی حامی تصمیمات رئیس‌جمهور با ارتباطاتی گسترده را بازی خواهد کرد.

منبع: روزنامه هفت صبح 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین