کد خبر: ۹۲۷۹۴۸
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶

افزایش شدید دمای بیشینه و کمینه فصلی ایران

استاد آب و هواشناسی خوارزمی با بیان اینکه دمای بیشینه و کمینه فصلی ایران به شدت افزایش یافته است، گفت: تغییر اقلیم و استقرار جزیره حرارتی بر روی شهر‌ها منجربه افزایش مصرف برق در کشور شده است.
افزایش شدید دمای بیشینه و کمینه فصلی ایران
آفتاب‌‌نیوز :

محمد سلیقه، استاد آب و هواشناسی دانشگاه خوارزمی درباره افزایش دمای هوا در فصل تابستان سال جاری گفت: پدیده تغییر اقلیم که به دنبال انتشار گسترده گاز‌های گلخانه‌ای و تخریب محیط زیست در سال‌های اخیر سرعت گرفته و به دنبال آن تشدید روند گرمایش جهانی از مهمترین مخاطرات محیطی امروز جوامع بشری است.

وی در این خصوص ادامه داد: روند دما در چند دهه گذشته در حال افزایش بوده و این تغییرات در گستره‌هایی همانند ایران که در کمربند خشک و نیمه خشک جهان جای گرفته‌اند چشمگیرتر است و سرعت افزایش دما در ایران دو برابر جهانی است.

وی با اشاره به نقش مؤثر فرایند گرمایش جهانی در افزایش کمینه و بیشینه دما در ایران اضافه کرد: پژوهش‌های دانشگاهی نشان می‌دهد دمای کمینه در اکثر مناطق ایران در سال‌های گذشته روندی افزایشی داشته و همین موضوع به افزایش مصرف انرژی و تولید بیشتر گاز‌های گلخانه‌ای کمک می‌کند.

سلیقه با تاکید بر اینکه استفاده بیش از حد از منابع فسیلی می‌تواند به تشدید بحران‌های محیطی همانند تغییر اقلیم کمک کند، اظهار داشت: برای جلوگیری از بدتر شدن شرایط محیطی در کشور توجه به انرژی‌های تجدید پذیر و توسعه انرژی‌های پاک ضرورت دارد.

وی بیان کرد: یکی از آسیب‌های افزایش کمینه دمای هوا این است که در شب‌ها نیز دمای هوا به گونه‌ای است که نیاز به استفاده از وسایل سرمایشی وجود دارد و همین موضوع به افزایش مصرف انرژی در بخش‌های غیر مولد مانند بخش خانگی منجر می‌شود.

سلیقه با بیان اینکه شدت مصرف انرژی در ایران نسبت به کشور‌های توسعه یافته بسیار بالاست، خاطرنشان کرد: صرفه‌جویی در مصرف انرژی از سوی مردم و تنوع بخشی به سبد تولید انرژی برق در کنار افزایش بازدهی وسایل مصرف کننده برق به ویژه در بخش صنایع می‌تواند به عنوان راهکار‌هایی برای کاهش شدت مصرف انرژی در ایران مورد توجه قرار بگیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین