کد خبر: ۹۲۸۰۶۶
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۰

برزیل روابطش با نیکاراگوئه را قطع کرد

در یک اقدام دیپلماتیک تنش‌زا، برزیل و نیکاراگوئه سفرای یکدیگر را اخراج کردند و به نظر می‌رسد رئیس جمهور برزیل در حال تغییر رویکرد خود نسبت به حاکمان چپگرای نیکاراگوئه است که زمانی به عنوان متحد تلقی می‌شدند.
برزیل روابطش با نیکاراگوئه را قطع کرد
آفتاب‌‌نیوز :

این رویداد هم‌زمان با تشدید تنش‌ها بین لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل و نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا صورت گرفته که برزیل هنوز انتخاب مجدد او را در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به رسمیت نشناخته است.

به نوشته روزنامه گاردین، داسیلوا به همراه همتایانش در کلمبیا و مکزیک، از مادورو خواسته‌اند تا آرای انتخابات را در تمامی حوزه‌های رای گیری منتشر کند.

پس از تصمیم نیکاراگوئه مبنی بر اخراج سفیر برزیل که دو هفته پیش انجام شد، برزیل اخراج سفیر نیکاراگوئه را به عنوان «اجرای اصل عمل متقابل» اعلام کرد.

گزارش شده است که سفیر برزیل «برنو د سوزا دا کوستا»، به دستور دولت این کشور از شرکت در مراسم جشن چهل و پنجمین سالگرد انقلاب ساندینیستا خودداری کرده است؛ این انقلاب زمانی اتفاق افتاد که انقلابیون چپ، دیکتاتور وقت نیکاراگوئه «آناستاسیو سوموسا» را سرنگون کردند.

دانیل اورتگا، رئیس جمهور نیکاراگوئه نقش اساسی در این انقلاب داشت، اما در سال‌های اخیر به شدت به سرکوب مخالفان و زندانی کردن ده‌ها تن از سران اپوزیسیون پرداخته است.

«فولویا پاتریشیا کاسترو»، سفیر نیکاراگوئه تنها سه ماه در این سمت بود که روز پنجشنبه از برزیل اخراج شد.

بر اساس گزارش روزنامه برزیلی «او گلوبو»، دیپلمات‌های این کشور موضع داسیلوا را اقدامی استراتژیک در مقابله با اتهاماتی مبنی بر ملایمت او با مادورو می‌دانند، چون با اینکه داسیلوا پیروزی مادورو را در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا به رسمیت نشناخته، اما از سوی راست گرا‌ها با انتقاد‌هایی روبرو شده که چرا از آرژانتین، آمریکا و دیگر کشور‌ها در به رسمیت شناختن ادموندو گونزالز، کاندیدای اپوزیسیون به عنوان «رئیس جمهور منتخب» این کشور آمریکای لاتین حمایت نمی‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین