کد خبر: ۹۲۸۳۰
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۸
ضمن انتقاد از هتاکی‌های اخیر نسبت به مراجع تشیع؛

اشرفی اصفهانی: مرجعیت تشیع بود که توانست حكومت شاه را برچیند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمد اشرفی اصفهانی فرزند شهید اشرفی اصفهانی چهارمین شهید محراب در آستانه سالگرد شهادت این شهید محراب ضمن یاد‌آوری تاریخی از فعالیت‌های پدرش به تحلیلی از مسائل سیاسی روز نیز پرداخته است.

محمد اشرفی اصفهانی كه نمایندگی مجلس شورای اسلامی و تدریس و تحقیق در حوزه علمیه قم و دانشگاه را در كارنامه كاری خود دارد به بیان دغدغه‌های خود پیرامون تضعیف جایگاه مرجعیت و تخریب شخصیت های سیاسی می‌پردازد.

عضو شورای مركزی خانه احزاب در گفت وگو با ایلنا ‌در مورد شخصیت شهید اشرفی اصفهانی با تاكید بر اینكه بهترین مجموعه‌ای که می‌تواند همه جوانب شخصیت شهیدمحراب را گویا باشد پیام امام(ره) درارتباط با شهادت ایشان است، اظهار داشت: «این پیام همه جوانب شخصیت ایشان در بعد عرفانی، علمی، مبارزاتی و اجتماعی بیان می‌كند».

وی ادامه داد: «در بخشی از این پیام، شهید محراب از مصادیق بارز "رجال صدقوا ما وعدالله علیه" توصیف شده است و یا اینکه امام (ره) فرمودند، اینجانب یکی از ارادت‌مندان آن شخص والا مقام بوده و هستم و ایشان جامع علم مفید وعمل صالح مخالف هوای نفس بود و منافقین کسی را از ما گرفتند که آزارش به موری هم نرسیده بود».

دبیر‌كل حزب توسعه‌ كرمانشاه با اشاره ‌حضور ‌شهید اشرفی اصفهانی در جبهه‌های جنگ در دوران دفاع مقدس‌ گفت: «حضور ایشان در جبهه‌های دفاع حق علیه باطل در دوران جنگ مایه دلگرمی رزمندگان اسلام بود، یادم نمی‌رود آخرین ملاقات ایشان با امام دقیقا روز چهارشنبه بود که ایشان با جمعی از ائمه جمعه خدمت امام رسیدند و بعد از آن ملاقات شهید شدند، امام در آن ملاقات به شخصیت‌هایی که آنجا حضور داشتند اشاره کردند و گفتند شما در جبهه‌های جنگ حضور داشته باشید و مانند آقای اشرفی اصفهانی باشید».

وی افزود: «آیت الله مکارم شیرازی که از مراجع فعلی تقلید هستند آن زمان فرمودند، که من هر چه فکر کردم برای شهید اشرفی اصفهانی جمله‌ای بنویسم به جایی نرسید، جز همان پیام امام در این ارتباط مطلب دیگری به ذهنم نرسید».

اشرفی اصفهانی با اشاره به دوران آشنائی شهید محراب با امام (ره) گفت‌: «امام قریب 60 سال بود که ایشان را می‌شناختند، دوران مبارزات ‌شهید اشرفی اصفهانی دقیقا از سال 1342 از همان زمان که امام وارد میدان مبارزه علیه رژیم ستم شاهی شدند شروع شد و در کنار ایشان در استان کرمانشاه که شرایط عجیب و غریبی داشت فعالیت كردند و یک لحظه هم از امام منفک نشدند تا زمانی که این نهضت پیروز شد، شهید محراب یکی از یاران دیرین امام بودند».

عضو شورای مركزی خانه احزاب تاكید كرد: «شهید اشرفی اصفهانی به دنبال هوای نفس و مقام ریاست نبود، حتی پس از پیروزی انقلاب یک روز آیت الله مشکینی در تماسی با شهید محراب گفتند حضرت امام بر شما پیام دادند که کلیه مسایل قضایی استان کرمانشاه را به عهده بگیرند و این مسایل را حل و فصل کنید، كه ایشان در پاسخ گفتند سلام مرا به امام برسانید و به ایشان بگویند که اگر شما از من بخواهید که با یک‌ جارو خانه شما را جارو کنم، افتخار می‌کنم، اما مسوولیت قضایی به هیچ عنوان نمی‌پذیرم چون کار قضا بسیار دشوار است و کار علی (ع) است و من جنبه ارشاد هدایت و حفظ انقلاب و نظام را به خودم واجب می‌دانم».

وی با تاكید بر اینكه خون شهدائی كه در راه انقلاب داده شده است، خون‌های کوچکی نبود، تصریح كرد: «همین خون‌ها باعث شد که این انقلاب و نظام بماند، اگر اخلاص و عشق و پاکی خون آنها نبود، ممكن بود توطئه‌های داخلی و خارجی به ثمر برسد و انقلاب به نتیجه نرسد و یا پس از مدتی از بین برود و اگر تا امروز این نظام مانده است به علت اخلاص و عشق این یاران امام پاکی ایشان بوده است و حفظ این خون‌ها بر دوش تک تک ملت شریف ایران است».

اشرفی اصفهانی با تاكید بر اینكه باید این انقلاب و نظام مقدس بماند و مبادا با مسایلی که بعضا در کشور اتفاق می‌افتد دلسردی ایجاد شود، تصریح كرد: «بنده از رسانه ملی و صداوسیما گلایه دارم، چرا در سالگرد شهدای انقلاب، استوانه‌های علم و تقوا و یاران با وفای امام تنها 20- 10 دقیقه برنامه‌ای بی‌محتوا را پخش می‌کنند، اگر هم محتوایی را داشته باشد زود از آن می‌گذرند، این واقعا بی وفایی و کم لطفی به این یاران بزرگ امام است و اگر بخواهیم این نظام بماند، باید حتما به این خون‌ها بها به مناسبت‌های فراوان نام و یاد آنها برای نسل جوان یادآوری شود چراكه جوانان ما در دهه دوم و سوم انقلاب شناختی از این شخصیت‌ها ندارند».

نماینده سابق مجلس خاطرنشان كرد: «امروز شرایطی حاكم است كه حتی جایگاه امام(ره) نیز کمرنگ مطرح می‌شود و نسل دوم و سوم نسبت به شخصیت امام هم بی‌اطلاع هستند و متاسفانه با این روندی که پیش سرمایه‌های انقلاب یکی پس از دیگری از دست می‌رود و باید تاكید كنم كه ما این سرمایه‌ها را به راحتی به دست نیاورده‌ایم که بخواهیم به راحتی از دست بدهیم».

چرا در مقابل لوث شدن شخصیت‌های نظام به خواب غفلت رفته‌ایم
اشرفی اصفهانی ادامه داد: «نقشه‌های دشمن حساب شده در کشور پیاده می‌شود، مرجعیت ما زیر سوال می‌رود، شخصیت‌های بزرگ نظام ما لوث می‌شود، سرمایه‌های انقلاب یکی پس از دیگری از دست داده می‌شود، چرا ما در یک خوابی فرو رفته‌ایم و نمی‌خواهیم از خواب بیدار شویم»؟

وی با تاكید بر اینكه نمی‌دانم این شرایط نتیجه نقشه‌های داخلی و یا خارجی است، تصریح كرد: «البته نقشه‌های خارجی هم مطمئنا بی‌تاثیر نیست که بخواهند ملت را در برابر هم قرار دهند و نظام مقدس جمهوری اسلامی را به گونه ‌دیگری جلوه دهند و مردم را از ارزش‌های الهی دور کنند و درنهایت موجب یاس و ناامیدی مردم از کل نظام شود».

عضو شورای مركزی خانه احزاب با تاكید بر اینكه این شرایط موجب می‌شود آنچه که به دست آوردیم را هم از دست بدهیم و دشمن هم دنبال همین است، تاكید‌كرد: «منظورم از دشمن هم دشمن داخلی و هم خارجی است، عده‌ای به دنبال بهانه و مستمسک هستند که بخواهند از این آب‌های گل آلود ماهی بگیرند به اهداف خود دست پیدا کنند و دقیقا حساب شده هم کار می‌کنند».

اشرفی اصفهانی با اشاره به اهانت‌های اخیر به بیت امام، اظهار داشت: «برای ما بسیار باعث تاسف و بدبختی است که امروز به بیت امام هم رحم نکردند، تمام مرزها و خطوط قرمز را از بین می‌برند، مگر می‌شود بیت امام را به این راحتی مورد هتک حرمت قرار دهیم، امامی که تمام عمرش را برای این انقلاب صرف کرد بهترین فرزندانش را برای این نظام داد، مثلا حاج آقا مصطفی شخصیت بزرگ علمی در نجف بود که مرگ ایشان باعث شد که انقلاب به پیروزی برسد».

وی تصریح كرد: «امروز كار به جایی می‌رسد كه حتی به نوه امام هم توجه نمی‌كنیم، به هر‌حال هر‌كسی در مسائل سیاسی تشخیصی دارد و الزام و اجباری نیست كه حتما آنچه به ما می‌گویند عمل كنیم. حاج حسن آقا چهره فرهیخته، علمی و روشنفكر است كه در اعماق دل ملت هم جا دارد و در حوزه علمیه قم و در دانشگاه‌ها هم ایشان را به عنوان چهره فرهیخته و درد آشنا نسبت به همه مسائل می‌شناسند و وقتی وی در معرض حمله قرار می‌گیرد، این برای ملت ایران قابل پذیرش نیست».

این نماینده سابق مجلس با انتقاد از هجمه علیه شخصیت های نظام گفت: «نباید فضائی به وجود آید كه خدایی ناكرده اتفاقاتی بیافتد كه نتوانیم آن را جبران كنیم. به عنوان فرزند شهید محراب و كسی كه خودم متولد سال 1323 هستم و در صحنه‌های مبارزاتی انقلاب و نظام بودم و هم 8 سال در مجلس حضور داشتم، وقتی برخی روزنامه‌ها را می‌خوانم ناخودآگاه اشک از چشمانم جاری می‌شود كه آیا واقعا نتیجه زحمات امام و خون دل‌های ایشان و سرمایه‌های انقلاب باید این‌گونه مورد هجمه قرار گیرد و خدایی نكرده یاس و ناامیدی بر مردم مستولی شود»؟

اشرفی اصفهانی در مورد دغدغه‌های اخیر مراجع و دیدارهای خود در این ارتباط گفت: «آنچه كه خود من از دغدغه‌های مراجع برداشت كردم، این است كه دانشجویان و روشنفكران از اوضاع كنونی كشور برای دین خود دغدغه پیدا كردند و مقداری نسبت به دین و مذهب و اعتقادات خود متزلزل شده‌اند و در این ارتباط مراجع تاكید داشتند كه جوان‌ها را دریابید و تا می‌توانید روی اعتقادات آنها در دانشگاه‌ها كار كنید تا مبادا اوضاع و جو كنونی كشور موجب شود كه مبادا خدایی ناكرده آنها از اعتقادات خود دست بكشند».

دبیر‌كل حزب‌ توسعه‌ كرمانشاه تصریح كرد: «یكی دیگر از مراجع فرمودند به جوان‌ها دلگرمی دهید، باید یاس و ناامیدی از دل آنها خارج شود و بدانند كه این وضع موجود برطرف خواهد شد».

وی با اشاره به حوادث پس از انتخابات با بیان اینكه نتیجه انتخابات هرچه بود گذشت، اظهار داشت: «حوادث پس از انتخابات شكاف عمیقی در سطح جامعه به وجود آورده است و یک كینه و دودستگی شدیدی در جامعه ما ایجاد كرده است و عده‌ای در برابر هم قرار گرفته‌اند كه راهكارهایی در این ارتباط وجود داشته و دارد كه طرح میانجیگری مهدوی‌كنی و ریش‌سفیدهای سیاسی در این راستا است».

اشرفی اصفهانی در عین‌حال تصریح كرد: «معتقدم تنها كسی كه می‌تواند مسائل را به طور كلی حل و فصل كند، شخص مقام معظم رهبری است، ایشان باید با عطوفت و مهربانی و دست پدری كه بر سر ملت كشیدند، مسائل را فیصله دهند، البته آقایان راهكار نشان می‌دهند ممكن است ملاقاتی هم با رهبری بگذارند، ولی بالاخره آن كسی كه فصل‌الخطاب است و می‌تواند مسائل را حل و فصل كند خود رهبری هستند».

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در نماز عید فطر تصریح كرد: «ایشان در نماز عیدفطر تذكر دادند كه نباید تهمت و افترا زده شود و باید كینه‌ها جمع شود، ولی متاسفانه می‌بینیم كه عملا اجرا نمی‌شود و حرف‌های ایشان نادیده گرفته می‌شود، مایه تاسف است كه وقتی رهبری حرفی می‌زنند و باید قضایا تمام شود ولی برخی از روزنامه‌ها و رسانه‌ها كه از خطوط خاصی نیز جانبداری می‌كنند، مساله را رها نمی‌كنند».

اشرفی اصفهانی با تاكید بر اینكه وقتی مقام معظم رهبری حرفی می زنند باید مساله تمام شود، تصریح كرد: «در زمان امام (ره) وقتی اتفاقی می‌افتاد، با یک جمله ایشان قضیه تمام بود. نباید به گونه‌ای شود كه مردم به سخنان رهبری توجه نكنند باید رسانه‌ها دل‌های مردم را به هم نزدیک كنند ولی متاسفانه وقتی برخی رسانه‌ها را می‌بینم تاسف می‌خورم كه چرا باید اوضاع به گونه‌ای گردد كه حریم‌ها شكسته شود».

این استاد دانشگاه با تاكید بر اینكه حریم مرجعیت شوخی نیست، خاطر نشان‌ كرد: «مرجعیت تشیع توانست حكومت شاه را برچیند و این نشان دهنده عظمت و جایگاه مرجعیت است، ولی امروز برای مسائل جزیی مراجع را زیر سوال می برند و ابهت و شخصیت مراجع را خرد می‌كنند، اگر این اتفاقات ادامه پیدا كند و ساحت مرجعیت لوث و خدشه‌دار شود سنگ روی سنگ نمی‌ایستد و هیچ‌چیز نخواهیم داشت. آنچه كه موجب پیروزی انقلاب شد، شخصیت امام و مرجعیت ایشان بود و این جایگاه باید در مرجعیت كنونی و رهبری حفظ شود تا خدایی نكرده نقشه‌های داخلی و خارجی نتوانند دست به دست هم بدهند و در هر صورت به نظرم باید فاتحه همه‌چیز خوانده شود».

اشرفی اصفهانی در مورد جوسازی‌های اخیر علیه آیت الله صانعی تصریح كرد: «بهترین قاضی مردم هستند، مردم اوضاع را می‌بینند و تحمل وضعیت اقتصادی برای مردم سخت و دشوار است. اوضاع اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مطلوب نیست و افراد در سر جای خود نیستند و شخصیت انسان‌ها زیر سوال می‌رود».

وی با تاكید بر اینكه مراجع از جایگاه خاص و بالایی برخوردار هستند تصریح كرد: «مایه تاسف است كه از طریق دولت علیه مرجعی در دادگاه ویژه روحانیت شكایت كنند، حرفی به نقل از آیت الله صانعی زده شد كه ریشه و مبنا نداشت، ایشان هم توضیح دادند كه اصل مطلب چه بوده است. اینكه بخواهند بر مبنای یک مساله، شخصیت مرجعی را كه مقلدین فراوانی دارند و چهره محبوب و دردآشنا و از شاگردان مخلص امام بود را زیر سوال ببرند ما نمی‌توانیم خود را ببخشیم».

عضو شورای مركزی‌ خانه احزاب با بیان اینكه مسائل سیاسی تمام می‌شود و دوران دولت كنونی هم بالاخره پایان می‌پذیرد، تصریح كرد: «نمی‌توانیم خود را ببخشیم كه فرزند علمی، انقلابی و مبارز را فدای مسائل سیاسی خود كنیم، این مسئله برای هیچ‌كس پذیرفته شده نیست و غیرشرعی و غیراخلاقی است».

اشرفی اصفهانی در مورد تلاش‌ها برای حذف جریان اصلاح‌طلب و جایگزین طیف اصلاح‌طلب جدید تصریح كرد: «طرح این مسئله تنها صرف شعار است، مگر می‌شود ملت را از صحنه دور كرد. مساله اصلاح‌طلب چند نفر كه نیستند شاید بیش از 60-70 درصد ملت ایران هوادار اصلاح‌طلبان هستند و خواستار اصلاح در جامعه می‌باشند».

وی با بر اینکه تاكید «مگر می‌شود نیمی از كشور را فاكتور بگیریم و بگوییم در نظام حقی ندارند»، تصریح كرد: «حوادث پس از انتخابات ناراحت‌كننده بود، چهره‌هایی زیر سوال رفت كه زیبنده این نظام و آن شخصیت‌ها نبود و در مجموع حوادث بسیار تلخی بود كه برای كشور و نظام اتفاق افتاد كه باید این جبران شود».

وی با بیان این اعتقاد كه راهكارهای رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در نماز جمعه بهترین راهكار بود كه اگر اجرا می‌شد مطمئنا این حوادث ادامه پیدا نمی‌كرد، گفت: «اینكه بگوییم اصلاح‌طلبان حذف شوند، مثل این است كه بگوییم نیمی از جمعیت ایران حذف شوند یعنی نیمی از جمعیت را مرده فرض كنیم. جریانی كه اتفاق افتاده است كه دیر یا زود تمام می‌شود مردم واقعیات را می‌بینند».

اشرفی اصفهانی تاكید كرد: «نخبگان كشور اعم از روحانی، سیاسی و دانشگاهی هوادار جناح اصلاح‌طلب هستند این كه در این ماجرا بخواهیم یک طرفه، بی‌رویه و افراطی عمل كنیم و بگوییم فقط ما هستیم، منطقی نیست. باید در جهت تعامل با یكدیگر و اینكه دست از اختلافات برداریم. كشور متعلق به 70 میلیون جمعیت ایران است و همه باید برای حفظ و پیشرفت كشور ذی‌سهم هستند، آنچه كه مهم است حفظ انقلاب و نظام و سرمایه‌های انقلاب است كه به ارزانی به دست ما نیامده است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین