کد خبر: ۹۲۸۵۴۶
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۰

مسعود پزشکیان و مسیر دشوار عبور از تحریم‌ها/ تاکتیک آقای رئیس جمهور چیست؟

در حالی که رایزنی ها با آمریکا برای بازگشت به برجام در داخل مخالفانی دارد، باید دید که رئیس جمهوری میانه رو ایران در این زمینه موفقیتی به دست می آورد یا نه.
مسعود پزشکیان و مسیر دشوار عبور از تحریم‌ها/ تاکتیک آقای رئیس جمهور چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

پیروزی مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور میانه رو ایران، تغییر چشمگیری را در چشم‌انداز سیاسی این کشور نشان می‌دهد. پزشکیان به صراحت گفته که قصد دارد رویکرد دیپلماتیک تهران با غرب، به ویژه ایالات متحده، را برای عبور از تحریم‌های فلج کننده‌ای که اقتصاد ایران را تحت فشار قرار داده، مورد بازنگری قرار دهد. به ادعای ناظران پزشکیان آماده تعامل با ایالات متحده و در باب رایزنی برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، جدی است. این گزاره نشان دهنده یک تغییر قابل توجه در مسیر دیپلماسی ایران ایجاد شده است.

به نوشته مدرن دیپلماسی، با این حال، مسیر برداشته شدن تحریم‌ها با چالش‌هایی همراه است. موفقیت این مذاکرات نه تنها به تلاش‌های پزشکیان، بلکه به روند دیپلماتیک گسترده‌تر برای تایید هرگونه توافق پیشنهادی منوط است.

در حالی که رایزنی‌ها با آمریکا برای بازگشت به برجام در داخل مخالفانی دارد، باید دید که رئیس جمهوری میانه رو ایران در این زمینه موفقیتی به دست می‌آورد یا نه. مهم‌تر از همه، نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آتی آمریکا تأثیر بسزایی بر روابط ایران و آمریکا خواهد داشت. اگر دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا که در سال ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران خارج شد، در انتخابات پیش رو پیروز شود، بعید است زمینه برای بازگشت به برجام فراهم شود. از سوی دیگر، جو بایدن تلاش‌هایی را برای احیای توافق انجام داده و چند ماه پس از به قدرت رسیدن، شش دور مذاکره با ایران را در اتریش برگزار کرده است. با این حال، این مذاکرات تاکنون ناموفق بوده، زیرا ایران به دنبال کاهش حداکثری تحریم‌ها و در مقابل ارائه حداقل امتیازات است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین