کد خبر: ۹۲۸۹۴۶
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۷

تهدید‌های نامرئی در بطری‌های پلاستیکی

نوشیدن از بطری‌های پلاستیکی فشار خون شما را افزایش می‌دهد.
تهدید‌های نامرئی در بطری‌های پلاستیکی
آفتاب‌‌نیوز :

آیا تا به حال لحظه‌ای به اقلام پلاستیکی در مجاورت خود، فکر کرده‌اید؟ اشیاء پلاستیکی کاملاً در همه جا حضور دارند و نقش‌های مختلفی را ایفا می‌کنند. از کیسه‌هایی که با مواد غذایی پر می‌کنیم تا بطری‌های آبی که برای حفظ هیدراتاسیون خود استفاده می‌کنیم. این اقلام روزمره می‌تواند چیزهای بیشتری از کاربرد و نگرانی‌های زیست محیطی آنها باشد.

عادت معمولی نوشیدن آب از بطری‌های پلاستیکی می‌تواند به مشکل سلامتی و فشار خون بالا کمک کند. به نظر می‌رسد که میکروپلاستیک‌های بطری‌ها می‌توانند به جریان خون ما دسترسی پیدا کنند و منجر به افزایش سطح فشار خون ما شوند. غافلگیری به اینجا ختم نمی‌شود، این میکروپلاستیک‌ها منحصر به ظروف پلاستیکی نیستند. آنها در بطری‌های شیشه‌ای نیز شناسایی شده‌اند.

این افشاگری باعث می‌شود که تهدیدات غیرمستقیم و در عین حال جدی سلامتی ناشی از این میکروپلاستیک‌ها را زیر سوال ببریم. به هر حال، فشار خون بالا عامل اصلی بیماری‌های قلبی است.

میکروپلاستیک‌ها که ذرات ریز پلاستیکی با ابعاد کمتر از پنج میلی‌متر هستند، بیش از آنچه تصور می‌کنیم در زندگی روزمره ما نفوذ می‌کنند. این ذرات از منابع مختلفی از جمله فرسودگی و پارگی لاستیک خودرو، تجزیه زباله‌های پلاستیکی و حتی شستن لباس‌های مصنوعی منشاء می‌گیرند.

به‌طور نگران‌کننده‌ای، این پلاستیک‌های کوچک به غذا، آب‌ و هوایی که تنفس می‌کنیم راه می‌یابند و منجر به بلع و استنشاق ناخواسته می‌شوند. پیامدهای میکروپلاستیک‌ها بر سلامت انسان هنوز تا حدودی نامشخص است.

این میکروپلاستیک‌ها می‌توانند محرک پنهانی برای خطرات قلبی عروقی باشند. تغییراتی که ما در فشار خون مشاهده کردیم نشان می‌دهد که کاهش مصرف ذرات پلاستیکی می‌تواند خطر قلبی عروقی را کاهش دهد.

زمان آن فرا رسیده است که وابستگی خود به پلاستیک و تأثیرات قابل قبول آن بر سلامتی خود را تجدید نظر کنیم. راحتی ما ممکن است هزینه بالایی داشته باشد. بنابراین، دفعه بعد که به سراغ نوشیدنی پلاستیکی یا شیشه‌ای می‌روید، به خاطر داشته باشید که آب لوله کشی ممکن است گزینه سالم‌تری باشد.

به گزارش ایسنا، فشار خون بالا، بیماریی‌ نیست که بتوان آن را به صورت قطعی درمان کرد و پس از پایان درمان، زندگی را مانند گذشته ادامه داد؛ بنابراین این بیماری تا پایان عمر به مراقبت و توجه نیاز دارد. بیماری فشار خون بالا بی‌سر و صدا پیشرفت می‌کند و عوارض خود را بر جای می‌گذارد. مشکلات و عوارض این بیماری متنوع و مهمترین آنها سکته مغزی، قلبی، نارسایی قلبی، کلیوی و تخریب شبکیه چشم است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین