کد خبر: ۹۲۸۹۹۳
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۵

زائران اربعین مراقب پشه آئدس باشند/چگونه از تب دنگی در امان بمانیم؟

معاون آموزش سازمان اورژانس کشور با تأکید بر اهمیت پیشگیری از گزش پشه آئدس و انتقال بیماری تب دنگی، زائران اربعین را به رعایت نکات ایمنی از جمله استفاده از لباس‌های آستین بلند و جوراب، به‌ویژه در ساعات ابتدایی صبح و نزدیک به غروب توصیه کرد.
زائران اربعین مراقب پشه آئدس باشند/چگونه از تب دنگی در امان بمانیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

حسن نوری ساری روز سه‌شنبه درباره مراقبت زائران در سفر اربعین اظهار داشت: تب دنگی یک بیماری ویروسی است که عمدتاً از طریق نیش پشه آئدس منتقل می‌شود. این بیماری به هیچ عنوان از طریق روابط بین انسانی قابل انتقال نیست؛ مگر از طریق انتقال خون و در شرایطی نادر که خون فرد مبتلا به تب دنگی به شخص دیگری تزریق شود که البته به دلیل وجود تب در بیماران دنگی، چنین امری بسیار نادر است.

وی افزود: عامل ابتلا به تب دنگی، نیش پشه آئدس است و این بیماری از طریق سایر گونه‌های پشه قابل انتقال نیست.

معاون آموزش سازمان اورژانس کشور خاطرنشان کرد: پشه آئدس رفتار خاصی دارد؛ نوع پشه‌ای که در ایران غالب است، روزگرد و بیشتر در اوایل صبح و نزدیک به غروب آفتاب اقدام به گزش می‌کند. این پشه در صورتی به ویروس دنگی آلوده می‌شود که فردی که مورد گزش قرار می‌گیرد، به این ویروس آلوده باشد و پس از آن، همه گزش‌های بعدی آن پشه می‌تواند بیماری را منتقل کند.

نوری توضیح داد: پشه آئدس در طول عمر خود، قادر است تا ۵۰ مرتبه گزش انجام دهد؛ بنابراین اگر این پشه در اولین روز گزش خود فردی آلوده را نیش بزند، می‌تواند حداکثر تا ۵۰ نفر دیگر را نیز مبتلا کند. با این حال، اگر پشه فردی غیرآلوده را نیش بزند، خود پشه ناقل بیماری نخواهد شد و نیش‌های بعدی آن مشکلی ایجاد نمی‌کند. به عبارتی دیگر، اگر فرد مبتلا به تب دنگی در خانه باشد و پشه‌ای در آن مکان وجود نداشته باشد، هیچ انتقال بیماری اتفاق نخواهد افتاد.

علائم بیماری تب دنگی

وی به تشریح علائم بیماری تب دنگی پرداخت و افزود: علائم این بیماری به صورت تدریجی و با نشانه‌هایی شبیه به سرماخوردگی آغاز می‌شود. درد پشت چشم، تب و لرز، سردرد، سرگیجه و بدن درد از علائم شایع این بیماری هستند؛ البته سرفه در این بیماری نادر است، اما بیشتر بیماران از درد پشت چشم و بدن‌درد رنج می‌برند.

نوری با بیان اینکه ۹۸ درصد بیماران بدون هیچ عارضه‌ای بهبود می‌یابند، گفت: اگر فردی به یک نوع ویروس تب دنگی مبتلا شود، تا پایان عمر به همان نوع ویروس مجدد مبتلا نخواهد شد، اما به دلیل وجود سه نوع مختلف ویروس، یک فرد می‌تواند در طول عمر خود سه مرتبه به تب دنگی مبتلا شود.

راه‌های پیشگیری از گزش پشه آئدس

وی با اشاره به راه‌های پیشگیری از گزش پشه آئدس افزود: برای جلوگیری از ابتلا به تب دنگی، زائران اربعین باید از لباس‌های آستین بلند و جوراب استفاده کنند تا سطح کمتری از بدن در معرض گزش قرار گیرد همچنین استفاده از اسپری یا پماد‌های دافع حشرات به‌ویژه در ساعات حساس روز، به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه موثر توصیه می‌شود.

معاون آموزش سازمان اورژانس کشور تأکید کرد: به زائران توصیه می‌شود که تا حد امکان در شب تردد کنند تا علاوه بر پیشگیری از گرمازدگی، از گزش پشه آئدس که در اوایل صبح و نزدیک غروب بیشتر فعال است، در امان بمانند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین