کد خبر: ۹۲۹۰۰۰
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۳

نیویورک‌تایمز: نتانیاهو در مذاکرات جنگ غزه انعطاف کمتری داشته است

نخست وزیر رژیم صهیونیستی این موضوع را رد می‌کند که با سخت‌تر کردن موضع مذاکره‌ای این رژیم، مانع از توافق آتش‌بس در غزه می‌شود و به طور مداوم تمامی تقصیرات را به گردن حماس می‌اندازد اما این در شرایطی است که حتی اعضای ارشد نهادهای امنیتی خود رژیم صهیونیستی هم او را به کند کردن این روند متهم می‌کنند.
نیویورک‌تایمز: نتانیاهو در مذاکرات جنگ غزه انعطاف کمتری داشته است
آفتاب‌‌نیوز :

نتانیاهو در واقع شرایط جدیدی را به خواسته‌های رژیم صهیونیستی اضافه کرده که مذاکره‌کنندگان این رژیم خود از آن بیم دارند که موانع بیشتری برای توافق ایجاد کرده باشد.

بر اساس اسناد منتشر نشده‌ای که توسط نیویورک تایمز بررسی شده و مواضع مذاکره‌ای تل‌آویو را به تفصیل شرح می‌دهد، این رژیم در اواخر ژوئیه فهرستی از شروط جدید را به میانجیگران آمریکایی، مصری و قطری منتقل کرده که شرایط سخت‌تری را به شرایط اولیه که در اواخر ماه مه وضع کرده بود، اضافه کرده است.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، در میان شرایط جدید، عنوان شده که نیرو‌های اسرائیلی باید کنترل مرز جنوبی غزه را حفظ کنند، جزئیاتی که در پیشنهاد آن‌ها در ماه مه گنجانده نشده بود. همچنین در مورد اجازه دادن به فلسطینیان آواره برای بازگشت به خانه‌های خود در شمال غزه پس از توقف جنگ، انعطاف کمتری نشان داده می‌شود.

به گفته دو مقام ارشد که خواستند نامشان فاش نشود، برخی از اعضای تیم مذاکره کننده رژیم صهیونیستی نگرانند که این شرایط جدید، توافق را به خطر بیندازد.

با این که ادعا‌هایی درباره نارضایتی‌هایی از سوی حماس درباره این شروط وجود دارد، اما منتقدان اسرائیلی، نتانیاهو را مقصر بن بست در رسیدن به توافق می‌دانند، زیرا شرایط جدید وی در زمانی که توافق در دسترس به نظر می‌رسد، خطر منحرف شدن مذاکرات را نشان می‌دهد.

برخی استدلال کرده‌اند که او ثبات دولت ائتلافی خود را بر آزادی اسرا ترجیح می‌دهد.

دفتر نخست ویر رژیم صهیونیستی نیز در بیانیه‌ای واکنشی به این مطلب نیویورک تایمز اعتبار این اسناد را زیر سوال نبرد، اما این مساله را رد کرد که او شرایط جدیدی را به شروط قبلی افزوده و نوشت، نتانیاهو در عوض به دنبال شفاف سازی ابهامات پیشنهادی در ماه مه است که اجرای آن را آسان‌تر می‌کند.

دومین نکته کلیدی اختلاف، پیچیدگی جدیدی را به راه بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه‌های خود در شمال غزه در طول آتش‌بس اضافه می‌کند.

مقام‌های ارشد اسرائیلی آشنا به مذاکرات اخیر و همچنین سران یکسری از نیرو‌های امنیتی رژیم صهیونیستی با این پیشنهاد نتانیاهو موافق هستند که بهتر است ایست‌های بازرسی برای نظارت بر مردم و رصد سلاح همچنان باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین