کد خبر: ۹۲۹۰۰۶
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۷

تلاش اروپا برای ممانعت از حمله ایران به اسرائیل؛ اقدامی خیرخواهانه یا تهدید نشان دادن ایران!

در حالی برخی کشورهای اروپایی به دنبال منصرف کردن ایران از واکنش به اسرائیل متعاقب ترور هنیه هستند که تهران بر حق دفاع مشروع تأکید می کند.
تلاش اروپا برای ممانعت از حمله ایران به اسرائیل؛ اقدامی خیرخواهانه یا تهدید نشان دادن ایران!
آفتاب‌‌نیوز :

کشور‌های اروپایی تلاش‌های زیادی برای منصرف کردن ایران از حق دفاع مشروع متعاقب ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران انجام می‌دهند.

این در حالی است که آن‌ها هیچ واکنشی به اسرائیل در خصوص این ترور انجام ندادند و وقتی تهران اعلام کرد قاطعانه پاسخ خواهد داد با کلید واژه «ثبات منطقه» در صدد منصرف کردن تهران برآمده اند.

این تلاش‌ها در صورتی است که اسرائیل عامل بی ثباتی منطقه در سایه حمایت‌های آن‌ها چند ماه است مردم غزه را به خاک و خون کشیده است. در پس این تلاش‌های به اصطلاح صلح طلبانه، کشور‌های اروپایی درصدد هستند تا خود را صلح طلب و خواهان ثبات منطقه نشان دهند و ایران را عامل بی ثباتی منطقه معرفی کنند.

در راستای این تلاش‌ها در تماس تلفنی شامگاه دوشنبه «کِر استارمر» نخست وزیر انگلیس با مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران دو طرف درباره راهکار‌های برقراری صلح و ثبات در منطقه و جهان و همچنین راه‌های ارتقای روابط دو کشور گفتگو کردند.

«کِر استارمر» نخست وزیر انگلیس نیز در این مکالمه ضمن تأکید بر ضرورت پایان جنگ غزه و آغاز سریع امدادرسانی به مردم این منطقه، مساعدت بیشتر ایران در این زمینه را خواستار شد.

کایر استارمر، نخست وزیر انگلیس در گفت‌وگوی تلفنی با مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، از وی خواست تا از «حمله به اسرائیل خودداری کند» و در ادامه نیز گفت که جنگ به سود هیچکس نیست.

استارمر به عنوان بخشی از تلاش‌ها در راستای تنش‌زدایی در خاورمیانه با پزشکیان گفتگو کرده است. اقدام تل‌آویو در ترور و شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران که برای حضور در مراسم تحلیف پزشکیان به ایران سفر کرده بود، بیم حمله تلافی‌جویانه تهران را افزایش داده و این در حالی است که غربی‌ها و حامیان رژیم صهیونیستی در روز‌های پس از شهادت هنیه، از کانال‌های مختلف خواستار خویشتن‌داری تهران شده‌اند!

مکالمه تلفنی مذکور ۳۰ دقیقه طول کشید و بعد از گفت‌وگوی استارمر با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و سایر متحدان اروپایی‌اش انجام شد.

استارمر در مکالمه با پزشکیان عمیقاً درباره شرایط خاورمیانه ابراز نگرانی کرده و از تمام طرفین خواستار تنش‌زدایی به منظور اجتناب از تشدید تنش منطقه‌ای شده است.

استارمر در این مکالمه با ادعای تعهدش به برقراری آتش‌بس فوری و افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه، مدعی شد: خطر جدی اشتباه محاسباتی وجود دارد و اکنون زمان آرامش و تأمل دقیق است. تمرکز باید روی مذاکرات دیپلماتیک باشد.

همچنین به نوشته رویترز، استارمر نیز به مثابه متحدانش در اروپا و آمریکا خواست تا ایران آنچه «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» در منطقه خوانده است را متوقف کند. وی همچنین بار دیگر ادعای واهی غرب را درباره کمک تهران به مسکو در جنگ اوکراین تکرار کرد!

همچنین اولاف شولتس صدر اعظم آلمان گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور ایران ضمن تبریک انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور ملت ایران و تقدیر از مواضع ارزشمند وی، بر آمادگی و علاقمندی کشورش برای ارتقای روابط با ایران در همه زمینه‌ها تاکید کرد.

صدر اعظم آلمان همچنین برقراری صلح و امنیت در منطقه را از اولویت‌های رویکرد آلمان نسبت به غرب آسیا و جهان عنوان و بر ضرورت توقف فوری جنگ و خشونت در غزه و برقراری آتش بس در این منطقه تاکید کرد.

از سوی دیگر حاجا لحبیب وزیر امور خارجه بلژیک در تماس تلفنی با علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه نیز ضمن خطرناک ارزیابی کردن تحولات در منطقه خاورمیانه گفت: بروکسل از وخامت اوضاع در خاورمیانه نگران است، چراکه عدم کنترل شرایط منطقه غرب آسیا را به یک جنگ تمام عیار می‌کشاند.

وی با حمایت از حق ملت فلسطین برای تعیین سرنوشت خود و محکوم کردن شهرک‌سازی‌های صهیونیستی تصریح کرد: بلژیک از حقوق آوارگان فلسطینی حمایت می‌کند و همزمان در صدد اعمال تحریم علیه شهرک نشینان صهیونیست افراطی است.

لحبیب با بیان ضرورت آتش بس فوری در غزه، خاطرنشان ساخت: باتوجه به وخامت شرایط در منطقه، همه طرف‌ها باید حداکثر خویشتن داری کنند و در این راستا تداوم رایزنی‌ها میان تهران و بروکسل مورد تاکید قراردارد.

سپر ولدکمپ وزیر امور خارجه هلند نیز در تماس تلفنی با علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه ایران با ابراز نگرانی از وخامت اوضاع در منطقه غرب آسیا و لزوم خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای کاهش تنش اظهار داشت: حمله به یک مدرسه در غزه دلخراش است.

وی افزود: هلند خواستار آتش‌بس و کاهش خشونت‌ها و ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه است.

تلاش‌های کشور‌های اروپایی برای منصرف کردن ایران از حق دفاع مشروع در حالی است که بیانیه اخیر تروئیکای اروپایی مورد انتقاد ایران قرار گرفت. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه منتشره از سوی سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس در خصوص تحولات منطقه اظهار داشت: بیانیه سران سه کشور اروپایی در حالی منتشر شده که در اثر بی تفاوتی کشور‌های غربی و حامی رژیم اسرائیل، ارتکاب انواع جنایات بین‌المللی از جمله نسل‌کُشی و جنایات جنگی این رژیم علیه ملت بی‌دفاع فلسطین استمرار دارد و بی کیفرمانی مقامات صهیونیستی، وقاحت آن‌ها در ارتکاب شنیع‌ترین جرایم و جنایات بین‌المللی را افزوده است.

کنعانی با اشاره به وخامت اوضاع انسانی در نوار غزه گفت: در شرایطی که سازمان ملل متحد و شورای امنیت آن بیش از ده ماه است که در ایجاد بازدارندگی علیه رژیم جنایتکار صهیونیستی ناتوان هستند، ابعاد جنایات ضدبشری رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و ترور‌های فراسرزمینی آن در دیگر کشور‌های منطقه هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد و در کمال تعجب هیچ اقدام عملی و مؤثر از سوی کشور‌های غربی از جمله آلمان، فرانسه و انگلیس برای توقف و یا مقابله با این جنایات مشاهده نمی‌شود.

کنعانی افزود: بیانیه سه کشور یاد شده، بدون هیچ اعتراضی به جنایات و جرایم بین‌المللی رژیم صهیونیستی، به صورت وقیحانه‌ای از جمهوری اسلامی ایران برای عدم اقدام تنبیهی و بازدارنده علیه رژیم متجاوز به حاکمیت و تمامیت سرزمینی خویش، درخواست می‌نماید.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چنین درخواست‌هایی فاقد منطق سیاسی، مغایر کامل با اصول و قواعد حقوق بین‌الملل و مطالبه‌ای زیاده خواهانه است و به منزله حمایت علنی و عملی از منشأ جنایات بین‌المللی و تروریسم در منطقه و تشویق و پاداش به آمرین و عاملین ارتکاب نسل‌کُشی، جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و تروریسم به شمار می‌رود.

کنعانی افزود: اگر کشور‌های یاد شده واقعاً به دنبال صلح و ثبات در منطقه هستند، باید برای یک بار هم که شده، در برابر جنگ افروزی و ماجراجویی رژیم آپارتاید اسرائیل به طور عملی بایستند و جنگ علیه غزه و کشتار فجیع و هولناک زنان و کودکان و شهروندان بی‌دفاع فلسطین را فوراً متوقف کنند.

کنعانی خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران در دفاع از حاکمیت و امنیت ملی خود و نیز کمک به استقرار ثبات پایدار در منطقه و ایجاد بازدارندگی در مقابل منشأ حقیقی و منبع واقعی ناامنی و تروریسم در منطقه، قاطع و مصمم است و در استفاده از حقوق شناخته خویش، از کسی اجازه نمی‌گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد، بی‌عملی دولت‌ها و شورای امنیت سازمان ملل در برابر وحشی‌گری رژیم سفّاک صهیونیستی و همچنین حمایت سیاسی و نظامی گسترده دولت‌های غربی از این رژیم، عامل اصلی گسترش بحران در منطقه است و البته حامیان رژیم اسرائیل باید در برابر جنایات در حال انجام و بدون حد و مرز در غزه و غرب آسیا پاسخگو باشند.

منبع: تابناک
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین