کد خبر: ۹۲۹۳۸۵
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳

دفاع معاون اجرایی رئیس‌جمهور از وزرای پیشنهادی کشور و بهداشت

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با بیان اینکه کمبود منابع، بخش‌های مختلف کشور را متاثر کرده است، ضمن اشاره به مشکلات نظام سلامت و نظام دارویی کشور، گفت: اگر وزیر بهداشتی انتخاب می‌کنیم بدانید که این فرد درد مردم دارد و مجروح جنگ است و برای تمامیت ارضی و عزت ایران جنگیده است.
دفاع معاون اجرایی رئیس‌جمهور از وزرای پیشنهادی کشور و بهداشت
آفتاب‌‌نیوز :

محمدجعفر قائم‌پناه در چهل‌وششمین همایش ملی روز داروسازی که روز چهارشنبه، ۲۴ مرداد ماه در سالن همایش رازی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: گرامیداشت و نامگذاری روز‌هایی مانند روز «داروساز»، «پزشک»، «مهندس»، «معلم» فقط به منظور گرامیداشت افراد نیست؛ بلکه با هدف بزرگداشت علم و دانایی است. بزرگداشت روز‌هایی از این دست به معنای بزرگداشت دانایی است.

وی ادامه داد: امیدوارم تمام ایرانی‌ها بتوانیم با دانایی به کشور عزیزمان خدمت کنیم. اگر خواهان توانایی ایران هستیم باید دانایی را پاس‌بداریم. به گفته حکیم ابوالقاسم فردوسی «توانا بود هرکه دانا بود/ ز دانش دل پیر برنا بود»؛ حکیم فرودسی به درستی و زیبایی، دانایی را عامل توانایی برشمرده است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با اشاره به درخواست‌های انجمن داروسازان ایران و جامعه داروسازی کشور اظهار کرد: اگرچه در بطن حوزه داوریی حضور نداشته‌ام، اما به واسطه طبابت و مواجهه مستقیم با بیماران از وضعیت دارویی کشور اطلاع دارم. گاهی‌اوقات، دارویی مانند «بتامتازون» برای بیماران تجویز می‌کردم، اما بیماران برای تامین این دارو با مشکل مواجه می‌شدند.

قائم‌پناه با بیان اینکه میزان بازار داروسازی کشور در سال ۱۴۰۰ معادل ۶۵همت بود، افزود: با توجه به افزایش نرخ ارز و افزایش نرخ تورم، میزان بازار دارویی کشور در سال ۱۴۰۲ به ۱۶۰ همت رسید که خود مشکل جدی برای بحث تولید ایجاد کرده است.

وی با اشاره به برخی مشکلات در حوزه تخصیص‌های ارزی دارو که تولید دارو را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با بیان اینکه کاهش تولید سبب بروز مشکلاتی شده، ادامه داد: تخصیص ارز از دیگر مشکلات حوزه دارویی به حساب می‌آید. تغییر نرخ ارز از ۴هزار و ۲۰۰ تومان به ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان نیز مزید بر علت شده است. هنگامی که ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی به ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان تبدیل می‌شود باید تامین منابع تولیدکنندگان را در کانون توجه قرار دهیم.

وی گفت: زمانی که ارز ۴۲۰۰ تبدیل به ۲۸ هزار تومانی می‌شود منابع مالی مورد نیاز دارو هفت برابر برای تولید کننده بیشتر می‌شود؛ بنابراین یکی از مشکلات جدی که باید حل شود مشکل منابع مالی تولیدکنندگان است. بحث بعدی که باز تولید کنندگان دارو با آن مواجه هستند، وضعیت پرداخت‌ها است. شرکت‌های بیمه پرداخت‌ها را به موقع به داروخانه‌ها انجام نمی‌دهند و به همین ترتیب است که متعاقبا شرکت‌های پخش مطالبات تولید کننده را نمی‌دهند و یک سیکل معیوب در حال انجام است. از طرفی هم سیاست‌های انقباضی بانک‌ها به خصوص بانک مرکزی مانع تحویل منابع مالی دارویی شده است.

قائم پناه همچنین به بحث ناکافی بودن منابع دارویار و سوبسیدی که باید پرداخت شود تا در زمینه هزینه‌های دارو فشاری به مردم نیاید، اشاره کرد و گفت: مجموعه این عوامل نهایتا منجر به این شده که امسال تا این مقطع زمانی ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش تولید دارو داشته باشیم. تقریبا تمام مسایلی که در کمبود می‌بینید نیز ناشی از همین موارد است و باید حل شود.

وی با بیان اینکه در یکی دو هفته گذشته این موارد را پیگیری کردم و با بانک مرکزی صحبت کردیم و جلسه گذاشتیم و تا حدود زیادی مسایل حل شد، افزود: حدود ۴۰۰ میلیون دلار تامین ارز خواهد شد و وزارت بهداشت همتی کند و پیگیری کند و این ۴۰۰ میلیون را نقد کنند. برای شرکت‌های دارویی حدود ۵۰ همت منابع مالی تامین شده است. برای تولید نیز اوراق اعتباری فراهم است که می‌تواند کمک کند. از طرفی هم برای دریافت ارز و نقدینگی از شرکت‌های دارویی چهار ماه به آن‌ها فرصت داده شده و وام قرض الحسنه به شرکت‌های دارویی داده می‌شود که با این کار مشکل حل شود. در مجموع با مجموعه تصمیمات اتخاذ شده نباید مشکل جدی ایجاد شود تا از این بحران‌ها رها شویم.

وی در ادامه صحبت‌هایش به بحث تولیت وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: هم بنده و هم دکتر پزشکیان به شدت به این موضوع حساس هستیم و در جلسه‌ای که با آقای دکتر ظفرقندی (وزیر پیشنهادی بهداشت به مجلس) داشتیم، اولین مساله مورد نظرمان تولیت وزارت بهداشت در همه عرصه‌ها و طبق قانون است. دکتر پزشکیان هم به صورتی جدی از اول خودشان قانون را در مجلس نوشته‌اند؛ بنابراین باید این موضوع را دنبال کنیم و در این دوره اگر نتوانیم تولیت وزارت بهداشت را تثبیت کنیم دیگر تثبیت نخواهد شد و این کار را خواهیم کرد و در همه امور سلامت مردم باید تحقق یابد.

وی در ادامه صحبت‌هایش، امنیت، سلامت و آموزش را سه وظیفه عمومی حاکمیت دانست و افزود: حمایت دولت از نهاد‌های مدنی و صنفی را به جد اعلام می‌کنم تا بتوانیم نهاد‌های صنفی را تقویت و قدرتمند کنیم؛ البته این منوط به آن است که آن‌ها خودشان هم قدرتمند شوند و همت و تلاش کنند و مطالبه‌گر باشند. ما هم کمک می‌کنیم و باورمان بر این است که پیشرفت کشور تنها در گرو قوی‌تر شدن و تمرکز قدرت در دست دولت نیست و مردم هم باید هم دانا و توانا شوند. مردم توانا و نیرومند است که می‌تواند دولت را توانا و قدرتمند کند و مطالبه‌گری مردم و نهاد‌های مدنی و صنفی که واسط بین مردم و دولت هستند باید بتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند.

قائم پناه ادامه داد: آنچه که الان مشکل داریم کمبود منابع خیلی بخش‌های مختلف کشور را متاثر کرده است؛ این اسب زین کرده‌ای که می‌گویند، خیلی هم زینش خوب نیست، اسبش هم خیلی راه نمی‌رود. نمی‌خواهیم خیلی هم این مسایل را بیان کنیم، اما چندعدد را اعلام می‌کنم؛ به عنوان مثال برای اجرای همین طرح دارویار ۷۵ همت مصوب بوده که ۱۲ همت داده شده و این درحالیست که نیاز آن حدود ۱۲۰ همت است. یا در گندم، گندم را خریدیم در سیلو گذاشتیم، اما پول کشاورز را نداریم بدهیم؛ توانستیم با فشار از جا‌های مختلف ۹۵ همت را اخیرا پرداخت کنیم و این درحالیست که مصوب آن ۱۴۰ همت است و پیش بینی و نیاز آن ۲۲۰ همت؛ در واقع ۱۰۰ همت کم داریم. همچنین بازنشسته‌هایی که خواهان حق‌شان هستند و باید از آن‌ها عذرخواهی کنیم، ۲۲ همت برایشان پیش بینی شده، در حالی که نیاز ما ۷۵ همت است؛ بنابراین اسب‌مان هم خیلی زین کرده نیست و امیدواریم بتوانیم این مشکلات را با دانایی و توانایی و صبوری مردم حل و فصل کنیم.

وی در ادامه صحبت‌هایش با درباره برخی مسایل سیاسی کشور که در فضای مجازی مطرح شده نیز گفت: آنچیزی که دولت تعهد کرد و در گفتمان دکتر پزشکان بود، اول صداقت و راستگویی بود؛ دکتر پزشکیان وعده نداد که طلا و گوشت و زمین می‌دهم؛ وعده داد که صادقانه حرف بزنیم و به مردم دروغ نگوییم و آنچه را که می‌گوییم گردنمان را برایش گرو بگذاریم.

وی افزود: دکتر پزشکیان صحبت از دولت وفاق کرد و گفت که یک دسته و یک گروه نمی‌تواند به تنهایی آن دسته و گروه در کشور را اداره کند؛ بنابراین همه افراد با همه نگرش‌ها باید ایران را اداره کنند. یک دسته و یک گروه نمی‌تواند کشور را اداره کند. نگرش‌ها و بینش‌های مختلف را باید پای کار آورد که بتوانیم کشور را بر اساس دانایی، توانایی و استفاده از نخبگان و دلسوزان کشور را اداره کرد. دکتر پزشکیان در حضور رهبری معظم و مردم قول دادند که من بر این عهده پایبندم که خدمتگزار مردم باشم؛ بنابراین دولت وفاق بر این مبنا شکل گرفته است.

قائم پناه ادامه داد: براساس مولفه‌ها و ساختار قدرت باید وارد عرصه سیاست شد نه بر اساس آرمان‌ها و ذهنیت‌هایمان. اصلا سیاست یعنی تحقق ممکن‌ها نه تحقق آرمان‌ها و ایده‌ها و آرزوها. خیلی‌ها آرزوی خیلی چیز‌ها را دارند، اما اینکه این‌ها محقق شود موضوع دیگری است؛ نه اینکه آرزوهایمان را در فضای منتشر کنیم و بگوییم بر اساس این آرزو‌ها دولت باید چنین و چنان باشد؛ بنابراین بر این اساس دولت شکل گرفته و همه همکاران در کابینه دکتر پزشکیان متعهد به چند نکته اساسی هستند؛ اول چشم‌انداز؛ چشم اندازی که در آن ایران باید مقام اول در منطقه باشد. انسان‌ها در این چشم انداز دارای کرامت و دارای ارزش و اعتبار هستند و همین طور سیاست‌های کلی که سیاست‌های کلی مبتنی بر دانایی، خردورزی و استفاده از همه نخبگان کشور است. همچنین حفظ تمامیت ارضی و حفظ ارزش‌های دینی و ملی، بنابراین دولتمردان ما مکلف به این تعهد و اجرای برنامه هفتم توسعه هستند.

وی افزود: در بند سوم سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تاکید شده که گزینش‌ها باید به روز و کارآمد باشد و از تنگ نظری خودداری شود؛ ببینید اگر همین یک جمله اجرایی شود چه اتفاقی در کشور خواهد افتاد. عزیزانی که در کابینه هستند همه معتقد به رویکرد تغییر هستند؛ تغییر برای رضایتمندی مردم؛ تغییر برای عزتمندی مردم. اگر کسی عزت ایران را می‌خواهد باید اکثریت مردم را راضی کند؛ بنابراین باید در رویکردهایمان اساس را بر این بگذاریم که مردم ارباب ما هستند و در مقابل ارباب باید کرنش کرد و تسلیم شد و خواست مردم را اجرا کرد.

قائم پناه تاکید کرد: باید به زنان این کشور سر تعظیم فرود آورد و احترام گذاشت. باید عزت را پاس بداریم و به جوانان احترام بگذاریم. مردم کرامت را بیش از هر چیز دیگری می‌خواهند؛ بنابراین تلاش کنیم که متعهد شویم که عزت مردم و جوانان و زنان را در سراسر ایران حفظ کنیم و با زبان تکریم با زنان صحبت کنیم. 

وی ادامه داد: بنابراین اگر وزیر کشوری معرفی می‌کنیم، بدانید وزیری است که رویکرد‌ها و قول‌های دکتر پزشکیان را می‌خواهد اجرا کند؛ اگر وزیر بهداشتی انتخاب می‌کنیم این فرد درد مردم دارد و مجروح جنگ است و برای تمامیت ارضی و عزت ایران جنگیده است.

قائم پناه گفت: اگر وزیر کشوری معرفی می‌کنیم، بدانید وزیری است که رویکرد‌ها و قول‌های دکتر پزشکیان را می‌خواهد اجرا کند؛ اگر وزیر بهداشتی انتخاب می‌کنیم این فرد درد مردم دارد و مجروح جنگ است و برای تمامیت ارضی و عزت ایران جنگیده است؛ وزیر پیشنهادی بهداشت وزیری خواهد بود که در خدمت مردم است؛ بنابراین آنچه در فضای مجازی صحبت می‌شود، واقعیت نیست. آقای مؤمنی (وزیر پیشنهادی کشور) از نیرو‌های مخلص است و همیشه در کنار مردم بوده؛ هرچند که وی اصولگراست، اما رویکردش رویکرد تغییر و اصلاح طلبانه است و وفاق یعنی همین که هم اصولگرایان و هم اصلاح طلبان هم معتدلان حول محور ایجاد ایرانی با عزت و احترام دور هم بنشینیم و برای ایران کار کنیم.

وی در ادامه با بغض درباره مشکلات کشور افزود: برای فرزندانمان در خارج از کشور، برای نوه‌های آینده‌مان و برای زنان و برای دختران و برای کودکان‌مان بهبودی و امید ایجاد کنیم. مهم نیست چه کسی وزیر شود مهم این است که امید ایجاد کنیم و باور کنیم که ایران باید جایگاهی والاتر و برتر داشته باشد. ایران باید عزتمند باشد، سابقه تاریخی و ملی ما یک ایران با عظمت است. باید تلاش کنیم عزت ایران و مردم را حفظ کنیم. باید ایرانی در تمام دنیا سرافراز باشد. باید کودکان ما در آینده امید داشته باشند که ایران‌شان سرافراز است. همه باید جانفشانی کنیم؛ چو ایران نباشد تن من مباد.

قائم پناه افزود: بنابراین اگر صحبت از دولت وفاق می‌شود و این بیاید و آن نیاید؛ همه حول یک محوریم برای عزت ایران و اینکه کودکان ما آینده‌ای روشن داشته باشند و امیدواریم همگان، این دولت برآمده از مظلومیت مردم و برآمده از یک شرایط سخت بین‌المللی را کمک کنیم.

وی با اشاره به حمایت‌ها و کمک‌های مقام معظم رهبری افزود: امیدواریم بتوانیم ایران را آباد و آزادتر کنیم و توسعه را در همه عرصه‌ها داشته باشیم؛ به فضل الهی این کار را خواهیم کرد؛ بنابراین از مجلس از همین تریبون درخواست می‌کنم که به کابینه دکتر پزشکیان با همه فراز و فرود‌ها که نماد یک توافق ملی است، رای دهد و کمک کند دولت زودتر مستقر شود.

قائم پناه ادامه داد: در کار پزشکی وقتی یک کار علمی انجام می‌شود و بیماری تشخیص داده می‌شود، معمولا پروتکل درمانی یکسان است؛ مهم نیست پزشک کیست، اما یک نسخه می‌نویسند. اگر مبنای کارمان علمی شود و اداره کشور بر محور دانش و دانایی بچرخد، مهم نیست چه کسی بر سر کار بیاید؛ مهم عملکرد علمی است. کمک کنید ایران را عزتمندتر کرده و برای زنان و مردان کشور امید ایجاد کنیم که در این کشور بمانند و کشور آباد کنند و بسازند ایران عزیز را.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین