کد خبر: ۹۲۹۳۹۵
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸

راهنمای جامع سفر به شهر بادگیر‌های ایران: سفری به قلب تاریخ و فرهنگ ایران

اگر می‌خواهید برای تعطیلات آخر هفته، تجربیاتی جدید به دست آورید؛ دست از مقاصد تکراری بر دارید و این بار به شهر یزد با کویر چشم‌نواز و ابنیه قدیمی منحصر‌به‌فرد که آینه‌ای تمام‌نما از فرهنگ و تمدن ادوار تاریخی به نمایش می‌گذارد، سفر کنید.
راهنمای جامع سفر به شهر بادگیر‌های ایران: سفری به قلب تاریخ و فرهنگ ایران
آفتاب‌‌نیوز :

یزد که در میان گردشگران جهانی با خشت خام، قنات و باد‌گیر‌های هنرمندانه شناخته می‌شود؛ قدمتی طولانی دارد و می‌تواند شما را با تماشای هر بخش خود، شگفت‌زده کند و برایتان خاطراتی ماندگار به ارمغان آورد.

راهنمای جامع سفر به شهر یزد

سفر به شهری نا‌شناخته با اقلیم، مردم و شرایط جدید زندگی، می‌تواند در ابتدا برایتان به عنوان یک چالش تلقی شود. در حالی که پس از مدتی به هیجانی غیر‌قابل‌انکار تبدیل می‌شود. به طور کلی، بهتر است قبل از آغاز سفر، اطلاعات کاملی نسبت به این شهر به دست آورید تا برای آماده‌سازی وسایل، گشت‌و‌گذار در شهر و شناخت تمدن موجود در بند بند این شهر دچار مشکل نشوید.

معماری ارزشمند و سنتی یزد در طول سالیان دراز، گردشگران داخلی و خارجی بی شماری را از سراسر ایران و دنیا به سمت خود جذب کرده است. البته جاذبه‌های تاریخی، مراسمات باشکوه، غذا‌های محلی، آب و هوا، خون‌گرمی مردم یزد، تا امروز در جذب گردشگر تاثیر زیادی گذاشته است.

قدمت طولانی شهر یزد در کنار بافت سالن و دست‌نخورده‌ای که دارد، این شهر را در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز قرار داده است. در نتیجه، تمام معماران دنیا مجذوب این امر شده‌اند. اکثر مردم یزد مسلمان و شیعه هستند، اما گروه بزرگی از زرتشتیان ایران و اقلیت کوچکی از یهودیان و ارامنه هم در این شهر ساکن‌اند.

یزد در منطقه فلات مرکزی ایران قرار دارد و به همین دلیل یکی از مناطق مناسب برای تور‌های کویرنوردی و کمپ کردن در بیابان‌های اطراف آن‌ها است. اینکه بخواهید در کدام منطقه یزد اقامت کنید، به هدف شما از سفر و نقدینگی مالی‌تان بستگی دارد. رزرو هتل یزد در شرایطی که بسیاری از اقامتگاه‌ها و هتل‌های سنتی این شهر، در بافت تاریخی و قدیمی قرار دارند. تجربه‌ای جدید برایتان به ارمغان می‌آورد. اگر به گشت و گذار و قدم زدن در کوچه‌های خشتی یزد علاقه‌مند هستید، این انتخاب برای شما مناسب است. اما اگر با هدف کمپ در طبیعت، ماجراجویی خود را آغاز کرده‌اید از کویر و مناطق تاریخی زیبای یزد غافل نشوید.

بهترین زمان و فصل برای سفر به یزد

استان یزد در اقلیمی گرم و خشک قرار دارد. به همین علت، در تابستان آب‌وهوای بسیار گرم و در زمستان، آب‌و‌هوای به شدت سرد و خشک را در یزد مشاهده می‌کنیم. به همین واسطه، بهترین زمان سفر به یزد از لحاظ آب‌وهوا به فصل پاییز، اواخر زمستان تا نیمه بهار شامل ۳ ماه پاییز، اسفند، فروردین و اردیبهشت بر می‌گردد.

در واقع فصل بهار که همزمان با تعطیلات نوروزی است، علاوه بر آب‌و‌هوای مناسب، فرصت بازدید از تمام اماکن گردشگری یزد را فراهم می‌کند. در صورتی که تمایل دارید، هنگام ازدحام جمعیت از سفر بپرهیزید، پاییز و ماه اسفند که هنوز دانش‌آموزان و مشاغل مختلف تعطیل نشده‌اند، موقعیت زمانی بهتری به شمار می‌رود.

پاییز یزد، فصلی خلوت و خوش آب‌و‌هوا برای سفر

به طور کلی در فصل پاییز، دیگر خبری از گرمای طاقت‌فرسای تابستان یزد نیست. چرا که هوا نسبتا خنک است. در عین حال به دلیل همزمانی با آغاز سال تحصیلی، نسبت به فصل بهار خلوت‌تر است و بلیط قطار تهران یزد راحت‌تر پیدا می‌شود. بنابراین، می‌توان گفت که انتخاب بهترین زمان برای سفر به همراهان و دلیل شما از سفر بستگی دارد.

در صورتی که می‌خواهید با خانواده سفر کنید، شرایط مرخصی و تعطیلی فرزندان مهم است. اما اگر می‌خواهید در این شهر و مناطق طبیعی بکر آن به اصطلاح "کمپ" کنید، آب‌و‌هوای به دور از گرما و سرمای شدید تابستان و زمستان، اهمیت ویژه‌ای دارد.

تور‌های کویر‌نوردی یزد به طور معمول در فصل پاییز ارائه می‌شوند. شما می‌توانید یا خرید بلیط قطار برای گردش چند روزه، سفری اقتصادی را برای خود و خانواده رقم بزنید و از شب‌های پرستاره‌ی کویر نهایت لذت را ببرید.

بهترین مسیر و وسیله برای سفر به یزد

سفر به شهر یزد برای هر ایرانی واجب است و برای علاقمندان به تاریخ، مقصدی جذاب به شمار می‌رود. راه‌های مختلفی برای مسافرت به یزد وجود دارد که با توجه به شرایط، زمان و بودجه شما متفاوت می‌شود. کسانی که به دنبال هزینه کمتر، راحتی و امنیت بیشتر هستند، سفر به یزد را با قطار ترجیح می‌دهند و عده‌ای دیگر که بودجه کافی ندارند، یا دوست دارند در طول مسیر از جاذبه‌های شهر‌های دیگر هم دیدن کنند، با خودروی شخصی راهی سفر به یزد می‌شوند. از طرفی کسانی که بعد زمانی برایشان اهمیت دارد و به دنبال سریع رسیدن به مقصد هستند، از هواپیما استفاده می‌کنند.

یکی از راه‌های دسترسی راحت و ایمن به یزد، استفاده از مسیر ریلی و راه آهن است. در واقع این راه پیشنهادی برای سفر به این شهر توریستی یزد، علاوه بر خاطره‌انگیز بودن، سفری مقرون به صرفه با ایمنی‌بالاتر به شمار می‌رود. به طور کلی سفر با قطار برای افرادی که به صورت دسته جمعی و خانوادگی سفر می‌کنند، گزینه‌ی مناسبی محسوب می‌شود که علاوه بر راحتی و هزینه کمتر، فضای اختصاصی در کوپه‌های قطار با امکانات عالی را در اختیارتان قرار می‌دهد تا در کنار خانواده یا دوستان از مسیر لذت ببرید.

بهترین اماکن اقامتی و اقامتگاه‌های یزد

شهر زیبای یزد، جایگاه دومین شهر تاریخی زنده جهان پس از ونیز را به خود اختصاص داده است. در هر گوشه‌ی یزد، تاریخ و فرهنگ‌های بی‌نظیر دیده می‌شود که با دیدن گنبد‌های قدیمی، خانه‌های خشتی و آثار باستانی، گردشگران را به خود جذب می‌کند. تجربه سفر به یزد، با اقامت در بهترین هتل‌ها و اقامتگاه ها‌ی این شهر تکمیل می‎شود. در این استان تاریخی، مسافران می‌توانند در هتل‌های مدرن و تازه‌ساخته یا خانه‌های قدیمی که به هتل تبدیل شده‌اند، اقامت کنند.

اقامتگاه‌های یزد، فرصتی برای ساخت تجربیات خاطره‌انگیز

اقامت در خانه‌های تاریخی این شهر نیز تجربه‌ای دلنشین و خاصی را برای گردشگران فراهم می‌کند. خانه‌های تاریخی با معماری اصیل و سنتی، اتاق‌های رو به حیاط با چشم‌انداز زیبا، در و پنجره چوبی با شیشه‌های رنگی در کنار امکانات رفاهی مناسب، مورد علاقه‌ی بسیاری از گردشگران با ذوق هنری است.

اقامتگاه بوم گردی اوروزا یزد با قدمت ۸۰ سال، در لیست بهترین اقامتگاه‌های یزد قرار دارد. این مجموعه در بافت تاریخی شهر یزد، با امکاناتی همچون تلویزیون، حمام، سرویس فرنگی، یخچال، پذیرش ۲۴ ساعته و خدمات خانه‌داری، مشغول پذیرایی از گردشگران و مسافران این منطقه هستند.

آشنایی با غذا‌ها و سوغات یزد

یکی از لذت بخش‌ترین قسمت‌های سفر به هر یزد، خریدن سوغاتی‌های آن شهر است که تا مدت‌ها یادآور خاطرات شیرین سفر برای ما می‌شود. شهر یزد علاوه بر دیدنی‌های فراوان سوغاتی‌های زیادی هم دارد، که به دودسته‌ی خوراکی‌ها و صنایع‌دستی استان یزد، تقسیم می‌شوند.

  • سوغاتی‌های خوراکی

خوراکی‌ها و شیرینی‌های خوشمزه یزد شامل نان و کیک می‌شود. قطاب یزد معروف‌ترین شیرینی یزدی به شمار می‌رود که در سایر شهر‌ها نیز پخت می‌شود و در میان اقوام مختلف ایرانی به دلیل طعم دل‌نشین و عطر مطلوب، جایگاه ویژه‌ای دارد. کیک یزدی هم یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های خوراکی یزد است که در تمام شهر‌ها و به خصوص یزد، در مناسبت‌ها و جشن‌های مذهبی مرسوم است و برای پذیرایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • صنایع دستی

خرید صنایع‌دستی یزد گزینه‌ای بسیار مناسب برای افرادی است که قصد دارند تحفه‌ای از این شهر زیبا را برای خود و یا دوستان خود به یادگار ببرند. به طور مثال، ترمه‌ی یزد یکی از هنر‌های اصیل و سنتی ایرانی به شمار می‌رود که از گذشته تاکنون رونق زیادی در استان یزد داشته است؛ و به عنوان سوغاتی این شهر، طرفداران زیادی در بین توریست‌های خارجی دارد.

زیلو یزدی، قطعا یکی از زیباترین و باارزش‌ترین سوغاتی‌های یزد به شمار می‌رود که با دستان هنرمند مردم بومی به عنوان یک زیرانداز نرم و راحت طراحی می‌شود و جنسی نخ پنبه‌ای دارد.

شهر یزد، برای هر سلیقه‌ای غذای محلی دارد. هر چند روزی که در این شهر اقامت داشته باشید، می‌توانید غذای جدیدی را امتحان کنید. خورش‌ها معروف‌ترین غذا‌های محلی یزد به شمار می‌روند. قیمه نخود یکی از این خورش‌های لذیذ یزد محسوب می‌شود که در ترکیبات خود، گوشت و حبوبات وجود دارد. فسنجان یزدی یکی دیگر از غذا‌های خاصی است که با فسنجان مشهور ایرانی متفاوت است و با ترکیبات جدید خوشمزه‌تر از همیشه می‌شود.

مهمترین جاذبه‌ها و دیدنی‌های شهر یزد

شهر تاریخی یزد، به دلیل جاذبه‌های خیره‌کننده و فراوان، محبوبیت جهانی دارد. این شهر به خاطر بادگیر‌ها و قنات‌هایش مورد استقبال بسیاری از توریست‌ها قرار می‌گیرد. ضمنا در گوشه و کنار این شهر، مکان‌های دیدنی زیادی وجود دارد که در ادامه توضیح می‌دهیم:

_ مسجد جامع

مسجد جامع یزد یکی از شاهکار‌های معماری ایرانی به شمار می‌رود که حدود ۱۰۰ سال پیش و در ۳ دوره مختلف ساخته شده است. این بنای مذهبی دارای معماری اصیل و خیره‌کننده‌ای است. طاق‌ها، تزئینات آجری و کاشی‌کاری‌هایی که شامل خطوط و آیات عربی است، ویژگی‌های خاص این مسجد به شمار می‌رود میدان ساعت یکی از قدیمی‌ترین برج‌های ساعت ایران و کل جهان محسوب می‌شود و معمولا توسط گردشگران بازدید می‌شود.

_ باغ دولت آباد

باغ دولت آباد یزد، یکی از ۹ باغ ایرانی به شمار می‌رود که نام آن، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این باغ بلندترین بادگیر‌های جهان را دارد و با ۲۶۰ سال قدمت و ​​۶.۴ هکتار، یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های ایرانی محسوب می‌شود.

_ امیر چخماق

مجموعه امیرچخماق یزد که شامل یک میدان با آثار تاریخی ارزشمند و ستونی برجسته با مناره‌های بلند می‌شود، اصیل ترین، نقطه‌ی شهر یزد به شمار می‌آید که قدمت آن به قرن پانزدهم قبل از میلاد و زمان تیموریان می‌رسد.

_ شش بادگیر

آب انبار شش بادگیر، یکی از جاذبه‌های گردشگری یزد محسوب می‌شود که جزو ۷۵ آب انبار‌های اصلی یزد به شمار می‌رود و قدمت آن به ۱۸۰ سال پیش در دوره قاجار بر می‌گردد و ساختاری ۸ ضلعی دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین