کد خبر: ۹۲۹۴۰۳
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۷

بستری ۱۱ نفر در همدان بر اثر گرمازدگی

رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ۱۱ نفر به علت ضعف و بی حالی ناشی از گرمازدگی در مراکز درمانی این استان بستری شدند.
بستری ۱۱ نفر در همدان بر اثر گرمازدگی
آفتاب‌‌نیوز :

«محمدرضا شکوهی» روز پنجشنبه افزود: ۶ نفر در همدان، ۲ نفر ملایر، ۲ نفر در شهرستان بهار و یک نفر در کبودرآهنگ دچار گرمازدگی شدند.

وی اضافه کرد: سه نفر از افراد گرمازده بستری در مراکز درمانی این استان زن و هشت نفر مرد هستند که تعدادی از بیمارستان ترخیص و شماری همچنان در حال طی فرایند درمان هستند.

رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان، رنج سنی این افراد را ۳۵ تا ۵۰ سال عنوان و بیان کرد: این افراد به علت فعالیت طولانی مدت زیرنور مستقیم آفتاب، فعالیت مستمر در محیط های گرم بدون تهویه و سیستم خنک کننده و فعالیت در ساعات گرم روز دچار گرمازدگی شده بودند.

شکوهی به شهروندان توصیه کرد: برای پیشگیری از گرما زدگی از فعالیت مستمر و طولانی مدت زیر نور مستقیم آفتاب پرهیز و در صورت فعالیت زیرنور خورشید از کلاه لبه دار، لباس رنگ روشن، نخی و نازک استفاده کنند.

شکوهی تاکید کرد: در صورت گرمازدگی باید حرارت بدن به صورت تدریجی کاهش یابد یعنی نباید برای فرار از این وضعیت به یکبار خود را داخل استخر و آب سرد انداخت و از اسفنج برای خیس کردن و کاهش میزان حرارت بدن بهره گرفت.

وی گفت: علائمی که نشان می دهد انسان در معرض گرمازدگی است شامل ضعف و خستگی، کشیدگی و درد عضلات، استفراغ و تهوع، پوست رنگ پریده و چسبناک، گرفتگی عضلات، سرگیجه، ضعف و غش است.

رئیس اورژانس پیش‌ بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان توصیه کرد: در صورت مواجهه با فرد گرما زده ابتدا باید او را به مکان سایه و خنک منتقل کرد و به پشت قرار داده سپس پای او را ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر بالاتر از بدن قرار داد همچنین در صورت بروز تشنج و کاهش هوشیاری فرد گرما زده، از دادن نوشیدنی خنک به او پرهیز کرد.

شکوهی، خشک و داغ شدن پوست، عدم تعریق، قرمزی و کبودی پوست، تنفس کوتاه و سریع، نبض سریع و ضعیف، سردرد، گرفتگی عضلات، گشادی مردمک چشم از علائم گرمازدگی برشمرد.

به گفته کارشناس اداره کل هواشناسی همدان، تغییرات دمایی محسوسی طی پنج روز آینده در این استان پیش بینی نمی شود با این حال احتمال افزایش دماهای کمینه (اوج میزان کاهش دما طی یک شبانه روز) استان بین ۲ تا ۳ درجه سانتیگراد وجود دارد.

دمای هوا در همدان طی ۲۴ ساعت گذشته بین ۳۶ و ۱۵ درجه سانتیگراد در نوسان بوده است.

سال گذشته ۹ نفر به علت گرمازدگی در بیمارستان های استان همدان بستری شدند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین