کد خبر: ۹۲۹۶۶۱
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۸

توصیه‌های بهداشتی برای زائران اربعین

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، با تاکید بر رعایت توصیه‌های بهداشتی و ایمنی توسط زائران اربعین، گفت: عمل به این توصیه‌ها، ضمن تأمین سلامتی زائران در مسیر پیاده‌روی، تجربه‌ای آرام و ایمن برای آن‌ها به ارمغان خواهد داشت.
توصیه‌های بهداشتی برای زائران اربعین
آفتاب‌‌نیوز :

ملیحه نقدی اظهار کرد: زائران در سفر معنوی اربعین، علاوه بر استفاده از کوله‌پشتی مناسب و دارای بندِ کمری، از سنگین کردن کوله‌پشتی جلوگیری کرده و از کلاه و عینک آفتابی در طول روز، به ویژه در ساعات گرم (ساعت ۱۰ الی ۱۶) استفاده کنند.

وی تصریح کرد: زائران برای جلوگیری از کم‌آبی، آب آشامیدنی با بسته‌بندی بهداشتی مصرف کرده و علاوه بر جوشاندن مواد غذایی کنسروی قبل از مصرف، از استفاده از این نوع مواد غذایی به‌صورت سرد جدا خودداری کنند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان به زائران توصیه کرد: همچنین از مصرف مواد خوراکی فاقد بسته‌بندی و مشخصات بهداشتی مانند آب، یخ، شربت، آبمیوه، سالاد و سبزیجات فله پرهیز کنند و افراد دیابتی نیز خوردن ۶ وعده غذای سبک را جایگزین ۳ وعده کنند.
 
نقدی با تأکید بر اینکه افراد در حین سفر و به منظور حفظ سلامت خود حتما شست‌وشوی صحیح و مکرر دست‌ها با آب و صابون یا شوینده‌های بر پایه الکل را جدی بگیرند، گفت: زائران برای پیشگیری از ابتلا به بیماری، از روبوسی و دست دادن با بیماران به شدت پرهیز نموده و مرتب دست‌های خود را پیش از غذا و پس از استفاده از سرویس‌های بهداشتی، شست‌وشو کنند.

او ادامه داد: با توجه به تراکم جمعیت در سفر اربعین، استفاده از ماسک در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی موثر خواهد بود. بنابراین بهتر است زائران، ماسک به همراه داشته باشند.

وی به زائران توصیه کرد: برای پیشگیری از گزش پشه، لباس‌های آستین‌دار بلند و به رنگ روشن و غیرچسبان استفاده کنند و ضمن پرهیز از خوابیدن در فضای باز، روی کالسکه کودکان نیز توری نصب کنند.
 
نقدی ادامه داد: افراد برای جلوگیری از ایجاد تاول، از کفش‌های پارچه‌ای و غیرچرمی با زیره طبی، جوراب نخی و ضخیم استفاده کنند. به خصوص بیماران مبتلا به دیابت، باید مراقب باشند که پاهای آن‌ها در حین پیاده‌روی دچار زخم یا تاول نشود و بهداشت پاهای خود را حفظ کنند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه همراه داشتن داروهای مصرفی برای بیماران اعصاب و روان، فشار خون، قلبی و دیابت، بسیار ضروری است، تصریح کرد: برای جلوگیری از خستگی بیش از حد، پس از هر ۲۰ دقیقه پیاده‌روی، حدود ۲۰ الی ۱۰ دقیقه استراحت، ضروری است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین