کد خبر: ۹۲۹۷۰۵
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۹
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور مطرح کرد

احتمال بروز مسمومیت از طریق بستنی‌های سنتی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور از افزایش احتمال بروز مسمومیت و عفونت‌های غذایی از طریق بستنی‌های سنتی خبر داد.
احتمال بروز مسمومیت از طریق بستنی‌های سنتی
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر حامد جزجلالیان با اشاره به اینکه همه ساله با شروع فصل گرما میزان مصرف بستنی‌ها به خصوص بستنی سنتی افزایش پیدا می‌کند، افزود: اگر بستنی در شرایط استانداردی تولید و نگهداری نشود احتمال بروز مسمومیت وجود دارد.

وی از افزایش نظارت‌های کارشناسان بهداشت محیط با آغاز فصل تابستان بر مراحل تولید بستنی‌های سنتی با انجام آزمایش‌های میکروبی خبر داد و افزود: شیر و فرآورده‌های آن نقش مهمـی در تـأمین بـسیاری از مواد مغذی از جمله کلسیم و ویتامین B۲ در بدن انسان دارند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور خاطرنشان کرد: در بین فرآورده‌های شیر، بستنی یکی از منابع انرژی است که دو تا سه برابر شیر چربی دارد، مقدار پروتئین آن نیز کمی بیشتر بوده و همانند شیر منبع غنی از ویتامین‌های اصـلی ازجملـه ویتـامین A، تیـامین، ریبـوفلاوین، نیاسین و ویتامین E است.

وی با بیان اینکه بستنی به دو صورت، صنعتی و سنتی تهیه می‌شود، اظهار کرد: گرچه در روش صنعتی بستنی معمولاً پاستوریزه می‌شود، اما تولید بستنی غیر پاستوریزه تحت عنوان سنتی بسیار رایج‌تر است.

جلالیان با اشاره به اینکه عدم رعایت شرایط بهداشتی در تهیه و توزیع این فرآورده سبب افزایش احتمال بروز مسمومیت و عفونت‌های غذایی می‌شود، افزود: این فراورده با توجه به مواد متشکله و pH نزدیک به خنثی و نگهداری طولانی‌مدت، محیط مناسبی برای رشد میکروارگانیسم‌ها محسوب می‌شود.

وی در توضیح بیشتر گفت: چون در مراحل مختلف تولید ممکن است آلودگی بستنی سنتی رخ دهد لذا با توجه به قرارگیری در فصل گرما و افزایش مصرف بستنی، کارشناسان بهداشت محیط ضمن تشدید نظارت‌ها بر مراکز تهیه و توزیع این ماده غذایی از بستنی تولیدی در واحدهای صنفی نمونه‌برداری می‌کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور افزود: در صورت وجود هرگونه آلودگی در نمونه ضمن ارائه مشاوره به متصدیان برای رفع نواقص موجود، واحد صنفی خاطی بهداشتی به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

وی در همین خصوص از مردم خواست به منظور حفظ سلامتی خود، بستنی سنتی را از مراکز مجاز تولید و عرضه بستنی تهیه و از خرید بستنی سنتی فاقد مشخصات بهداشتی (تاریخ تولید و انقضا، شماره پروانه بهداشتی، سیب سلامت و ...) از خواروبارفروشی‌ها و سوپرمارکت‌ها خودداری کنند.

با توجه به اهمیت کنترل بهداشتی واحدهای تولید و عرضه بستنی سنتی از ابتدای فصل تابستان تاکنون بالغ‌بر ۹۰ مورد نمونه‌برداری از بستنی سنتی توسط بازرسان بهداشت محیط در مناطق تحت پوشش دانشگاه این شهرستان انجام شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین