کد خبر: ۹۲۹۸۹۴
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۲

بمب‌های ساعتی زیر پای تهران

درحالی که تهران سالانه حدود ٢٠ سانتی‌متر فرو می‌رود، عضو شورای شهر تهران می‌گوید که «هنوز لایحه فرونشست در مجلس بررسی نشده است.»
بمب‌های ساعتی زیر پای تهران
آفتاب‌‌نیوز :

«در تهران موضوع فرونشست زمین مرحله بحرانی را رد کرده و به مرحله فرابحران رسیده است، اما خبری از بودجه برای رفع مشکلات نیست» این را رئیس بخش خطرپذیری مرکز تحقیقات راه و شهرسازی، علی بیت‌الهی می‌گوید. 

رییس کمیته عمران شورای شهر تهران محمد آقامیری هم می‌گوید که لایحه‌ای در خصوص فرونشست زمین به مجلس قبل بردیم، اما به مرحله بررسی نرسید، امیدواریم «در این دوره به نتیجه برسد.»

سال‌هاست که پایتخت با معضل فرونشست زمین دست و پنجه نرم می‌کند. آخرین فرونشست در تهران اوایل مرداد سال جاری در میدان ونک رخ داد.

مناطق ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۱ شهر تهران بیشتر در معرض خطر فرونشست قرار دارند. در صورت وقوع حادثه خسارات زیادی به تاسیسات شهری و ساختمان‌ها وارد می‌شود.

۵۰ هزار کیلومتر مربع از خاک ایران به گفته محمد درویش کارشناس محیط زیست، سالانه بیش از ۲ سانتی‌متر دچار فرونشست می‌شوند، این میزان «۶٨ برابر وسعت تهران است.»

کارشناس مسایل شهری رضا محمدیان می‌گوید که «تغییرات اقلیمی و گودبرداری‌های غیراصولی» باعث بروز پدیده فرونشست در تهران شده است.

در مقابل کارشناس زمین‌شناسی حمید قره‌داغی با بیان اینکه مهمترین عامل فرونشست «برداشت بی‌رویه و خارج از اصول از منابع آب‌های زیر زمینی است» می‌گوید که استفاده درست از تصفیه‌خانه‌ها می‌تواند مانع فرونشست شود.

تهران سالانه حدود ٢٠ سانتی‌متر پایین می‌رود. کارشناسان معتقدند که یکی از مهمترین عوامل فرو ریزش و فرونشست‌های ناگهانی زمین در تهران وجود قنات‌های رها شده است که باید هر چه سریعتر تعیین تکلیف شوند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین