کد خبر: ۹۳۰۱۵۶
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۶

مزاج‌هایی که بیشتر تحت تأثیر گرمازدگی قرار دارند

یک محقق طب سنتی با بیان اینکه در گرمازدگی طبع و مزاج افراد مهم است، گفت: مزاج‌های صفراوی، دموی، سودایی و بلغم به ترتیب بیشتر تحت تاثیر گرمازدگی قرار می‌گیرند.
مزاج‌هایی که بیشتر تحت تأثیر گرمازدگی قرار دارند
آفتاب‌‌نیوز :

ابوالفتح شیرمردی با بیان اینکه در گرمازدگی طبع و مزاج افراد مهم است، اظهار کرد: در درجه اول مزاج‌های گرم و خشک (صفراوی) بیشتر در معرض گرمازدگی هستند و سپس مزاج‌های گرم و تر(دموی). به عبارتی مزاج صفراوی، دموی، سودایی و بلغم به ترتیب بیشتر در معرض گرمازدگی قرار می‌گیرند.

این محقق طب سنتی با اشاره به اینکه در افرادی که طبع گرمی دارند یعنی صفراوی‌ها، همین مزاج گرم عامل مهمی در شدت گرمازدگی است، بیان کرد: افرادی که همیشه احساس گرمی مزاج می‌کنند و علاقه‌ای به تابستان ندارند و زمستان و هوای خنک را بیشتر دوست دارند، تحمل گرما برای آنها سخت است، مزاج این افراد عمدتاً صفراوی است.

شیرمردی بیان کرد: بهتر است افراد صفراوی در تابستان و هوای گرم از مصرف خوراکی‌هایی مثل زنجبیل، فلفل و ادویه‌های تند پرهیز کنند چرا که افردی که طبع گرمی دارند با خوردن گرمی‌جات زمینه را برای بروز علائم گرمازدگی فراهم می‌کنند.

وی با تاکید بر پرهیز از مصرف غذاهایی با طبع گرم، تند و خیلی چرب به دلیل بالارفتن حرارت بدن، گفت: مصرف لیموترش، آبغوره، سماق و زرشک همراه با غذا در پیشگیری از گرمازدگی برای افراد صفراوی موثر است.

این محقق طب سنتی با بیان اینکه مصرف عناب، زرشک و تخم شربتی در پیشگیری و درمان گرمازدگی بسیار موثر است، بیان کرد: زمانی که شخص احساس گرمای شدید می‌کند، مصرف آب یخ مضر و باعث ضعف سیستم ایمنی و ضعف سیستم‌های هضمی بدن می‌شود.

 وی ادامه داد: اگر افراد در هوای خیلی گرم دچار عطش زیاد شدند از مصرف یک باره آب یخ پرهیز کنند، ابتدا دست و صورت را با آب شسته تا دمای بدن پایین بیاید و بعد آب معمولی همراه با چند قطره آبلیمو یا آبغوره استفاده شود تا دما و صفرای داخلی بدن بشکند.

قوه هاضمه در تابستان نسبت به سایر فصول ضعیف‌تر است

شیرمردی با بیان اینکه مصرف ماست باعث خنک‌ شدن بدن می‌شود، توضیح داد: این خوراکی حاوی پروبیوتیک‌ها، پروتئین‌ها و ویتامین‌های مفید برای بدن است، برای درمان گرمازدگی بهتر است دو قاشق ماست با کمی نمک، پونه و پودر زیره مصرف شود تا علاوه بر کاهش دمای بدن سموم نیز دفع شود.

وی با اشاره به اینکه در فصل تابستان قوه هاضمه نسبت به سایر فصول ضعیف‌تر است، خاطرنشان کرد: افراد باید در این فصل از غذاهای سبک و زودهضم مانند مرغ و ماهی بیشتر در وعده‌های غذایی استفاده کنند، همچنین مصرف میوه و آبمیوه‌هایی همچون زرشک و آب زرشک، شاه‌توت، تمشک، سیب ترش، آلبالو، گوجه سبز، انار، هلو، زردآلو، هندوانه و گریپ‌فروت در گرما بسیار مفید است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین