کد خبر: ۹۳۰۱۶۴
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۶

مخالفان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی چه گفتند؟

در جریان جلسه رای اعتماد امروز (دوشنبه، ۲۹ مرداد) مجلس شورای اسلامی به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، «سید سلمان ذاکر» و «احمد بخشایش اردستانی» به عنوان مخالفان وزیر پیشنهادی به سخنرانی پرداختند.
مخالفان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی چه گفتند؟
آفتاب‌‌نیوز :

سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با خط و مشی کلی و اصولی دولت وفاق ملی آقای پزشکیان موافق هستم و از آن به جد حمایت می‌کنم.

وی بیان‌داشت: دولت وفاق یعنی شنیدن صدای بی صدایان کشور، این به معنای دخالت یک نماینده در نحوه ترکیب یک کابینه نیست.

ذاکر ادامه‌داد: دولت وفاق ملی یعنی تاثیر همه در خدمت به مردم و در کنار حاکمیت قرار گرفتن. دولت وفاق ملی یعنی چتری تشکیل بدهیم که اصل دوم و سوم قانون اساسی که وظیفه ذاتی دولت است عمل کند. ایجاد محیط مساعد برای رشد، تامین حقوق همه جانبه افراد اعم از زن و مردم، توسعه و تحکیم برادری اسلامی و تعامل عمومی بین مردم از این موارد است.

وی گفت: کسانی که مدعی دولت وفاق ملی هستند، قبل از تشکیل کمیسیون‌های مجلس و طرح مسا،ئل رئیس مجلس را زیر سوال ببرند و بگویند شما به عنوان رئیس مجلس باید در خدمت ما می‌بودید. این‌ها نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی نیست.

نماینده ارومیه اضافه‌کرد: دشمنان امروز مهمان ما را در خانه ما می‌زنند، اگر ما به زدن دولت و رئیس مجلس ادامه بدهیم چطور باید با این‌ها مقابله کنیم. ما برای اتحاد و برادری هزینه دادیم. فقط ۲۹۲ اطلاعاتی در استان آذربایجان غربی شهید دادیم. اجازه نمی‌دهیم دولت انقلابی و وفاق ملی وارد تحقیر شوند.

وی در ادامه با تشکر از نوری قزلجه بابت قبول این مسئولین، اضافه‌کرد:‌ برنامه‌های شما را به صورت فشرده دیدم، چون فرزند مجلس و کمیسیون کشاورزی هستید و با درد کشاورزان هستید، برنامه‌ها را خوب نوشتید اما نکاتی مربوط به حقوق کشاورزان است که باید بگویم.

ذاکر افزود: اقتصاد و سرانه درآمد ما نوعا از کشاورزی است. شما اصلاح نظام بازار و بهبود بهره وری را مطرح کردید اما نگفتید که صادرات کشاورزی را چطور باید به بهره‌برداری برسانیم؟ آیا با روش تهاتر محور؟

وی اضافه‌کرد: روش‌های بهره‌وری چیست؟ امروز کشاورز فقط کار می‌کند، مشکل اقتصاد کشور را حل می‌کند اما در آخر درآمد روزانه خود را نمی‌تواند پیدا کند.

نماینده ارومیه در مجلس گفت: به کاهش مصرف آب اشاره کردید، اما به چه نحو؟ به نحو کاهش چاه‌های کشاورزی؟ ضعف حاکمیت مسئولیت را به گردن کشاورز می‌اندازد اما چاه او را پر می‌کند. مسئولین نمی‌دانند این افراد زندگی دارند؟ آیا با آبیاری قطره‌ای و نوین که امر حاکمیتی باید باشد قصد چنین کاری را دارید؟

وی خاطرنشان کرد: شما گفتید حفاظت از کشاورزان را با تجمیع و یکپارچه سازی کشاورزی خرد و بسیار خرد شروع خواهید کرد. ما نزدیک به ۴۰ میلیون هکتار کاشت داریم و بقیه رها شده است. شما می‌خواهید قدر اراضی کشاورزی را بدانید اما به چه قیمت؟ آیا به قیمت تخریب آلونک، خانه و انباری کشاورزان؟ این فرد باید کجا زندگی کند؟ ۹ ماه در باغچه‌ها زحمت می‌کشد باید کجا استراحت کند؟ برای این‌ها برنامه دارید؟ من چیزی نمی‌بینم.

ذاکر اظهار داشت: در دوره مجلس یازدهم قانون کردیم که یک خانه باغ درست شود، اما کمیسیون کشاورزی خروجی نداد. برنامه خود را در این مورد بگویید و برای مردم امید ایجاد کنید.

فقدان چارچوب فکری در برنامه‌ نوری قزلجه

در ادامه «احمد بخشایش اردستانی» نماینده مردم اردستان افزود: در مخالفت با نوری قزلجه به چند مورد اشاره می‌کنم. فهرست کابینه مطلوب نیست اما موجه است. اگر این لیست توسط آقای پزشکیان وسط میدان مسابقه به آقای جلیلی ارائه می‌شد، فرایند رقابت کوتاه می‌شد و جلیلی به نفع پزشکیان کنار می‌کشید و کوتاه می‌آمد.

این نماینده مردم ادامه‌داد: در برنامه نوری قزلجه همه مسائل دنیای کشاورزی اعم اصلاح ساختار، تجمیع زمین، روستا محور بودن آورده شده است، به طوری که به اعتبار سنگ بزرگ علامت نزدن است در این برنامه مشاهده می‌شود، گویی وزیر در زنگ انشا از همه چیز گفته اما هیچ کاری را نیز نمی‌خواهد به سامان برساند.

اردستانی اظهار داشت: من علاقه‌مند بودم آقای نوری حداقل یک شاخص بدهد که طی چهار سال آینده بتوانیم وی را محک بزنیم. سنگ بزرگ علامت نزدن است. امیدوارم وی با لایه‌های پنهان فساد در کشاورزی طوری عمل کند که با پرونده‌هایی مثل نهاده‌های دامی و چای دبش گرفتار نشویم، چرا که در این صورت مردم خواهند گفت که نمایندگان ساده لوح و دل‌رحم هستند.

وی افزود: برنامه شما از فقدان چارچوب فکری برخوردار است چرا که به معلول اشاره دارد اما برنامه‌ریزی ندارد. چطور این آمال و آرزوها را محقق می‌کند؟ امیدوارم موفق شوند.

عدم آشنایی با بخش کشاورزی امکان رشد فساد را بیشتر می کند

در ادامه «اسماعیل کوثری» نماینده مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، انتخاب دولت وفاق را سیاستی درست و به‌جا و قابل قبول و مورد نیاز جامعه ایران دانست.

وی درباره علت مخالفت خود با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، ادامه داد: در دولت سیزدهم، شهید آیت الله رئیسی یکی از نمایندگان مجلس را به عنوان وزیر جهاد کشاورزی انتخاب کرد که وی آنچنان به وزارتخانه آشنا و مسلط نبود و همین مساله باعث مشکلاتی شد.

کوثری افزود: وزارتخانه از نظر شرایط آینده و نگاه ها فرق دارد و در آنجا سیاست های کلان اتخاذ می شود.

وی گفت: نوری قزلجه در سطح استان و شهرستان مسئولیت داشته است، معاون وزارتخانه بود اما چه مدت و در کجا؟ و مسئولیت مهمی هم نداشت.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی خطاب به نوری قزلجه خاطرنشان کرد: شما انتخاب خواهید شد، زیرا ۱۷۲ نماینده در موافقت با شما ثبت نام کرده اند، اما باید خیلی مراقب باشید تا اتفاقی که در دولت سیزدهم افتاد و برخی گرفتار چای دبش و خرید نهادهای دامی و قراردادها شدند در زمان شما تکرار نشود.

کوثری گفت: مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی ساده نیست، زیرا باید در گستره ایران عمل کرد. شما به کشاورزی مسلط هستید، در استان و شهرستان کار کرده اید، اما فقط به اندازه زمین های کشاورزی پدرتان واردید و بقیه خدمت‌تان در دوره‌های نهم، دهم و یازدهم در مجلس بوده اید.

وی به طرح این پرسش پرداخت که سیاستگذاری شما در کشاورزی دقیقا بر چه اساسی است؟ آیا به فکر دانش بنیان کردن کشاورزی هستید؟

نماینده مخالف وزیر جهاد کشاورزی ادامه‌داد: آیا برنامه ای برای احیای مرغ لاین یا آرین دارید؟ برنامه شما برای جلوگیری از خرد شدن و حفظ اراضی چیست؟

کوثری گفت: مسئولیت امانت خدا است باید مواظب بود و خوب نگهداری کرد.

«رحمت الله نوروزی» نماینده علی‌آباد کتول در مجلس به عنوان دیگر مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اظهار داشت: امنیت غذایی بارها مورد تایید مسئولان نظام بوده است.

وی با بیان اینکه چالش های فراوانی پیش روی بخش کشاورزی است، خاطرنشان کرد: ناپایداری منابع کشاورزی، عدم تعادل سفره های آب زیرزمینی، ناهماهنگی برنامه های آب و کشاورزی و بالا بودن هزینه های تولید، از جمله این چالش‌هاست.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: عدم کفایت سرمایه‌گذاری، تغییرات اقلیم و آب و هوایی، نارسایی زنجیره تامین و عدم وجود فناوری مناسب از دیگر چالش ها است که باید برای آنها برنامه داشت.

نوروزی با بیان اینکه نوری قزلجه در سطح استان و شهرستان کار کرده و تجربه ای در وزارتخانه ندارد، گفت: کارمندان وزارت کشاورزی درآمد خوبی ندارند، ناراضی هستند و انگیزه ای برای کار ندارند، برنامه شما برای این اقدام چیست؟

وی با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ برای کشاورزان مشکل به وجود آورده است، این مشکل را چگونه می خواهید حل کنید؟ ادامه‌داد: پول گندم کاران را چگونه می‌خواهید پرداخت کنید؟ ۱۶۲ همت پول کشاورزان را هفته گذشته با تاخیر زیاد دادند در صورتی که ۲۰۰ درصد قیمت کود افزایش پیدا کرده است.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی خاطرنشان‌کرد: با سلطان واردات چه برخوردی می‌خواهید داشته باشید؟ اگر می خواهید مشکلات کشاورزی را حل کنید باید همه دولت وارد کار شود، در غیر این صورت به نتیجه نخواهید رسید.

نوروزی اضافه‌کرد: در برخی موارد شاهدیم پنج ساعت در روز برق قطع می‌شود و این موضوع مشکلاتی را برای چاه‌های کشاورزی به وجود آورده است.

وی افزود: قیمت ارز به ۶۰ هزار تومان رسیده است و در این شرایط ما باید به کشاورزان برای تولید محصولات کشاورزی کمک کنیم و حتماً باید از آنان حمایت شود. سیاست الگوی کشت باید اجرایی شود که نیازمند همت کل اعضای دولت است.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی گفت: بنده در برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی موضوع یکپارچه سازی اراضی را ندیدم، در حالی که اقدامی لازم و ضروری است. بنده می‌دانم نوری قزلجه با رأی بالایی از مجلس رأی اعتماد می‌گیرد اما باید برنامه‌های خود را برای رفع معضلات حوزه کشاورزی ارائه کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین