کد خبر: ۹۳۰۳۱۵
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۸

نقشه عجیب چینی‌ها برای استخراج منابع ماه

دانشمندان چینی تاکید کردند که هدف اصلی از این کار، استخراج و بازگرداندن هلیوم-۳ برای رسیدگی به بحران انرژی زمین است
نقشه عجیب چینی‌ها برای استخراج منابع ماه
آفتاب‌‌نیوز :

به نظر می‌رسد چین در فکر ساخت یک پرتابگر مغناطیسی است که به صورت چرخشی منابع ماه را به زمین ارسال کند. این سیستم از انرژی خورشیدی و هسته‌ای استفاده خواهد کرد و بیش از ۷۰ درصد انرژی آن پس از هر پرتاب بازیابی می‌شود.

دانشمندان چینی یک پرتابگر مغناطیسی روی ماه را برای انتقال مقرون به صرفه منابع به زمین پیشنهاد کرده‌اند.

این سیستم شناور مغناطیسی بر اساس اصل پرتاب چکش کار خواهد کرد و سریع می‌چرخد تا کپسول فضایی را به سمت زمین پرتاب کند.

به گفته محققان موسسه مهندسی ماهواره شانگهای این پرتابگر با استفاده از شرایط خلاء و گرانش کم ماه می‌تواند دو بار در روز با حدود ۱۰ درصد هزینه‌های پرتاب فعلی عملیات انجام دهد.

محققان توضیح دادند که آمادگی فنی این سیستم نسبتاً بالاست. آنها در مجله Aerospace Shanghai نوشتند از آنجایی که این سامانه فقط به برق نیاز دارد و هیچ پیشرانه‌ای در کار نخواهد بود، پیاده‌سازی آن کم‌حجم و ساده خواهد بود.

آنها تاکید کردند که هدف اصلی از این کار، استخراج و بازگرداندن هلیوم-۳ برای رسیدگی به بحران انرژی زمین است.

دانشمندان چینی می‌گویند، این پروژه همچنین فناوری‌های استخراج فضایی، وسایل نقلیه پرتاب سنگین و هوش مصنوعی را پیش خواهد برد.

آنها افزودند که خاک ماه دارای مقدار کافی از هلیوم-۳ برای انرژی دادن به کل زمین برای بیش از هزار سال است.

طبق گفته آنها تنها ۲۰ تن هلیوم-۳ می‌تواند تقاضای برق سالانه کل کشور چین را تامین کند.

در حالی که زمین تنها حدود ۰.۵ تن هلیوم-۳ دارد، تخمین زده می‌شود که خاک ماه حاوی یک میلیون تن از آن باشد که برای تامین انرژی مورد نیاز جهان برای بیش از هزار سال کافی است.

با این حال، این مقاله مشخص نکرده است که هلیوم-۳ قرار است چگونه استخراج شود یا به چه شکلی به زمین آورده می‌شود.

سیستم پرتاب پیشنهادی از یک بازوی چرخان ۵۰ متری و یک موتور ابررسانا با دمای بالا برای پرتاب کپسول‌های پر شده از منابع ماه استفاده خواهد کرد.

گفته می‌شود که این بازوی چرخان پس از ۱۰ دقیقه به سرعت ۲.۴ کیلومتر در ثانیه می‌رسد تا کپسول را در مسیر صحیح برای بازگشت به زمین قرار دهد.

این سامانه از انرژی خورشیدی و هسته‌ای استفاده می‌کند و بیش از ۷۰ درصد انرژی پس از هر پرتاب با تبدیل انرژی جنبشی به الکتریسیته در طول کاهش سرعت بازیابی می‌شود.

این پروژه می‌تواند بخشی از تلاش مشترک روسیه و چین باشد

این سامانه که حداقل ۲۰ سال عملیاتی خواهد ماند، حدود ۸۰ تن وزن دارد و برای انتقال آن به ماه به موشک فوق سنگین چین نیاز دارد.

تیم پشتیبان این پروژه پیشنهاد کرد که می‌تواند بخشی از تلاش مشترک روسیه و چین برای ایجاد یک ایستگاه تحقیقاتی در قطب جنوب ماه تا سال ۲۰۳۵ باشد.

گفتنی است که ساخت این ایستگاه پرتاب تقریباً ۱۳۰ میلیارد یوان معادل ۱۸.۲ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

با این حال، یکی از نویسندگان به نام چو ینگجی در نشست انجمن علم و فناوری چین در سال گذشته خاطرنشان کرد که استخراج سالانه سه تا پنج تن هلیوم-۳ می‌تواند ۱۰۰ میلیارد یوان درآمد برای چین ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: چالش‌های اصلی پروژه پرتابگر شامل نصب آن بر روی سطح ناهموار ماه، ثابت نگه داشتن بازوی چرخان در سرعت‌های بالا و مقاومت در برابر تغییرات دما، تشعشعات کیهانی و غبار ماه است.

این تیم قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ توسعه اجزای کلیدی این پروژه را با آزمایش سطحی و اجرای کامل تا سال ۲۰۴۵ به پایان برساند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین