کد خبر: ۹۳۰۴۵۶
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹

نمایندگان مخالف وزیر پیشنهادی علوم چه گفتند؟

نمایندگان مخالف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری دلایل در جلسه رای اعتماد امروز (سه‌شنبه، ۳۰ مرداد) مخالفت خود را با وزارت حسین سیمایی‌صراف در دولت چهاردهم بیان کردند.
نمایندگان مخالف وزیر پیشنهادی علوم چه گفتند؟
آفتاب‌‌نیوز :

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم از صبح شنبه (۲۷ مرداد) در صحن مجلس آغاز شد و پس از سخنان مسعود پزشکیان رئیس جمهور درباره خط مشی و کلیات این دولت، نمایندگان مخالف و موافق به بیان دیدگاه‌های خود درباره کالیات کابینه پرداختند.

پس از آن نوبت به بررسی برنامه‌ها و صلاحیت‌های وزرای پیشنهادی بر اساس حروف الفبا رسید که طبق جدول، برنامه‌های «امین حسین رحیمی» وزیر پیشنهادی دادگستری امروز دوشنبه - ۲۹ مرداد - در نوبت صبح جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفت.

حسین سیمایی صراف که برای دریافت رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی معرفی شده است، امروز (سه‌شنبه) برای بررسی برنامه‌های پیشنهادی در مجلس حاضر شد. در این جلسه مخلفان وزیر علوم دلیل مخالفت خود را تشریح کردند.

برنامه‌های وزیر علوم برای تحقق اهداف برنامه هفتم

علیرضا عباسی، نماینده کرج، اشتهارد و فردیس به عنوان اولین مخالف پشت تریبون رفت و دلایل خود را در مخالفت با وزارت سیمایی‌صراف در چهار قسمت و با استناد به برنامه ارائه شده وزیر پیشنهادی علوم بیان کرد.

وی خطاب به سیمایی‌صراف گفت: در برنامه خود به اسناد بالادستی و برنامه هفتم توسعه اشاره کرده و موارد متعددی را بیان کردید اما مواردی که اشاره شده زیاد است و اولویتی را در برنامه‌های شما مشاهده نکردم، وقتی اولویت زیاد باشد یعنی اولویت ندارید به طور مشخص مواردی را مشخص کنید و با شاخص و معیار بگویید به چه راهی می‌خواهید به برنامه‌ها برسید.

عباسی ادامه داد: در برنامه‌های خود به کاهش و جلوگیری از موازی کاری در آموزش عالی اشاره کردید منظورتان از رفع همپوشانی ها و جلوگیری از موازی کاری در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چیست؟
این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در برنامه‌های خود به راهکاری برای کاهش موازی کاری پژوهشی در وزارتخانه علوم، دانشکده‌های کشاورزی و سازمان تحقیقات، آموزش و توسعه کشاورزی اشاره نکردید. در این سازمان ۲۵۰۰ عضو هیات علمی داریم و وزارت علوم نیز به همین سبک کار انجام می‌شود برنامه ای در این زمینه اعلام نکردید؟

نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: سهم آموزش های مهارتی در پایان برنامه هفتم باید به ۴۰ درصد برسد، امروز فاصله زیادی با این رقم وجود دارد چه طور می خواهید این فاصله را پر کنید. همچنین در بخش کشاورزی در کنار محدودیت آب و خاک محدودیت منابع انسانی داریم و متولی تربیت نیروی انسانی وزارت علوم است، هیچ برنامه ای برای اجرایی شدن ماده ۲۳ قانون افزایش بهره وری و افزایش مهارت دانشجویان بخش کشاورزی که تکلیف قانونی وزارت علوم در سال ۸۹ است، اشاره نکردید.

نماینده کرج بیان کرد: سهم پایان نامه ها و رساله‌های تقاضا محور از مجموعه پایان‌نامه ها و رساله‌ها در حال حاضر ۱.۵ درصد است و در برنامه هفتم قرار است به ۲۰ درصد است برنامه عملیاتی برای این موضوع اشاره نکردید. 

وی اظهارداشت: انجام پژوهش های ماموریت گرا، مساله محور و پاسخگویی به مسائل کشور را پیش نیازی برای اخذ مجوز رشته های تحصیلی، ایجاد مراکز نوآوری و فناوری و جذب هیات علمی مطرح کردید، در حالیکه امروز از نظر کمّی حوزه آموزش عالی اشباع شده است و نیازی به اخذ مجوز نیست. چه طور می خواهید آن را اجرایی کنید و این راهی که مطرح کردید درست نیست؛ زیرا در دانشگاه نیازمند افزایش کیفیت هستیم و عمده دانشگاه‌ها در حوزه کمی اشباع هستند. 

عباسی گفت: در برنامه‌های خود به تعداد دانشجویان خارجی اشاره کردید سوال من این است برنامه علمیاتی شما برای این امر چیست؟ در حال حاضر ۱۳۰ هزار دانشجوی خارجی داریم قرار است بر اساس برنامه هفتم توسعه تعداد این دانشجویان به ۳۲۰ هزار نفر برسد برنامه شما برای رسیدن به این رقم چیست؟

حرکت علمی دهه ۸۰ به سیاسی‌کاری در دهه ۹۰ تبدیل شد 

وی ادامه داد: براساس گزارش پایگاه نمایه سازی سایماگو با ۷۳ هزار مقاله علمی رتبه ۱۶ جهان را داریم، قرار است به رتبه ۱۴ برسیم برای رسیدن به این رتبه به ۹۰ هزار مقاله نیاز داریم راه پیشنهادی شما رسیدن به این رقم چیست؟ 

نماینده کرج گفت: تنها راهی که در برنامه‌های خود اشاره کردید این است که تعداد مجلات نمایه شده ایرانی در پایگاه های خارجی را افزایش می دهید. اکنون ۱۷۲ مجله نمایه شده در اسکوپوس داریم و باید تعداد نشریات دو برابر شود چه طور می خواهید این کار را انجام دهید؟ بقیه مجلات یعنی حدود ۱۶ هزار مجله داخلی، قرار است نمایه شوند و نوع حمایت و کاری که قرار است انجام دهید چیست؟ 

وی بیان کرد: براساس اسناد بالادستی باید سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی کشور به ۴ درصد برسد. امروز این رقم به نیم درصد نمی رسد، چه طور می خواهید این اقدام را که وزرای قبلی انجام ندادند، انجام داده و عملیاتی کنید؟ 

عباسی همچنین با اشاره به اوج‌گیری فعالیت‌های علمی و اقدامات در دهه ۸۰  افزود: اما در دهه ۹۰ پیشرفت علمی کاهش یافت و در دو سه سال اخیر رشد داشتیم. دلیل افت علمی در ۹۰ سیاسی کاری و حاشیه سازی ها در دانشگاه بود و این لطمه توسط افرادی انجام شد که اصرار بر سیاست بازی در دانشگاه داشتند.

وی تاکید کرد: انتظار داشتیم این سیاسی کاران در دانشگاه ها به کار گرفته نشود؛ چون مشکل ایجاد می کنند و دانشگاه‌ها را از هدف علمی غافل می کنند افرادی که تهمت تقلب در سال ۸۸ را به نظام اسلامی زدند  در دانشگاه‌ها پشیمان نیستند و این افراد صلاحیت حضور در ریاست دانشگاه ها را ندارند مراقب باشید دچار این مشکلات نشویم.

در ادامه این جلسه محمد سراج، نماینده اسلامشهر، پردیس، تهران، ری و شمیرانات به عنوان نماینده مخالف دیگر پشت تریبون رفت و دلایل خود را در مخالفت با سیمایی‌صراف بیان کرد. 

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین