کد خبر: ۹۳۰۴۶۲
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۲

واقعیت ماجرای «امضای جان کری تضمین است» چه بود؟

درحالی که نه ظریف این حرف را گفته و نه موضوع سخنان برجام بوده بلکه موضوعی بوده که ارتباطی با برجام نداشته است! از سوی دیگر این تیتر هم غلط‌انداز و البته استنباطی بود؛ چرا که عراقچی در آن مصاحبه تاکید داشته که «جان کری با امضای نامه تضمین داده است» و نه اینکه «امضای کری تضمین است»؛ جملاتی که اساسا به لحاظ مفهومی تفاوت بسیاری دارند!
واقعیت ماجرای «امضای جان کری تضمین است» چه بود؟
آفتاب‌‌نیوز :

عراقچی در مصاحبه‌ای تاکید داشته که «جان کری با امضای نامه تضمین داده است» و نه اینکه «امضای کری تضمین است»؛ جملاتی که اساسا به لحاظ مفهومی تفاوت بسیاری دارند!

نطق مخالفت امیرحسین ثابتی نماینده تهران با وزیر پیشنهادی امور خارجه واکنش‌های زیادی برانگیخت. در بخشی از گزارشی با عنوان راستی‌آزمایی ادعاهای ثابتی در نطق مخالفت با عراقچی؛ همان تکذیب شده‌های همیشگی به ماجرای «امضای کری تضمین است» پرداخته شده است.

در بخشی از این گزارش آمده است:

یکی از ادعاهای ثابتی در نطق مخالفتش، برای زیر ضرب بردن تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران است؛ «امضای کری تضمین است». این تیتر یک روزنامه شرق به تاریخ یکم دی ماه ۱۳۹۴ است. واقعیت این است که «امضای کری تضمین است» ارتباطی با اصل برجام ندارد. گزارشی که روزنامه شرق برایش این تیتر را انتخاب کرده بود، مربوط به قانون روادید و ورود ایرانیان به آمریکا بود.

ماجرا به روزهای قبل از اجرای برجام برمی‌گردد؛ زمانی که مخالفان برجام در ایران و آمریکا مشغول بودند؛ در آمریکا قانون جدید ویزا در جهت سخت‌گیری برای ورود اتباع ایرانی و سه کشور دیگر تصویب شد و سه هفته بعدش هم در ایران هم به سفارت عربستان حمله شد.

دراین قانون مراحل سخت‌گیرانه‌ای برای صدور و ورود اتباع ایران، سوریه، عراق و سودان پیش‌بینی شده بود. این قانون توسط قانونگذاران آمریکایی مخالف برجام تصویب شده بود که برای محکم‌کاری در قالب بودجه سالانه ایالات متحده دیده شده بود تا رئیس جمهور وقت آمریکا نتواند آن را وتو کند. این امر با اعتراض ایران روبرو شد؛ در نتیجه جان کری وزیر خارجه وقت آمریکا در نامه‌ای رسمی به جواد ظریف همتای ایرانی‌اش، تاکید کرد: «تغییرات جدید برای کسب روادید که در کنگره تصویب شده است به هیچ وجه مانع ما نمی‌شود که تعهدات خود طبق برجام را اجرا کنیم».

عراقچی که آن زمان رئیس ستاد پیگیری برجام بود، در توضیحاتی پیرامون این موضوع، گفته بود: «آقای کری در این نامه اطمینان داده دولت آمریکا قانون مربوط به لغو روادید را به گونه‌ای اجرا خواهد کرد که هیچ تاثیری بر اجرای موفق برجام نگذارد. آنچه برای ما مهم است این است که برجام در مرحله اجرا با هیچ گونه خدشه و صدمه‌ای مواجه نشود، آقای کری این تضمین را به عنوان وزیر خارجه آمریکا به صورت کتبی با امضای رسمی داده است».

در چند بخش دیگر مصاحبه عراقچی از لفظ «تضمین» استفاده شده بود که همگی‌شان ناظر به همین ماجرای قانون جدید روادید بوده است.

اما مخالفان برجام باز هم با همان شیوه سنتی‌شان یعنی «راه بنداز؛ جا بنداز» اینگونه در ذهن هوادارانشان جا انداختند که «ظریف»! این سخنان را به عنوان ضمانت اجرایی برجام گفته است؛ درحالی که نه ظریف این حرف را گفته و نه موضوع سخنان برجام بوده بلکه موضوعی بوده که ارتباطی با برجام نداشته است! از سوی دیگر این تیتر هم غلط‌انداز و البته استنباطی بود؛ چرا که عراقچی در آن مصاحبه تاکید داشته که «جان کری با امضای نامه تضمین داده است» و نه اینکه «امضای کری تضمین است»؛ جملاتی که اساسا به لحاظ مفهومی تفاوت بسیاری دارند!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین