کد خبر: ۹۳۰۷۰۷
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹

نمایندگان مخالف وزیر پیشنهادی نیرو چه گفتند؟

در جلسه صحن علنی امروز (چهارشنبه، ۳۱ مردادماه) مجلس شورای اسلامی، «محسن بیگلری» در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو به سخنرانی پرداخت.
نمایندگان مخالف وزیر پیشنهادی نیرو چه گفتند؟
آفتاب‌‌نیوز :

در ابتدای جلسه صبح امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی برای برررسی صلاحیت‌ وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، «محسن بگلری» در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو به سخنرانی پرداخت.

نماینده بانه و سقز در مجلس گفت: کاش آقای علی آبادی به عنوان وزیر پیشنهادی صمت معرفی می‌شد و من به عنوان موافق ثبت‌نام می‌کردم.

وی بیان‌داشت: همه ما می‌دانیم وزارت نیرو در زمینه تولید، انتقال و توزیع انرژی الکتریکی و نیز مدیریت منابع آب و دفع فاضلاب فعالیت می‌کند. نیروگاه‌های برق، آب و سدها تحت مدیریت وزارت نیرو قرار دارد. در سال‌های اخیر که پدیده تغییر اقلیم، کاهش بارش در بسیاری از مناطق وضعیت کشورمان را در زمینه آب و برق با مشکل جدی مواجه کرده است، در این زمینه علاوه بر آب سطحی در رودخانه‌ها که کاهش آن‌ها کاملا مشهود است، آب زیرزمینی در اثر خشکسالی‌های پی در پی و استفاده غیر مجاز دچار بحران‌های جدی‌تر شده است و به تبع آن در زمینه برق نیز مشکل وجود دارد.

بیگلری ادامه‌داد: در چند دوره اخیر مدیریتی وزارت نیرو، مدیریت درستی در این زمینه نداشته‌ایم و مشکلات جدی برای مردم به وجود آمده است. بنابراین انتخاب فردی که در این وزارتخانه قرار می‌گیرد برای کشور حائز اهمیت است و باید فرد اصلحی سکانداران وزارت نیرو شود.

وی اظهار داشت: اکنون رئیس جمهوری آقای علی آبادی را برای این امر به مجلس معرفی کرده‌ است. من برای شخصیت آقای علی آبادی احترام ویژه قائل هستم. وی در مپنا و وزارت صمت فرد موفقی بوده‌ است. کاش برای همان وزارتخانه معرفی می‌شد. هم تحصیلات رشته مکانیک ایشان با آن وزارتخانه سنخیت داشت و هم تجارب وی.

این نماینده مجلس تاکید کرد: عمده تجارب علی آبادی در بخش خصوصی بوده است و در بخش حکمرانی تجربه چندانی ندارد. کسی باید برای وزارت نیرو معرفی می‌شد که این زمینه تجربیاتی داشت. وی چندین سال قبل مدت در مدت زمان کوتاهی معاون وزیر نیرو بود که آن زمان مشکلات امروزی را نداشتیم. برنامه‌های وی بر اساس همان سال‌های قبل نوشته شده است. 

بیگلری خاطرنشان‌کرد: در این تابستان گرم به طور مرتب قطع برق خانگی را داشتیم. برق کشاورزی در این فصل گرم روزی پنج تا ۶ ساعت قطع بوده است. با این شرایط آیا ما انتظار جهش تولید را می‌توانیم از کشاورزان داشته باشیم؟ ۴۰ درصد روستاهای ما شبکه آبرسانی خانگی ندارند. روستاهایی که تحت پوشش هستند نیز بیش از نیمی از آنها لوله کشی بسیار قدیمی دارد.

وی افزود: به خدا قسم کار وزیر نیرو کار سختی است، چرا که اکثر روستاهای ما مشکل جدی آب شرب دارد و روز به روز وضعیت بدتر می‌شود. با ما نمایندگان تماس می‌گیرند و می‌گویند ما روزی یک ساعت آب داریم. آن روستاییان زحمتکش ۲۳ ساعت در شبانه روز آب ندارند.

بیگلری گفت: سدهای زیادی ساخته شده است. از این فرصت استفاده می‌کنم از همه کسانی که در طول تاریخ برای ساخت سدها در کشور زحمت کشیدند تشکر می‌کنم. اما قرار بود روستاهایی تحت شبکه قرار بگیرند که هیچ‌کدام انجام نشده است. قرار بود تصفیه خانه ساخته شود که این اتفاق رخ نداده است. بسیاری از وزاری قبلی گناه کبیره انجام داده‌اند چرا که سد در جایی ساخته شده، اما مدیریت آن در جای دیگری است. آیا اینها ظلم نبوده است؟ برای جبران آن چه برنامه‌ای دارید؟

این نماینده مجلس تصریح کرد: آیا برای برق خورشیدی برنامه‌ای که قابلیت اجرایی داشته باشد، دارید؟ هرچقدر فکر می‌کنم می‌گویم شما بهترین گزینه برای ادامه کار خودتان بودند و وزیر شدن در وزارت نیرو ظلم به خودتان و ۹۰ میلیون ایرانی است. همکاران عزیز برنامه ارائه شده توسط وزیر پیشنهادی سازه محور است، در حالی که نیاز امروز ما بیشتر به بحث مدیریت اورژانسی نیاز دارد.

وی افزود: شما در برنامه از تحقق منابع مالی چیزی نگفته‌اید، در بخش تامین آب و برق پایدار منابع از کجا تامین می‌شود؟ همگی ما از وضعیت نقدینگی کشور و تحریم ظالمانه خبر داریم اما باید چاره‌ای اندیشیده شود. می‌دانیم که دنیای امروز دنیای فناوری است، در هر لحظه شیوه جدیدی برای تولید برق ابداع می‌شود، بسیاری از کشورها به دنبال استفاده از منابع خورشید برای تولید برق و شیرین‌سازی دریا هستند. مساله ما این است که تا به حال چقدر از این حوزه استفاده شده است؟

بیگلری خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگر، بازسازی و نگهداری تاسیسات موجود آب و برق است که در برنامه شما به آن توجه نشده است. در بحث برق نیز مانند آب، بسیاری از روستاهای ما تیرهای چوبی زمان جهاد سازندگی را دارند و هیچ نوسازی رخ نداده است. در حفر چاه‌ها بی عدالتی بیداد می‌کند به‌طوری که بعضی از شهرستان‌ها که در سه دهه قبل اقدام کرده‌اند دارای چاه آب مجاز هستند، اما برخی شهرستان‌ها که در ۲ دهه اخیر اقدام کردند چاه غیرقانونی دارند که باعث نارضایتی شدید کشاورزان شده است.

وی اظهار داشت: خودتان وزیر صنعت هستند و بهتر از من ضرر قطعی برق را می‌دانید. در یک ماه گذشته چند هزار میلیارد تومان به این واسطه ضرر به بنگاهاهای کوچک و بزرگ وارد شده و باعث بالارفتن قیمت‌ها شده است؟ برای این مسئله چه برنامه‌ای دارید؟

نماینده بانه و سقز در مجلس شورای اسلامی ادامه‌داد: آیا مدیریت شما اتوبوسی است و دوستان مپنا و وزارت صنعت را به وزارت نیرو می‌آورید، یا بدون توجه به گرایش سیاسی و جنسیت و قومی نگاه شایسته سالاری دارید؟ برای تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی برنامه‌‍ای دارید؟ قسمت زیادی از مشکل برق امروز ما مربوط به واحدهای صنعتی در مپنا است. آیا جبران مافات می‌کنید؟ شما چهره علمی، نخبه و خوب دوره شهید رئیسی هستید، اگر شبانه روز کار کنید موفق خواهید شد.

عباس علی‌آبادی، (زاده ۱۳۴۰، اراک) استاد دانشگاه و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است. وی فارغ‌التحصیل کارشناسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی‌ارشد مکانیک دانشگاه تهران بوده و دکترای خود را از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با رشته کنترل گرفته است.

علی‌آبادی، استادیار دانشگاه امام حسین بوده و مدتی نیز ریاست دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر را عهده‌دار بود، البته وی بیشتر ترجیح داده است در صنعت و بخش اجرایی فعالیت کند.

وی فعالیت‌های اجرایی و مدیریتی خود را از جهاد سازندگی شروع و سپس به وزارت نیرو رفت و در بخش پروژه‌های برق‌آبی وزارت نیرو ادامه فعالیت داد و در بخش مدیریتی پروژه‌های سد و نیروگاه کرخه و کارون ۳ حضور داشت.

علی‌آبادی، سوابق اجرایی بسیاری در هر دو بخش دولتی و خصوصی دارد که از آن جمله می‌توان به فعالیت به‌عنوان معاون برق و انرژی وزارت نیرو، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، مجری بسیاری از طرح‌های صنعتی برای صنایع مختلف اعم از نیرو، معادن، فلزات، نفت، گاز و پتروشیمی، ریلی، هوایی و غیره و همچنین رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل گروه بزرگ صنعتی مپنا برای مدت بیش از ۱۵ سال اشاره کرد.

 

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین