کد خبر: ۹۳۰۷۲۲
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۶

شبیه‌سازی فرجام کابینه؛ پزشکیان ورق را برمی‌گرداند؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: در مورد ۲ تا ۳ نفر از وزرای پیشنهادی حرف‌وحدیث‌هایی وجود دارد و باید دید تا زمان رای‌گیری چه می‌شود.
شبیه‌سازی فرجام کابینه؛ پزشکیان ورق را برمی‌گرداند؟
آفتاب‌‌نیوز :

امروز ۱۹ وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور به مجلس، در انتظار رای‌های مثبت و منفی نمایندگان مجلس برای حضور در کابینه چهاردهم خواهند بود.

در گزارشی با توجه به ثبت نام نمایندگان مخالف و موافق برای وزرای پیشنهادی، به بررسی احتمال حضور یا عدم حضور این افراد در دولت پرداخته است. در این گزارش به بررسی سرنوشت وزرای پیشنهادی که حتما رای اعتماد می‌گیرند، به احتمال زیاد رای اعتماد می‌گیرند، با رای ناپلئونی راهی دولت می‌شوند و در نهایت از ورود به پاستور باز می‌مانند، پرداخته‌ایم.

روز گذشته چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی برگزار شد. بر این اساس در جلسه صبح دیروز (سه شنبه) صلاحیت وزرای صمت، علوم، فرهنگ و ارشاد اسلامی و در جلسه عصر صلاحیت وزرای کشور، میراث فرهنگی و نفت بررسی شد و بررسی وزرای پیشنهادی نیرو و ورزش به صبح امروز چهارشنبه موکول شد. پس از آن نیز قرار است رای‌گیری برای ۱۹ وزیر پیشنهادی برگزار شود.

بر این اساس به نظر می‌رسد وضعیت برخی از وزرای پیشنهادی نسبت به روز‌های قبل بهتر شده و در این میان آن‌طور که نمایندگان می‌گویند شرایط میدری بهبود پیدا کرده و احتمالا او می‌تواند رای اعتماد کسب کند. البته روز گذشته و در اواخر جلسه صبح، مسعود پزشکیان به صورت سر زده وارد صحن علنی مجلس شد که به نظر می‌رسد این حضور برای گفتگو با نمایندگان در راستای بهبود شرایط وزرای لب‌مرزی است. پس از حضور رئیس‌جمهور در صحن مجلس محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس صندلی ریاست اداره جلسه مجلس را به حمیدرضا حاجی‌بابایی، نایب رئیس مجلس سپرد و در کنار مسعود پزشکیان نشست و با هم به گفتگو پرداختند.

آن‌طور که نمایندگان اعلام کردند پزشکیان پس از پایان جلسه نیز در سالن غذا خوری نمایندگان و در کنار همکاران سابقش ناهار خورد و نمایندگان به صورت انفرادی با رئیس‌جمهور به گفتگو پرداختند. اما با بررسی فهرست نمایندگان ثبت‌نام کننده در مخالفت یا موافقت با وزرای پیشنهادی و ارزیابی از فضای مجلس فرجام وزرای پیشنهادی پزشکیان را در چهار گروه تعریف کرد: چهره‌هایی که حتما وزیر می‌شوند؛ چهره‌هایی که به احتمال زیاد وزیر می‌شوند؛ چهره‌هایی که رای لب مرزی خواهند گرفت و وزرایی که رای اعتماد از بهارستان نخواهند گرفت. براساس آنچه در صحن شاهد بودیم، برخی از وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور مخالفی نداشتند یا تعداد مخالفان آن‌ها بسیار اندک بود؛ بنابراین این افراد قطعا وزیر خواهند شد.

بر همین اساس به نظر می‌رسد وزرای اطلاعات، کشور، دفاع، جهاد کشاورزی، ورزش، دادگستری، آموزش‌وپرورش، علوم و فرهنگ و ارشاد بیشترین آرا را به خود اختصاص دهند و بدون هیچ مشکلی و با رای بالای ۲۰۰ کرسی مجلس به کابینه دولت چهاردهم بپیوندند.

اما برخی چهره‌های پیشنهادی به احتمال زیاد وزیر می‌شوند که در این ردیف عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد، فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، حسین سیمایی‌صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری و عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی نیرو قرار می‌گیرند.

محمد میدری وزیر پیشنهادی کار و محمد اتابک وزیر پیشنهادی صمت نیز احتمالا ناپلئونی یا لب مرزی رای می‌آورند. البته تا چند روز پیش احتمال عدم رای اعتماد به وزیر کار بالا بود، اما وضعیت میدری در طی چند روز اخیر بهبود یافته است. به نظر می‌رسد چنانچه تا لحظه رای‌گیری اتفاقی نیفتد، ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان و صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی نتوانند رای لازم را کسب کنند. البته وزرای پیشنهادی بهداشت و میراث به دلایل سیاسی بر لبه تیغ قرار دارند.

صف‌آرایی موافقان و مخالفان
در مخالفت با علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش و سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ‌کدام از نمایندگان ثبت‌نام نکردند. اما در موافقت با صالحی، ۱۶۹ نفر ثبت‌نام کرده بودند. از سوی دیگر برای اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور ۲۱۲ نماینده برای سخنرانی در موافقت و تنها ۳ نماینده برای سخنرانی در مخالف با او ثبت‌نام کردند. برای سخنرانی در خصوص غلامرضا نوری‌قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد و کشاورزی ۱۷۷ نفر در موافقت و ۸ نفر در مخالفت ثبت‌نام کردند. اما در هنگام بررسی صلاحیت عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد ۱۱۰ نماینده برای سخنرانی در موافقت و ۵۸ نماینده برای مخالفت ثبت‌نام کردند.

تعداد موافقان و مخالفان که برای سخنرانی در خصوص صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ثبت‌نام کرده بودند، تقریبا با هم برابر بود؛ بر این اساس ۶۲ نماینده در موافقت و ۶۰ نماینده در مخالفت ثبت‌نام کردند. از سوی دیگر ۱۳۵ نماینده برای سخنرانی در موافقت و ۲۷ نماینده برای مخالفت با محمد اتابک وزیر صنایع، معادن و تجارت ثبت‌نام کردند. همچنین برای موافقت با حسین سیمایی‌صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ۱۲۹ نفر ثبت‌نام کردند حال آنکه تنها ۲۰ نفر برای مخالفت ثبت‌نام کرده بودند.

همچنین برای سخنرانی در موافقت با محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت ۱۵۰ نماینده و در مخالفت ۷ نماینده ثبت‌نام کردند. از سوی دیگر برای موافقت با عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی نیرو ۱۸۸ نفر برای موافقت و ۸ نماینده برای مخالفت ثبت‌نام کردند. این در حالی است که وزرای پیشنهادی برای تصدی وزارتخانه‌ها به رای بیش از نیمی از نمایندگان احتیاج دارند. با توجه به اینکه مسعود پزشکیان، غلامرضا نوری‌قزلجه و احمد دنیا‌مالی از مجلس به دولت رفتند، وزرای پیشنهادی برای حضور در کابینه دولت به ۱۴۴ رای نیاز دارند.

پزشکیان ورق را برمی‌گرداند؟
فداحسین مالکی، نماینده زاهدان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به ارزیابی وضعیت وزرای پیشنهادی پرداخت و گفت: وزرایی که در حوزه‌های خاص کار می‌کنند مانند وزرای اطلاعات، امور خارجه، کشور، دفاع و دادگستری که بیشتر در حوزه کمیسیون امنیت ملی هستند، آرای خوبی در صحن علنی کسب خواهند کرد. البته روز گذشته در صحن علنی مجلس دیدیم که برخی از وزرا مخالف هم نداشتند.

او ادامه داد: در مورد ۲ تا ۳ نفر از وزرای پیشنهادی حرف‌وحدیث‌هایی وجود دارد و باید دید تا زمان رای‌گیری چه می‌شود.

در خصوص وزرای پیشنهادی میراث فرهنگی، بهداشت و درمان و کار دوستان در حال بررسی هستند و فضا برای این افراد سخت و سنگین است.

این نماینده مجلس اظهار کرد: هر کدام از وزرای پیشنهادی نسبت به شرایطی که وجود دارد، پاسخ‌هایی می‌دهند. برخی از پاسخ‌هایی که آقایان دادند خیلی برای مجلس قانع‌کننده نبود؛ بنابراین امیدواریم جلسات و رایزنی‌هایی که در حال انجام است تا زمان رای‌گیری به سرانجام برسد. چرا که ما مصمم هستیم به رئیس‌جمهور کمک کنیم. آقای پزشکیان در شرایطی پا به میدان گذاشت که ما در حوزه اقتصاد و دیپلماسی مشکل داریم و برای حل این مشکلات باید کمک کرد.

مالکی با اشاره به حضور رئیس‌جمهور در جلسه روز گذشته مجلس خاطرنشان کرد: حضور آقای پزشکیان در جلسه روز گذشته حتما در رای اعتماد تاثیرگذار خواهد بود.

ابهاماتی در خصوص برخی از وزرا وجود دارد که باید رفع شود، اما در کلان آقای پزشکیان کار بزرگی کرد.

او تاکید کرد: بحث وفاق ملی که برخی حرفش را می‌زدند، رئیس‌جمهور عملا نشان داد. ما در ۴۰ سال گذشته تجربه این موضوع را نداشتیم و نمی‌دانیم چگونه با هم گره بخوریم که همه بگوییم منافع ملی ما یکی است و همه در یک کشتی هستیم. در این شرایط اگر یک فردی از اصولگرایان آمد، اصلاح‌طلبان باید ملاحظه کنند و اگر یک فرد اصلاح‌طلبی معرفی شد، اصولگرایان ملاحظه کنند. یعنی تضارب آرا و تفکرات آقایان به هم نزدیک شود و این به معنای وفاق است که باید در این شرایط به سمت حل مشکلات مردم رفت.

قریب‌به‌اتفاق اوضاع خوبی دارند
عباس قدرتی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس نیز با بیان اینکه اکثریت وزرا رای اعتماد کسب می‌کنند، گفت: تحلیل‌ها در مورد کابینه رئیس‌جمهور نشان می‌دهد که اکثریت رای بیاورند و تنها یک تا دو نفر هستند که وضعیتشان لب مرزی است. وضعیت میدری بهتر شده و ایشان برنامه عملیاتی ارائه کرد و در مورد مسائلی که در خصوص عملکرد ایشان در مجلس ششم مطرح می‌شد، ایشان اذعان کردند که اشتباه بود. میدری پتانسیل بسیار بزرگی برای وزارت کار دارد.

او به وضعیت ظفرقندی اشاره کرد و ادامه داد: آقای ظفرقندی به واقع شخص با‌سوادی است و باید از حضور ایشان استفاده کرد. وضعیت ظفرقندی نسبت به قبل بهتر شده و افراد فرهیخته از ایشان حمایت کرده‌اند. اگر این روند ادامه داشته باشد، وزیر پیشنهادی بهداشت رای می‌آورد. ظفرقندی حدود ۶۰ تا ۷۰ مخالف دارد که بسیاری از مخالفان قانع شده‌اند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: من همسو با دولت هستم و فارغ از سیاست، کار مهم است. استعلام تمامی وزرا گرفته شده است و کمک می‌کنیم تا ظفرقندی هم رای اعتماد کسب کند. از سوی دیگر باید دید وضعیت پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت چه می‌شود. همچنین صالحی‌امیری وزیر میراث فرهنگی وضعیت لب مرزی دارد و ۴۸ درصد در مخالفت و ۵۲ درصد در موافقت با ایشان ثبت‌نام کرده بودند.

قدرتی خاطرنشان کرد: لیست وزرای پیشنهادی بر اساس وفاق ملی ارائه شده است. وزیر اقتصاد وضعیت خوبی دارد البته مخالفانی هم دارد که این طبیعی است.

همچنین وزیر اطلاعات، وزیر دفاع و وزیر کشور وضعیت خوبی دارند. از سوی دیگر وزیر کشور بالاترین ثبت‌نامی موافقان را داشت. در مورد اتابک وزیر پیشنهادی صمت همکاران توقع داشتند که ایشان بهتر سخنرانی کند، اما باید بدانیم که برخی نمی‌توانند خوب حرف بزنند، اما کارشان خوب است و با شناختی که ما داریم ایشان فرد کار بلدی است.

او تاکید کرد: خانم صادق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی هم فرد قوی است و مسیرش را آسانسوری نرفته بلکه پله‌پله رشد کرده است. قریب‌به‌اتفاق وزرا اوضاع خوبی دارند البته ممکن است تا لحظه رای‌گیری اتفاقاتی بیفتد. باید سعی کنیم قطار دولت هر چه زودتر در ریل بیفتد و حرکت کند.

تغییرات لحظه آخری
محسن بیگلری، نماینده سقز و عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس نیز با اشاره به وضعیت وزرای پیشنهادی در مجلس گفت: ۲ تا ۳ وزیر لب مرز هستند و در زمانی که تا رای اعتماد باقیمانده وزرا می‌توانند مخالفان‌شان را قانع کنند تا از این گذرگاه عبور کنند.

او ادامه داد: روز گذشته رئیس‌جمهور در مجلس و سپس در ناهارخوری نمایندگان حضور داشتند و نمایندگان به صورت انفرادی با ایشان گفتگو می‌کردند که این گفتگو‌ها می‌تواند در رای اعتماد موثر باشد.

روح‌اله ایزدخواه نماینده اصولگرای مجلس نیز گفت: ۶ نفر از وزرا در معرض انتقاد شدید نمایندگان هستند و احتمال عدم رای‌آوری آن‌ها وجود دارد. منتها همه این موارد تا لحظه رای‌گیری ممکن است تغییر کند و باید دید مذاکرات نمایندگان به کجا می‌انجامد.

او افزود: در عمل و آنطور که ما دیدیم در زمان رای‌گیری ریزش وزرا کاهش پیدا می‌کند و ممکن است تنها ۳ نفر از وزرای پیشنهادی رای اعتماد کسب نکنند.

ایزدخواه تاکید کرد: ظفرقندی نخستین نفری است که در معرض عدم رای اعتماد است. همچنین همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد و صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی نیز در رده‌های بعدی قرار دارند که احتمال دارد نتوانند از مجلس رای اعتماد بگیرند.

۳ نفر می‌افتند
همچنین جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس اظهار کرد: در خصوص وزرایی، چون وزیر پیشنهادی بهداشت، وزیر پیشنهادی کار و وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی موافقان و مخالفان در کنار هم صف کشیده‌اند. اما وزرای پیشنهادی ارشاد، آموزش، علوم و کشور یا مخالفانی نداشتند یا مخالفانشان اندک بودند. وزارت کشور یکی از وزارتخانه‌های پرحاشیه است، اما مخالفان آن خیلی کم بودند.

او در خصوص اینکه چند نفر از وزرای پیشنهادی قطعا رای اعتماد کسب می‌کنند، گفت: معتقدم ۱۶ نفر از وزرای پیشنهادی به کابینه دولت چهاردهم راه پیدا می‌کنند و وزیر می‌شوند.

این نماینده مجلس، اگر چه اعلام کرد که به صورت دقیق نمی‌توان گفت کدام یک از وزرای پیشنهادی رای اعتماد کسب نمی‌کنند، اما تاکید کرد: به نظر می‌رسد وزیر پیشنهادی بهداشت، وزیر پیشنهادی گردشگری وضعیت خوبی ندارند و وزیر پیشنهادی کار و وزیر پیشنهادی صمت در تلاطم هستند. اما آقای ظفرقندی قطعا از مجلس رای اعتماد کسب نخواهند کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین