کد خبر: ۹۳۱۲۶
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۸
دوم آذرماه؛

سال‏روز تولد جلال آل احمد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جلال آل احمد دوم آذرماه سال 1302 در یک خانواده مذهبی دیده به جهان گشود. او هرگز نتواست در یک جا حتی در بستر آرامش بخش باورهای دینی، آرام گیرد و شاید تحت تاثیر همین زندگی پرتکاپو و سرشار از مسئله بود که آل احمد به شیوه و سبک جدیدی از نویسندگی دست یافت و تا مدت‏ها نویسندگان جوان نسل بعد از خود را شیفته زبان و اندیشه خویش کرد.

جلال در سال 1322 در نجف درس طلبگی خواند و پس از بازگشت به ایران در سال 1323 به احزاب سیاسی پیوست و چندی با حزب توده همکاری کرد اما در این محیط نیز چیزی را که می‏خواست به‏دست نیاورد. 

وی از سال 1326 به شغل معلمی روی آورد. آل احمد نخستین داستان خود را در سال 1324 با عنوان « زیارت» در مجله سخن منتشر کرد. مجموعه دید و بازدید او نیز در همین سال منتشر شد. 

مجموعه «از رنجی که می‏بریم» بیشتر تحت تاثیر شعارهای حزبی درباره فشاری که حکومت برکارگران و افراد سیاسی اعمال می‏کرد در سال 1326 منتشر شد. در دو مجموعه داستان «سه‏تار» و «زن زیادی» تعصب و نادانی مردم کوچه و بازار را با لحنی انتقادی تصویرکرده‌‏است. 

مشهورترین اثر داستانی آل‏احمد داستان بلند «مدیر مدرسه» است که به ساال 1337 منتشر شد. مدیر مدرسه سرگذشت مدیری بی‏پناه است که بعد از کودتای 28 مرداد 1332 فضای اداری فاسد سرانجام او را به ناامیدی می‏کشاند. 

نثر پرشتاب و بریده بریده جلال، که به «نثر تلگرافی» شهرت یافته، در همین اثر به کمالی شایسته رسید و نسل جوان آن روز و دهه بعد را به شدت تحت تاثیر قرارداد. رمان «نون و القلم» (1340) کوشش دیگری است برای بازگویی اوضاع اجتماعی، داستان «نفرین زمین» ( 1346 ) درواقع ادامه مدیر مدرسه است و در آن معلم روستا به گزارش تحولات روستاها در روزگار اصلاحات ارضی می‏پردازد. این کتاب یکی از نخستین رمان‏هایی است که در آن نویسنده به مسائل روستا و ادبیات روستا می‏پردازد. 

مجموعه پنج داستان که پس از مرگ او به سال 1350 منتشر شد در برگیرنده داستان‏هایی است که نویسنده از دوران کودکی خود به یاد آورده‌‏است. او همچنین از همان آغاز به نوشتن مقالات اجتماعی و انتقادی پرداخت و نگارش مقالات (تک نگاری) مونوگرافی و سفرنامه نویسی روی آورد. 

از جلال در زمینه مقاله نویسی انتقادی مجموعه‏های «هفت مقاله» ،«سه مقاله دیگر» ،«کارنامه سه ساله»، «ارزیابی شتابزده»، «در خدمت و خیانت روشنفکران» و «غرب زدگی» که به ویژه در دو کتاب اخیر نویسنده به مهم‏ترین مسائل جامعه ایران یعنی دو موضوع «غرب» و «روشنفکران» پرداخته و با دیدی ناقدانه و سنت‏گرا با توجه به موازین جامعه‏شناسی آراء معروف به غرب‏زدگی خود را پرشتاب و کوبنده مطرح کرده‌‏است. 

شایان ذکر است؛ استحکام نثر جلال در مقاله‏های انتقادی و سبک مقطع او شیوه کار وی در داستان‏نویسی را هم به شدت متاثر ساخته و داستان‏های کوتاه و بلند وی را هم به ساختار و محتوای مقاله نزدیک کرده‌‏است. 

همچنین در قلمرو سفرنامه، تک‏نگاری و مشاهدات، اورازان، تات نشین‏های بلوک زهرا، جزیره خارک و در تیم خلیج سفر فارس یادگارهایی است که از قلم آل‏احمد برجای مانده‌‏است. 

وقتی به سال 1345 سفرنامه حج او به نام «خسی در میقات» انتشار یافت توجه بسیاری از حج‏کنندگان و اهل قلم را به خود معطوف کرد. به طوری که می‏توان گفت این اثر با تقلیدهای فروانی که به دنبال داشت توانست سبک نوینی در سفرنامه نویسی حج پدید آورد. 

همچنین آل احمد ترجمه‏هایی از آثار نویسندگان بزرگ چون داستایوسکی، ژان پل سارتر، آندره ژید و اوژن یونسکو نیز دارد که در مجموع نسبت به دیگر زمینه‏های نویسندگی برای او به عنوان یک مترجم شان چندانی به بار نیاورده است، چنان‏که تلاش‏های او در کار مطبوعات نیز شهرتی برای او به بار نیاورد. 

زندگی آل احمد در شهریور 1348 در حالی که 45 سال بیشتر نداشت به پایان رسید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین