کد خبر: ۹۳۱۲۸۱
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵

جمعیت ایران به ۹۱ میلیون نفر رسید؟

معاون اطلاعات و آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با بیان اینکه اعلام جمعیت ۹۱ میلیون نفر برای کشور در سال ۱۴۰۳ صحت ندارد، درباره سرشماری براساس روش ثبتی‌مبنا و برآوردهای سازمان آمار درباره پیش‌بینی جمعیت در سال‌های آینده توضیحاتی ارائه کرد.
جمعیت ایران به ۹۱ میلیون نفر رسید؟
آفتاب‌‌نیوز :

مسعود افشین، معاون اطلاعات و آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در پاسخ به این سوال که در حال حاضر جمعیت استان تهران چقدر است، گفت: آخرین سرشماری عموم، نفوس و مسکن که در کل کشور انجام شده، مربوط به سال ۱۳۹۵ است. در این سال جمعیت استان تهران، حدود ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بوده است. در کل کشور نیز جمعیت حدود ۸۰ میلیون نفر بوده است. یعنی حدود ۱۶.۶ درصد جمعیت کل کشور در استان تهران حضور داشته‌اند.

وی ادامه داد: بعد از آن سال هم دیگر سرشماری نداشته‌ایم. براساس قانون در سال ۱۴۰۵ سرشماری عموم، نفوس، مسکن انجام خواهد شد، چراکه این سرشماری‌ها هر ده سال یکبار انجام می‌شود. از سال ۹۹ مقدمات فرآیند سرشماری ثبتی‌مبنا و گذار از روش‌های آماری سنتی به نوین توسط مرکز آمار کلید خورد و به دنبال این رفتند که در سرشماری سال ۱۴۰۵ کار ثبتی‌مبنا انجام شود.

معاون اطلاعات و آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در توضیح روش ثبتی‌مبنا گفت: در این روش کار به این صورت است که بانک‌های اطلاعاتی ایجاد می شود که این بانک‌های اطلاعاتی بخش زیادی از اطلاعات سرشماری را در اختیار ما قرار می دهند. البته این‌ها بخش زیادی از اطلاعات را می‌توانند ارائه دهند و نه همه اطلاعات را. قرار است در چند پایگاه اصلی براساس برنامه مرکز آمار، این کار انجام شود. همچنین سامانه‌ای است که مربوط به اطلاعات محل سکونت افراد است که اصطلاحا اطلاعات مکانی نامیده می‌شود و یک پایگاه دیگر باید ایجاد شود که نحوه کسب وکار و اشتغال و در حقیقت فعالیت افراد در آن مشخص شود.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین